Gå til innhold

Anbefalte innlegg

(..)

Vel - en 5DmkII + 24-70/2.8L er et flott utgangspunkt - til en utstyrspark til 40-50k. Her var oppgaven en komplett utstyrspark til 18k - og så blir 5DmkII + 24-70 litt snaut - så får du kun ett objektiv - en normalzoom.

Jeg tror brukeren her vil få mye mer moro for pengene med et utvalg forskjellige objektiver med forskjellige brennvidder. Det tror jeg du også mener, når du bare tenker deg om - du har jo selv solgt normalzoomen din, og du skriver i annen tråd at du ikke en gang savner å ha en normalzoom, fordi du har det så mye moro med all den andre optikken din.

Så - her vil jeg helt klart foreslå å kjøpe flere forskjellige objektiver og forskjellig utstyr, og ikke brenne av "alt" på dyrt hus og ett eneste objektiv.

Og - det viktigste er objektiv og ikke hus.

Hvis du selv mente at det viktigste er å ha det beste huset man har råd til, og la alt annet komme i annen rekke, så burde du vel selv heller kjøpt en 645D eller lignende, som har overlegen bildekvalitet over små fullframe-hus. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS skriver:

La oss si at du har 18.000,- på bok...

Jeg tolker dette som om han/hun vil høre hva VI hadde valgt hver for oss slik at han selv kan gå gjennom posten i etterkant og se hva "flertallet" hadde gjort.

En ting er hva JEG ville gjort, en annen ting er hva slags behov TS har.

Det jeg mener er at hvis JEG i NÅVÆRENDE stund hadde hatt 18.000,- å handle for, så hadde jeg brent av hele sulamitten på fullframe og kanskje verdens beste normalzoom (24-70 f/2.8L)

Jeg tolker det slik at TS spør MEG og ikke spør om råd om hva han selv bør velge, selv om dette ligger til grunn for hans valg til slutt.

Lenke til kommentar

Kan vel komme med anbefaling ut fra hva jeg har selv

60d - 6000,-

Tamron 17-50 - 1500

Canon 70-200 f4 - 3000

Sigma 50mm - 1500

Canon 35mm - 2000

Bits canon 430 EX - 1500

Nå har jeg solgt 70-200 pga lite bruk, men den pakken jeg nevner her får deg ganske langt, og det er penger igjen til stativ.

Det meste er kjøpt brukt eller på tilbud.

Lenke til kommentar

Hvist jeg hadde på bok 18k og ville bruke dette på fotoutstyr og jeg var helt fersk nybegynner så ville jeg antagelighvis begynne med et crop sensor kamera àla Nikon D7000 med en normalzoom.

Eventuelt kjøpt en 50mm 1.8g med på lasset for knappe 2k.

Kjøpt en fotobag med plass til 3-4 ekstra objektiver og spart resten av pengene til senere invisteringer.

Lenke til kommentar

• Canon EOS 60D m/15-85mm IS - 12995,-
  • Lexar SDHC 16GB Premium 100x - 249,-
  • Lexar SDHC 8GB Premium 100x - 169,-
  • Canon Fjernkontroll RC-6 - 325,-
  • Canon Blits Speedlite 430 EX II - 2295,-
  • Canon EF 50mm F1.8II - 895,-
  • Think Tank Urban Disguise 20 - 699,-
  • Canon Solblender EW-78E - 395,-

Sum 18022,-

Så ville jeg spart til et stativ og enda en blits.

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

Egen fra scratch:

D700+mbd-10 =10.000,-

28-105 (min diverse linse med litt makromuligheter 1:2) 1000,-

50mm f1.8 af-s, 1600,-

80-200 f2.8 af.s 5000,-

2*16gb lexmar 40/45 read/write cf kort 600,-

monopod + kuleholde:1000,-

8*eneloop xx med lader, 500,-

19700,-

Dette er til litt diversebruk, men er kjøpt for bruk i sportshaller hvor ungene tilbringer mye tid.

