Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har et enkelt spørsmål;

La oss si at du har 18.000,- på bok, og skal bruke det hele på fotoutstyr. Alt fra scratch. Man har ingenting fra før.

Hva ville du kjøpt? Type bilder som skal knipses er for det meste landskap, lifestyle (som skating, litt diverse som gjøres på fritid), long-shutter photography (ikke bare på natten, men også på dagtid så Filtersystem må regnes med), storby (fisheye?) og portretter.

Ikke no' studioutstyr skal regnes med i prisen.

Glem ordet "prof" i tittelen.

Kamerahus: Nikon/Canon, your choice.

Objektiver: Landskap, portretter, storby, all-round.

Blits: Maks to blitser, men minimum en.

Stativ: Trenger ikke være ultra-mega-uber solid, bare det kan tiltes til portrett og er sånn nogenlunde stabilt.

Filtersystem: GND, ND, Polariseringsfilter.

Noe mer du ville hatt med?:

Endret av frool92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ha D3/D4 eller 1D-serien til Canon må man kjøpe brukt. Utgående D3s kan man få tak i for 35.000, D4 koster 48000 og 1DX koster 56000. Husk at optikk er viktigere for bildekvalitet.

Du får potensielt et brukt D3 for 15.000 området. Lite igjen til optikk da.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon D7000 (drøyt 8k ny, drøyt 6k brukt)

Nikon 85/1.8D (billigste versjonen) (1900kr brukt)

Nikon 35/1.8 (1000kr brukt/1400 ny)

Tokina 11-16 (4000kr brukt)

(Muligens en Samyang 8mm fisheye om man trenger det, litt over 2000kr ny))

En/flere SB700 (2000kr ny, drøye 1000 brukt)

Cokin filtersystemene er vel gode alle sammen i guess, ingen kjennskap til det(Aner ikke)

Trådløs shutterremote. (400kr ca???)

Et ok stativ i 2000kroners-klassen. :) (2000kr obviously)

Utgjør en totalsum av: 19800 minus cokin-systemet grunnet lite priskunnskap der. Dog har jeg der regnet etter det dyreste prisene på alt det nevnte, så du havner under 18 inkl cokin-system om du handler smart og brukt. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt "Brukt".

Det er egentlig det samme hvilket merke du velger til bruken du skisserer her - dra og klå i butikken og se hva du liker å holde i.

For eksempel - brukt:

D7000

AF-S 16-85

AF-S 50/1.8G

SB-600

Stativ

+ evt vidvinkelzoom

+ evt telezoom (70-300)

Lenke til kommentar

Hva er proffutstyr? Skal det tåle en trøkk? Eller skal det ikke være i veien når du trenger å gjøre jobben fort? Eller er det best mulig bilde-kvalitet du er ute etter?

Eller alle tre? I såfall tror jeg ikke 18 lapper holder.

Men godt solid utstyr som er effektivt* i bruk, det finnes i den prisklassen.

Hvis du absolutt må Canon eller Nikon, så vil jeg nok vurdert henholdsvis EOS 60D + 15-85mm eller Nikon D7000 + 16-85mm

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ser jeg muligens leste spørsmålstillingen feil... proffmodeller fra Nikon eller Canon kan man glemme til denne prisen, men man kan få bra utstyr fra begge til denne prisen om man velger lurt og snuser litt på bruktmarkedet.

Edit:

Dvs, ikke kjøp utstyret jeg har brukt i pressesammenheng - det er _virkelig_ brukt :) flertallet av ting som finnes på bruktmarkedet er forøvrig som nytt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Proffutstyr er nok kanskje å ta i, ja. Men glem ordet "proff" og fortell like gjerne hva dere ville gjort med 18k :)

Hva er proffutstyr? Skal det tåle en trøkk? Eller skal det ikke være i veien når du trenger å gjøre jobben fort? Eller er det best mulig bilde-kvalitet du er ute etter?

Hvis du absolutt må Canon eller Nikon, så vil jeg nok vurdert henholdsvis EOS 60D + 15-85mm eller Nikon D7000 + 16-85mm

Glem "proft" :) Hva er å satse på til denne prisen? Full-frame eller APS-C?

Lenke til kommentar

Du går ikke feil med et APS-C kamera i 60D/D7000 klassen og en god normal-zoom. Det burde bli penger til overs for en grei vidvinkel-zoom til skatingen.

Andre alternativer (finnes flere merker enn Canikon, vettu) er Pentax K-5 og Sony A-57/A-65/A-77.

Og så har vi de speilløse systemene ...

Lenke til kommentar

brukt canon 40/50D - 2500-4000 ?

brukt canon 70-200 f2.8 - 8000 ?

brukt sigma 10-20 - 2000-3000 ?

brukt canon 50 f1.4 - 2300 ?

spar mere til stativ og div filtere

Nikon har jeg ikke mye peiling på, men får vel noe av det samme til den prisen ?

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Proffutstyr er nok kanskje å ta i, ja. Men glem ordet "proff" og fortell like gjerne hva dere ville gjort med 18k :)

Glem "proft" :) Hva er å satse på til denne prisen? Full-frame eller APS-C?

Tror nok det vil være lurest å gå for APS-C finn først ut hvilket kamera du vil gå for, se hva du har igjen og søk på bruktmarkede etter objektiver til dette , da har du jo det viktigste og så kjøper du event blits og filter etterhvert som behovet melder seg og du kansje har spart opp noen kroner ekstra .

