Gå til innhold

Dette skjedde med min ram!

tarantell

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg har en HP Pavilion 7950, med windows xp Home Edition.

Da jeg kjøpte PC'en fikk jeg med 256 MB RAM.

For noen uker siden oppgraderte jeg med 512 MB.

Da skulle jeg ha 640 MB.

Men da jeg slo på pcen min en gang til, hadde jeg 384 MB!!!

I noen uker gikk jeg rundt og surret på: hvorfor i all verden ble ramen min borte.

Jeg ringte HP support og spurte hva som hadde skjedd....Jeg fikk vite at "skjermkortet har lånt noe fra 512 brikka".

Ok, men hvorfor "lånte" skjermkortet den ikke før(før jeg hadde oppgradert den)?

Og dem sa at det var fordi jeg hadde oppgradert den fra ME til XP og at det ble tungt for den....

Men det er tre spørsmål jeg gjerne ville ha svar på

Men om det er tungt eller ikke, skal ikke skjermen vise det som skal vises og ikke mer?

Åssen kan jeg få ramen tilbake?

Og når jeg tar ut 512 brikka, kommer jo det at den har 128 MB ram, og setter på en DVD-film, og kvaliteten er like fin, og skjermen er like varm som om jeg hadde hatt 512 brikka inne....

Hvorfor låner skjermen den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så blir ikke 256 ram + 512 ram = 640 ram. Det blir 768 etter min regning...men det høres ut for meg som om du har en konflikt mellom ram brikkene dine. Prøv å skift slot på de, og eller prøv de i en annen pc.

btw. litt feilposting, pga at denne posten handler mer om ram enn om skjermkort/skjerm.

Lenke til kommentar
Ser at du skriver 128MB lenger nede i tråden og 256MB lengst oppe, hva totalen er er egentlig uinteressant.

Tipper at maskina di støtter simm (single in line) brikker mens du har kjøpt en dimm (dual in line) brikke. Dermed får du kun utnyttet halve mengden minne.

Jeg mente at når jeg kjøpte pcen, fikk jeg med 128+128=256, og når jeg tar og skifter ut den ene brikken med 512 brikken, blir jo det 640 mb.

Det er sånn at den tåler 1024 MB ram(512+512).

Men MÅ skjermkortet låne da?

Lenke til kommentar

Men MÅ skjermkortet låne da?

Jeg synes det høres ut som om du har blitt utsatt for litt god gammeldags svada. Hvis du ikke har hovedkort med integrert skjermkontroller "låner" ikke skjermkortet minne. I så fall er det vanlig å kunne justere hvor mye ram man vil allokere til skjermkontrolleren i bios, og dette forandrer seg ikke automatisk fordi man legger til mer minne. Og ram`en du mangler var astronomisk mye når maskina di var ny, og det var helt utenkelig at et skjermkort (innebygget eller ei) skulle trenge så mye.

Agp aperture size skal heller ikke ha noe å si, uansett hva den står på i bios skal all ram`en vises når maskina poster.

EDIT: Sjekk brikkene. Har 128 MB brikkene kretser på begge sider, eller bare på den ene?

Lenke til kommentar
Hva mener du med det første du sa om at jeg var utsatt for "gammeldags svada"?

...fra support...

Sjekk først om du har integrert skjermkort da, og hvis du har det går du inn i bios og ser om du finner mulighet til å forandre minnet det bruker.

Men jeg tviler noe på at det er dette som er feilen.

Lenke til kommentar

Dette har jeg og andre prøvd å forklare deg før...

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...5646&highlight=

til dels også her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...5630&highlight=

Jeg lurer på om du har fulgt min anbefaling her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...5493&highlight=

og kjøpt merkeram

Du kan også lese det som står i den første tråden. Mye tips der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...