Lenke til kommentar

Canon EOS 60D med 17-85mm IS

9.995,-

1

Manfrotto M055XPROB Sort

0

1.215,-

*

Manfrotto M234 RC Monopod Hode

330,-

Sigma Flash EF-610 DG Super for Canon

3.780,-

*

Samyang 14mm 2.8 Canon

2.790,-

Sum 14.488,-

MVA 3.622,-

Totalt 18.110,-

Klipp og lim fra handlekurven hos JP her. Jeg vil definitivt tro at dette er en så tett oppmot de spesifikasjonene du var ute etter. Hva som definerer ett proffkamera er vel litt diffust, men med 60D har du ihvertfall tatt steget opp til ett entusiastnivå.

Jeg har tatt med to Sigma blitzer, ganske enkelt fordi de er rimelige og støtter canons trådløse blitzstyring, som for min del tillater bra lyssetting.

Objektivmessig har jeg ganske lite erfaring selv, spesielt med vidvinkel, men vil tro du har ett veldig godt utgangspunkt med listen over

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt et brukt ok objektiv, eller spart til jeg hadde resten av beløpet til et brukt objektiv i proffklassen. Det hadde blitt et Leica eller ev Zeiss, men desverre er de noe dyerer enn 18k. Beklager dersom dette høres for drøyt ut, men vi snakker jo om proffutstyr.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt et brukt ok objektiv, eller spart til jeg hadde resten av beløpet til et brukt objektiv i proffklassen. Det hadde blitt et Leica eller ev Zeiss, men desverre er de noe dyerer enn 18k. Beklager dersom dette høres for drøyt ut, men vi snakker jo om proffutstyr.

Blir veldig off-topic dette, men er virkelig Leica "proft-utstyr", greit nok at det er veldig godt og gir eksepsjonell bildekvalitet men er det virkelig noen profesjonelle fotografer som bruker det kommersielt lengere ?

Lenke til kommentar

Blir veldig off-topic dette, men er virkelig Leica "proft-utstyr", greit nok at det er veldig godt og gir eksepsjonell bildekvalitet men er det virkelig noen profesjonelle fotografer som bruker det kommersielt lengere ?

Ja, spesielt dokumentarfotografer som drar til litt urolige land. De bruker gjerne film også, slik at de slipper å tenke så mye på tyveri og batteri.

For 18 000 kroner er Canon 7D et godt alternativ. At det er crop-faktor gir litt ekstra rekkevidde, men også mer, eller styggere, støy ved høy ISO. Tenker da i forhold til 5D Mark II. Har sistnevnte selv, men autofokusen er ikke spesielt god. Den har ikke vært et direkte problem for meg hittil, men jeg føler jeg må kun bruke det midterste fokuspunktet, for så å velge komposisjon. Så, 7D, med 15-85mm er en vinner. Husk at dette er et EF-S-objektiv, så du kan ikke bruke det på fullformat om du ønsker å oppgradere i fremtiden.

Lenke til kommentar

Ja, spesielt dokumentarfotografer som drar til litt urolige land. De bruker gjerne film også, slik at de slipper å tenke så mye på tyveri og batteri.

Skulle nok spesifisert, nyere digitale Leica'er :)

Lenke til kommentar

Lurer på om trådstarter har noen tanker om alle de forskjellige tingene som har kommet fram i tråden, jeg. :)

Spørs,han spurte vel spes etter nikon/canon og her florerer det med alternativer og minst en løsning i hvert innlegg , tipper han/hun er rimelig omtåket og om mulig mere usikker nå .

Lenke til kommentar

Hei,

Noe synsing og OT fra min side (i tillegg til svar fra IceImp). Andelen har nok gått ned på bruk av M. men husk at Leica også har mellomformat som nok omtrent bare brukes til proff bruk, typisk mote: S2. Da snakker vi om ca 160 000 eller 200 000 for hus, og det billigste objektivet er vel på ca 5000 USD.

Dersom jeg bruket Canon eller Nikon ville jeg kjøpt det nye Zeiss 15/2,8 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1423407 som ville ha løst noen problemer for meg. Det kommer vel på over 20k NOK?

Ellers synes jeg vi misbruker "proff" begrepet mye. Profft utstyr er en investering for å løse en jobb, og som skal tjenes inn. Det vi normalt diskuterer er "dyrt" og "høykvalitet" utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...