Lenke til kommentar

Jo mer "proft" utstyr jo mindre automatikk er det, så alt er i utgangspunktet avhengig av hvor mye du kan innen fotografering og hva du forlanger av et fotosystem.Pris/proffkvalitet er ingen fasit for å ta gode bilder.

Skulle jeg valg noe i dag så er det fortsatt objektiver som er viktig og ikke kamerahus, så jeg ville kjøpt en hus til 5/6 tusen og objektiv/er for resten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med de som nevner 60D/D7000 med 15-85/16-85. Da har du en bra start, legg på stativ (rund 2000) og en blits (tyisk Canon/Nikons nest dyreste) så er det ikke så mye penger igjen. 18K er nok litt lite for det jeg ville kalle proft utstyr, men 60D/D7000 holder et ekstremt bra nivå. Får du noe til overs kan du jo se på et protrettobjektiv eller enn telezoom eller en vidvinkelzoom. Du får neppe mer enn et innenfor busjett. Filter vet jeg ikke om jeg ville brukt penger på med så "lite" penger.

Skulle jeg satt opp en "pakke" ville jeg valgt D7000 som hus, men Canon pga objektivene. Forslag basert på Canon (som sikkert kommer godt over 18K totalt, men som ikke nødvenigvis må kjøpes på en gang):

Canon 60D

Canon 15-85 IS

Canon 70-200 F4 IS

Canon 10-22 / Sigma 10-20 F3.5, eventuelt hvis du må ha noe videre enn 15mm

Canon 50mm F1.8 eller 85m F1.8 hvis du vil ha eget objektiv for portrett, men 70mm på F4.0 holder kanskje

Blits: 430 EX II eller 580 EX II

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

Har et enkelt spørsmål;

La oss si at du har 18.000,- på bok, og skal bruke det hele på fotoutstyr. Alt fra scratch. Man har ingenting fra før.

Hva ville du kjøpt? Type bilder som skal knipses er for det meste landskap, lifestyle (som skating, litt diverse som gjøres på fritid), long-shutter photography (ikke bare på natten, men også på dagtid så Filtersystem må regnes med), storby (fisheye?) og portretter.

Ikke no' studioutstyr skal regnes med i prisen.

Glem ordet "prof" i tittelen.

Kamerahus: Nikon/Canon, your choice.

Objektiver: Landskap, portretter, storby, all-round.

Blits: Maks to blitser, men minimum en.

Stativ: Trenger ikke være ultra-mega-uber solid, bare det kan tiltes til portrett og er sånn nogenlunde stabilt.

Filtersystem: GND, ND, Polariseringsfilter.

Noe mer du ville hatt med?:

Skulle jeg begynt HELT på scratch i nåværende stund i forhold til mine ønsker med en slik sum så ville jeg prioritert følgende:

Kamerahus: Brukt 5D MK II (Ca. 10.000,-)

Objektiver: Canon 24-70 f/2.8L (Resten av pengene og kanskje litt til)

Blits: Blits ville jeg spart til som prioritet 1

Stativ: Stativ ville jeg spart til som prioritet 2

Filtersystem: Ville spart til, men med veldig lav prioritet.

Noe mer du ville hatt med?: Ja, masse, for i utgangspunktet ville jeg spart til 5D MK III med dertil tilhørende utstyr :)

Lenke til kommentar

Skulle jeg begynt HELT på scratch i nåværende stund i forhold til mine ønsker med en slik sum så ville jeg prioritert følgende:

Det er din vurdering ut fra en basis om at det kommer enda (mye) mer penger inn til utstyr kort tid senere.

Jeg er totalt uenig i prioriteringen - glasset er mye viktigere enn huset, og å blåse alle pengene på hus vil være en særs dårlig idé.

Bruk heller pengene på godt glass - gjerne brukt. Så får man mye mer for pengene.

Til den prisklassen blir fullframe for dyrt. Det lille ekstra fullframe gir blir alt for lite i forhold til prisforskjellen - så heller godt glass. Ønsker man kanskje fullframe en gang i fremtiden - gå eventuelt for glass som også fungerer godt på fullframe.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er din vurdering ut fra en basis om at det kommer enda (mye) mer penger inn til utstyr kort tid senere.

Jeg er totalt uenig i prioriteringen - glasset er mye viktigere enn huset, og å blåse alle pengene på hus vil være en særs dårlig idé.

Bruk heller pengene på godt glass - gjerne brukt. Så får man mye mer for pengene.

Til den prisklassen blir fullframe for dyrt. Det lille ekstra fullframe gir blir alt for lite i forhold til prisforskjellen - så heller godt glass. Ønsker man kanskje fullframe en gang i fremtiden - gå eventuelt for glass som også fungerer godt på fullframe.

Jepp, det er MIN vurdering og det er jo også den det blir spurt om i første post (hvis jeg forsto den riktig)?

Glasset er viktigere enn huset ja, men hvis man har feks. 24-70 f/2.8L så får man vel streng tatt ikke noe særlig bedre enn dette med tanke på normalzoomer. Slenger man da på en 5D MK II så har man i MINE øyne et flott utgangspunkt.

Så får heller stativer og andre ting komme i annen rekke og slikt er jo ikke veldig dyrt. Man har allerede kjøpt seg det viktigste (og dyreste).

Men at noen ikke er enig med meg er helt greit, jeg regnet heller ikke med at alle skulle være det :)

Det får være opp til TS og sile ut det han/hun selv høres smartest ut i forhold til sine ønsker.

Bare jeg er fornøyd med MITT utstyr selv og prioriteringene JEG har gjort så er jeg egentlig fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...