habberst Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Hei! Jeg har et enkelmannsforetak hvor jeg i 2011 tjente 49.000. Hadde utgifter på akkurat samme beløp så jeg gikk med andre ord i 0,- i 2011. ser på selvangivelsen at jeg har fått en post som heter: -Positiv beregnet personinntekt annen næring Denne er på 24.500. Trodde bare det var overskuddet i bedriften som skulle skattes av? Mvh Nicolai Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Ja, det er bare overskuddet det skal beskattes av. Tallet du har fått på selvangivelsen er kanskje en beregning fra skatteetaten basert på inntekter fra annen næring tidligere år? Lenke til kommentar
habberst Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2012 Ja, det er bare overskuddet det skal beskattes av. Tallet du har fått på selvangivelsen er kanskje en beregning fra skatteetaten basert på inntekter fra annen næring tidligere år? Ja, det er bare overskuddet det skal beskattes av. Tallet du har fått på selvangivelsen er kanskje en beregning fra skatteetaten basert på inntekter fra annen næring tidligere år? Har gått i null de to årene næringen har eksistert. Virker som de har brukt innbetalingen fra 2 av kundene da disse står under post 2.7.6 er det bare for meg å endre posten til 0,- eller må jeg levere noe mer i tillegg? Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 På generelt grunnlag så skal du jo rette alt som er feil, så ja du skal jo korrigere slik at alle inntekene og utgiftene er korrekt oppført. Kanskje det er mer hjelp å hente i skatteetatens "Starthjelp for næringsdrivende"? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Hvis du ikke leverer næringsoppgave, noe du tydeligvis ikke verken gjør eller har gjort tidligere år, så skal driftsutgiftene (og alle driftsinntektene, også de som ikke er rapportert inn av kunder) inn i denne delen av selvangivelsen, og resultatet (inntekter-utgifter) overføres til riktig post. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Dersom kunden er usikkert på om du driver "skikkelig" næring (ha annet driftssted en egen bolig etc), skal de rapportere inn beløpet som utbetaling til næringsdrivende. Det er nok det som har skjedd her. 1 Lenke til kommentar
habberst Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Dersom kunden er usikkert på om du driver "skikkelig" næring (ha annet driftssted en egen bolig etc), skal de rapportere inn beløpet som utbetaling til næringsdrivende. Det er nok det som har skjedd her. Kan virke som det er det som har skjedd. Både driftsinntekten og positiv beregnet personinntekt er 0. må jeg levere næringsoppgave da for å få rettet det eller kan jeg bare rette det manuelt? eventuelt dokumentere med bilag hvis det blir noe spørsmål? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hvis omsetningen (driftsinntektene) din er under 50.000 kan du skrive det i feltet jeg viste til i forrige innlegg. Er omsetningen større, så må du fylle ut egen næringsoppgave. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå