Gå til innhold

Trådløs forbindelse mellom to husstander

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg vurderer å opprette en trådløs forbindelse mellom to hus, for å dele en internetlinje.

Avstanden i luftlinje er et sted mellom 80 og 100 meter, fri sikt.

Lurer i denne forbindelse på hva jeg trenger av utstyr, siden jeg har veldig liten oversikt og kunnskap på området.

Bildet under viser det tenkte oppsettet, det jeg lurer på er som sagt hva som trengs av utstyr samt hvilke begrensninger, om noen, jeg må ta hensyn til.

På forhånd takk!

post-80303-0-83652900-1332588897_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går fint, ihvertfall om det er noenlunde fri sikt mellom de to ruterene.

Beste løsning (IMO) er å bruke 2 stykk rutere med 802.11n sendere som kan støtte DD-WRT. Du trenger egentlig bare DD-WRT støtten på 1 av ruterene dog, så du kan potensiellt bruke noe du har fra før på A-siden.

Sett opp en ruter på helt vanlig måte på A-siden, og sett opp en DD-WRT ruter på B-siden som en universal repeater. Denne simulerer en vanlig klient-tilkobling til A-ruteren, og gir samtidig denne forbindelsen videre i sitt eget lokale nettverk.

Det vil absolutt være en stor fordel å bruke retnings-spesifikke antenner mellom de to ruterpunktene, helst i begge ender. Du kan få meget rimelige men gode antenner på dealextreme.com og ebay. Fordi du både skal sende nettet til det andre punktet + sende det ut til det lokale området så bør du ha en ruter som har minst 2 antenner og minst 2 radiomottak/sendere - slik at du kan bruke den ène til langdistanse retningsspesifikkt signal og den andre til omni-direksjonellt lokalt signal. Heldigvis er ikke dette vanskelig å finne i disse dager.

Totalt sett, inkl. antenner, så kan du egentlig slippe unna med noen relativt få hundrelapper.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar:)

Godt å høre at det lar seg gjøre!

Har du noen konkrete forslag til retnings-spesifikke antenner? Pris, inkludert rutere (har ikke noe brukbart fra før) er ikke noe jeg bryr meg så mye om, ønsker heller et velfungerende oppsett, fremfor å spare noen hundre kroner.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar:)

Godt å høre at det lar seg gjøre!

Har du noen konkrete forslag til retnings-spesifikke antenner? Pris, inkludert rutere (har ikke noe brukbart fra før) er ikke noe jeg bryr meg så mye om, ønsker heller et velfungerende oppsett, fremfor å spare noen hundre kroner.

Ja, jeg kan gi noen konkrete forslag...

Hva vil være mest fornuftig for ditt bruk - utemonterte antenner eller mer typiske stå-antenner ment til å stå innendørs og peke ut av et vindu f.eks.?

Her er et eksempel på solide antenner av yagi varianten. Veldig mye for pengene og godt egnet til å montere ute - men voldsomt pene er de jo kanskje ikke om slikt er viktig, og husk at de må jo pekes direkte mot hverandre for best effekt:

http://www.ebay.com/...=item3372bab380

Du kan også gå for noe med litt mindre påtrengende profil, som denne (ment for utendørs):

http://www.ebay.com/...=item460195de83

eller denne (på stå-stativ innendørs, merk at denne er uten cover):

http://www.ebay.com/...=item27c32a095c

Selvfølgleig må man sjekke etter man har valgt seg ruter at det du kjøper av antenner har riktig antennekontakt - men dette er normalt ikke noe problem å finne, og man kan uansett bare bruke en overgang ved behov. Mest typisk er vel fremdeles RP-SMA.

Jeg vil ikke i at det er noe poeng å betale noe mer for antennene enn dette. For det første så er det ikke så fryktelig mye mer å hente på antennene kvalitetsmessig, og for det andre så vil disse eksemplene jeg har linket egentlig være overkill på denne avstanden som du nevner (gitt rimelig fri sikt og ellers normale forhold, og med riktig innsikting). Med antenner på begge sider vil 100 meter være peanuts å oppnå gode resultater på.

