Gå til innhold

Hva er dyremishandling? (Hvor går grensen?)


Anbefalte innlegg

Sånn helt ut av det blå (særlig) fikk jeg et visst behov for å bedrive litt saksopplysning her - om hva vi har å forholde oss til av lover og regler i Norge. Jeg må bare ha et ord med i laget ;)

 

Lov om Dyrevelferd er rimelig klinkende klar på ett punkt;

Det er forbudt å utøve vold mot dyr.

 

Vold definerer vi ganske enkelt som en handling som forårsaker eller har til hensikt å forårsake skade, smerte eller krenkelse.

Her er det selvfølgelig åpent for nyanser og diskusjon, men det viktige er å notere seg at også forsøk på vold kan defineres som vold - og at handlinger som forårsaker krenkelse eller smerte kan sorteres som vold. Det må altså ikke nødvendigvis foreligge fysiske skader.

 

Litt mer fra Lov om Dyrevelferd, det skulle ikke være veldig vanskelig å forstå hva som menes her:

 

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

 

I tillegg om trening av dyr;

 

Den som trener dyr (...) skal påse at dyr:

(..)

b) ikke utsettes for eller er påvirket av midler eller behandling som kan gjøre aktiviteten dyrevelferdsmessig uforsvarlig,

c) ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger og belastninger

(..)

 

(Jeg har fjernet irrelevante formuleringer)

 

 

Så kan man jo (selvfølgelig!) mene hva man vil om hvordan dyr skal eller bør behandles, men til syvende og sist har vi lover og regler som skal følges - og å denge en hund i bakken, spraye den med zalo, trykke nesa til katten i bajsen eller på annet vis med overlegg utsette dyr for unødig frykt eller smerte vil være ulovlige og straffbare handlinger.

 

Likesom jeg er i min fulle rett til å mene at fartsgrensa på E6 i Akershus er for lav, men det vil like fordømt være ulovlig å kjøre fortere enn 100 km/t der.

 

Det trenger ikke være verre enn det.

 

 

 

EDIT

Og jeg ser ingen grunn (som vanlig) overhodet til å svare på innlegg som jeg - selvfølgelig helt subjektivt - oppfatter som usaklige eller useriøse.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i hvilken grad håndheves denne lovgivingen? Og av hvem? Politiet bryr seg jo knapt når mennesker utsettes for mishandling.

 

.. og det at mattilsynet har ansvaret er helt hårreisende og sier mye om hvor mye vi setter pris på våre dyr.

 

Katter er forresten nyttedyr de også, uten katter i sentrum og slikt så hadde vi garantert hadde store problemer med rotter og mus.

Lenke til kommentar

Det håndheves til en viss grad av Mattilsynet og politiet. Men, som på så mange andre områder snakkes det jo mye om kapasitetsproblemer. Midler og alt slikt.

 

Men ja, anmelder du naboen for å banke bikkja si, må de pent etterforske det.

Om det kommer til siktelse og dom vil nok være avhengig av kapasiteten hos det lokale politiet og evt bevisførselen.

 

Det er bare å ha mobilen klar, film og ta bilder så er det straks verre å komme unna ..

Lenke til kommentar

Naboen her mishandlet de to hundene de hadde. Jeg både så, og andre ganger hørte det. Hundene bråket også jævlig mye, og forstyrret nabolaget veldig, samt skremte små barn (inkl. meg en gang, orker ikke skrive detaljene her). En annen gang som jeg syklet forbi bjeffet hundene som vanlig helt sykt, og mannen i huset kom ut og sa at hvis jeg ikke sykla fortere forbi skulle han hente hagla (jeg gikk på barneskolen!). Alle i nabolaget ble med på et brev til politiet, hundene ble tatt vekk fra dem ikke lenge etter. Så her hjalp det hvertfall å prøve å få noe gjort :)

Endret av jigaplow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...