Gå til innhold

bøker man lærer noe av å lese?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg kan ikke skryte av at jeg leser veldig mange bøker. jeg håper dere kan hjelpe meg å snu om på det.

 

har dere tips til bøker man lærer noe av å lese? det er kanskje ikke så lett å svare på.

 

jeg kan tenke meg å lese om masse forskjellig. tidlig norsk historie, interessante fakta, historier om kriminelle, livene til historiske personer, forsking og vitenskap (bare ikke for avansert), og masse annet.

 

som sagt, dette er kanskje ikke så lett å svare på, men jeg håper dere har noen anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med: "Biggest Brother: The Life of Major Dick Winters, The Man Who Led the Band of Brothers" og kanskje Band of Brothers

 

Ørkenen Sur, omhandler nordmenn i broklyn området på tidlig 1900 tallet mener jeg.

 

Den glemte armé, om norsk motstand o.l. i Sverige under 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar

Ernest Hemingway og Joe Aldemann forteller veldig mykje om deira historier som soldatar i verdenskrigane og Vietnam i bokene sine.

Når stich_it nevner Band of Brothers regner eg med han siktar til With The Old Breed av E. B. Sledge. Den boka visar veldig godt kor faelt krig faktisk er.

 

Det er ikkje snakk om faglitteratur, men dei fortel veldig mykje om krigane, og korleis dei påverkar folk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefaler denne boka, veldig lett lest, gir et kort og veldig bra innblikk i den Hellenske verden etter Alexander den store døde, boka er under 200 sider, så den er rask å lese, tar for seg livet til Pyrrhus, hans oppvekst, hans liv og hans militære kampanjer, forteller også om andre greske personer, mange av dem generaler under Alexander, boka forteller også om hva som skjer med Moren til Alexander den store.

http://www.amazon.co.uk/Pyrrhus-Epirus-Jeff-Champion/dp/1844159396/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1333926662&sr=8-1-spell

Lenke til kommentar

Det finnes mange gode "pop science" bøker av kjente folk som Carl Sagan, Stephen Hawking, og Neil Degrasse Tyson som ikke krever at leseren kan noe fysikk. En liste over noen bøker jeg har lest og liker svært godt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg kan ikke skryte av at jeg leser veldig mange bøker. jeg håper dere kan hjelpe meg å snu om på det.

 

har dere tips til bøker man lærer noe av å lese? det er kanskje ikke så lett å svare på.

 

jeg kan tenke meg å lese om masse forskjellig. tidlig norsk historie, interessante fakta, historier om kriminelle, livene til historiske personer, forsking og vitenskap (bare ikke for avansert), og masse annet.

 

som sagt, dette er kanskje ikke så lett å svare på, men jeg håper dere har noen anbefalinger.

 

Bestialitetens Historie av Bjørneboe er jo fin, som navnet sier lærer man noe om nettopp bestialitetens historie:)

 

Krig og Fred av Tolstoj er jo veldig lærerik om Napoleons og slutten av keisertiden i Russland.

 

I Tempelridder serien om Arn av Jan Guillon lærer du mye om, du gjettet det: tempelriddertiden.

 

Kan varmt anbefale Pelsjegerliv, og sikkert flere av Helge Ingstad sine bøker.

 

Ken Follet skriver jo også mange underholdene bøker fra før i tia, som Stormens tid, og I all Evighet.

 

Leser selv nå Josef og hans Brødre av Thomas Mann. Meget bra og lærerikt fra gammeltestamentlig tid fra Abraham->Isak->Jakob->Josef ++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...