Hva som er best for deg kommer vel egentlig ann på litt praktiske faktorer. Jeg kan vel også nevne at jeg ser ingen spesiell grunn til å annbefale den ene typen design over den andre. Det ER forskjeller (hovedsakelig i utformingen av signalet som sendes ut) men jeg vil ikke si det er spesiellt relevant for den avstanden du skal bruke dette på uansett.

Si i fra om du trenger hjelp i forhold til rutervalg også. Det er litt mer komplekst kanskje, men jeg kan nok rådgi litt der også hvis du har behov for det.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

alternativ vist du vil ha en som ikke er så stor.

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

http://www.ubnt.com/airmax

I hus A kobler du "antenna" rett i routeren som er der..

Letteste er muligens å setta antenne på taket rett over der routeren er vist du får fri sikt derfra..Eller du har et nettverks uttak nær veggen mot naben så kobler du bare antenna rett i det..

I hus B så duger det med en hvilken som helst trådløs router koblet til "antenna"

Endret av TaZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Ruteren i hus B deler trådløst til pcene i B huset,den er koblet opp mot Nanobridgen med kabel..

ruter--->kabel--->Nanobridge Hus A--->trådløst--->Nanobridge Hus B--->kabel--->wlanruter

Endret av TaZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg virkelig koble en hvilken som helst router i den, i og med at Nanobridge M5 er 5ghz? Om jeg kobler i en 2,4ghz router, vil det da virke?

Jeg ville sjekket om disse enhetene også har en funksjon for å spre nettet lokalt, og ikke bare via primærantennen. Det er ganske relevant.

Hvis de har bare en enkelt antenne (hvilket det ser ut som ved første øyekast) så betyr det jo i praksis at du må ha et ekstra aksesspunkt i hvert hus bare for å spre nettet lokalt også (for den direksjonelle antennen vil ha nesten ingen signal bak seg og på sidene av antennen). Hvis dette er tilfellet så vil det egentlgi ikke bety så mye hvilken frekvens som brukes på den trådløse broen mellom husene, da PCer uanestt ikke skal koble seg direkte på dette signalet anyway. Dette vil da i praksis legge på 2 ekstra (strengt tatt ikke helt nødvendige) ledd i nettverket - dersom min anntagelse om at disse ikke har en sekundær omni-antenne er korrekt som sagt (dette har jeg ikke sjekket detaljene på).

Løsningen jeg foreslo originalt har den fordelen at du kan få gjort både lokalt og langdistanse nettverk i samme boks (gitt rett valg av ruter), men en slik ferdigløsning er jo klart mindre arbeid og planlegging...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja. Ruteren i hus B deler trådløst til pcene i B huset,den er koblet opp mot Nanobridgen med kabel..

ruter--->kabel--->Nanobridge Hus A--->trådløst--->Nanobridge Hus B--->kabel--->wlanruter

Bare lurte på en ting til...

Skal ruteren i Hus B settes opp på noen spesiell måte?

Tenkte å bruke en TL-WR1043ND"]http://www.tp-link.c...pec]TL-WR1043ND med DD-WRT.

Er det bare å flashe DD-WRT og plugge den i, eller er det noe mer som bør gjøres?

Lenke til kommentar

Ok...

Status så langt:

Montert begge antennene og koblet de sammen i henhold til http://wiki.ubnt.com...net_connections .

Alt virket ved første øyekast helt perfekt, god hastighet, god forbindelse, lav ping, null problem...

Helt til man faktisk begynner å bruke nettet.

Det fungerer helt glimrende i noen minutter, før forbindelsen til internett brytes.

Selve lokalnettet fungerer glimrende, men tilkoblingen til internett ryker. Dette uansett om jeg kobler til med kabel direkte til antennen, har router i mellom med kabel eller trådløst, eller kobler til trådløst direkte til SSID-en antennene bruker.

Skjønner ingenting, blir heller ikke stort klokere av ubnt-forumet....

Lenke til kommentar

Etter en kjapp firmware-oppdatering av begge antennene og litt fysisk finjustering av den ene, slik at jeg oppnådde en mer optimal signalstyrke, ser det nå ut til at alt fungerer fjellstøtt, både kablet og trådløst :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...