Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva forelsker man seg i?

Anbefalte innlegg

Ja hvorfor forelsker man seg? Er det kun på bakgrunn av utseende, eller er det at bestemte personer har en "magisk tiltrekningskraft" mot hverandre? Fant ikke noe bra ord for det siste, men mener å ha hørt og lest at det har noe med at ens gener "passer" sammen med hverandre.

Jeg tenker nå hovedsakelig på når man forelsker seg i en man nesten aldri har snakket med/ikke kjenner så godt. Og jeg snakker om forelskelse med rosa skyer og alt det, og ikke bare: "hun hadde en deilig rumpe" eller: "han hadde store biceps'".

Med andre ord: Den typiske "kjærlighet ved første blikk" klisjeen. Og om det kun er utseende som rett og slett spiller inn, eller om det er noe underbevisst som også spiller inn.

Alle svar tas godt imot, enten om dere vet svaret/deler av svaret og/eller om dere har sider jeg kan lese meg opp videre på. Anonym poster: 5e51959e98ca3432024dcc682d62f725

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske enkelt genetikken som avgjør dette.

Så da betyr det at den ene/begge(?) har "en magisk tiltrekningskraft" mot den andre? Og at dette er genene som mer eller mindre "passer" sammen? Gjelder dette bare for den ene, eller gjelder det også for den andre? Rent hypotetisk og vitenskapelig sett. Anonym poster: 94f646d9151a6cc801e536992209d15b

Lenke til kommentar

Nåja, vi mennesker liker å tro at vi er så anderledes enn de andre dyra på denne planeten. Faktum er at vi er styrt av genene våre. Genene våre forteller oss i bunn og grunn hvem vi "har lyst på". Det er ikke nødvendigvis slik at begge parter er tiltrukket samtidig. Hvilket da innebærer at hva partene tiltrekkes av, ikke nødvendigvis er oppfylt. Det vil si at den ene parten kan inneha egenskaper den andre er disponert for å tiltrekkes av, mens dette ikke stemmer motsatt.

Magisk? Det er forøvrig ingen magi ved dette. Det er nok neppe noen som sier at mn kan velge å forelske seg i en person. Snarere tvert om, man vet ofte ikke hvorfor man er tiltukket av et annet menneske. Noen ganger kan man rasjonalisere det, ved å peke på personligheten, fine øyne, deilig rumpe eller pupper - mens man andre ganger bare tenker: "Wow!" uten at man vet hvorfor.

Lenke til kommentar

Nåja, vi mennesker liker å tro at vi er så anderledes enn de andre dyra på denne planeten. Faktum er at vi er styrt av genene våre. Genene våre forteller oss i bunn og grunn hvem vi "har lyst på". Det er ikke nødvendigvis slik at begge parter er tiltrukket samtidig. Hvilket da innebærer at hva partene tiltrekkes av, ikke nødvendigvis er oppfylt. Det vil si at den ene parten kan inneha egenskaper den andre er disponert for å tiltrekkes av, mens dette ikke stemmer motsatt.

Magisk? Det er forøvrig ingen magi ved dette. Det er nok neppe noen som sier at mn kan velge å forelske seg i en person. Snarere tvert om, man vet ofte ikke hvorfor man er tiltukket av et annet menneske. Noen ganger kan man rasjonalisere det, ved å peke på personligheten, fine øyne, deilig rumpe eller pupper - mens man andre ganger bare tenker: "Wow!" uten at man vet hvorfor.

Takk for svar, fikk nå det jeg lette etter :) Som sagt så sa jeg "magisk" bare fordi at jeg ikke har noe annet ord for det. Men takk igjen fant svaret jeg lette etter. Anonym poster: 94f646d9151a6cc801e536992209d15b

Lenke til kommentar

Det er sant at mye av det vi tiltrekkes av er bestemt av genene. Likere personlighet + forskjellige gener = mulig forelskelse. Les mer her: http://en.wikipedia....onal_attraction . Det viktig å merke seg at sosial egenskaper kan kompensere for genene til en viss grad, slik at forelskelse ikke er helt deterministisk.

Å beskrive nøyaktig hvorfor folk blir forelsket er vanskelig da det meste av dette er psykologisk. Om du f.eks. tror at du blir forelsket av personer med visse trekk, så faller du lettere for dem selv om det egentlig ikke er noe spesielt ved dem.

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Jeg føler alltid en slags magnetisme og tiltrekkingskraft mot de kvinnfolkene jeg starter å like , og det blir sterkere om hun også føler det på samme måte.

Mitt forrige forhold var sånn , jeg ble helt oppslukt av mennesket . Hun var ikke noe sexbombe , men det gjorde meg ikke noe , for jeg elsket personligheten og vi hadde det utrolig bra i hverandres selskap. Det føles magisk ut

Vi pratet mye om skjebnen, hvorfor akkurat jeg og hun skulle møtes

Enden på visa var at begge ble kontrollfriker ovenfor hverandre, på lang sikt gikk det ikke lenger

Hadde jeg bare for engangsskyld trodd på horoskopet jeg leste , men hvem faen tar et horoskop bokstavelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...