Gå til innhold

Aprilfest 2012 - pybalto - pinhole

Anbefalte innlegg

Kandidat: Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka.

Pingle: Må nok endre til pingle, April blir ikke som jeg trodde det skulle bli så tror ikke kandidat vil gå bra.

Jeg lagde et pinhole-deksel etter guiden til Akam for noen uker siden. Derfor tenkte jeg at april kunne bli en pinhole-måned for meg. Det blir spennende å prøve skikkelig, da jeg ser for meg at det blir litt uvant å ikke lenger ha fokus på skarpheten i bildene.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende - håper du er god venn med stativet ditt.

Det fine med pinhole, er at du kan ta bilde av hva som helst og det blir noe visningsverdig ut av det.

Har du vurdert å legge til en s/h behandling på de?

Jo.. stativ er nok greit. S/H har jeg egentlig ikke tenkt noe på. Prøvde det vel sist for masse år siden. Men når du sier det, kanskje det kunne vært verdt en tanke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der tror jeg du har fått laget et godt pinhole; tror dog du er litt for nærme - bakgrunner ser skarpere ut enn selve objektivene.

Er det en gang mulig å komme for nære med dette oppsettet? :) Hva er "nærgrensen" ved f/150, eller der omkring?

Morsomt opplegg Pybalto - håper du spanderer på deg noen drømmelandskap! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ooh.. Er eksponeringstiden i sekunder? Da burde kanskje slikt være innen rekkevidde?

http://www.petapixel...ound-the-world/

Ja, sekunder. I et dårlig opplyst rom. Måtte bare teste på ISO100.

Der tror jeg du har fått laget et godt pinhole; tror dog du er litt for nærme - bakgrunner ser skarpere ut enn selve objektivene.

Er det en gang mulig å komme for nære med dette oppsettet? :) Hva er "nærgrensen" ved f/150, eller der omkring?

Morsomt opplegg Pybalto - håper du spanderer på deg noen drømmelandskap! :thumbup:

Som Anew sier så er ikke akkurat nærgrensen noe problem. At bakgrunnen virker skarpere er kanskje pga at det er færre detaljer i den. Det blir uansett bare teorispekulasjon. Når jeg tar testbilder mot Spyder lenscal'en så ser jeg at detaljene er best synlig jo næremere jeg er. Hvor uklart det er på litt avstand viser kanskje bildet fra i går.

Her har jeg valgt å la kameraet gjøre jobben, altså small jpeg fra kameraet. Jeg har vært innom PS og brukt spothealing for å fjerne "en halv million" rusk-på-sensoren-merker, og i tillegg forminsket det. Neste gang tester jeg 7D'en for å se om den kanskje er litt renere på sensor.

Exposure time: 2,5

ISO speed rating: 100

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja.. har jo prøvd litt oppskarping på noe, men har ikke satset så mye på det egentlig. Takk for kommentar Trondster.

I dag var jeg en tur ved sjøen igjen. Må innrømme at jeg sliter litt med å få til noe med det valgte "objektivet". Prøvde med 7D i dag, og der er det jammen meg også litt ruskt. Men.. det er liksom ikke noe vits å fjerne det på disse bildene.

Uansett, det ble ikke noen bilder ved sjøen som ikke gjør vondt å se på, så jeg satt litt motløs ved bilen da jeg var på vei hjem igjen. Så kom det en lastebil forbi, og jeg tenkte jeg fikk prøve en panorering på den. Stemningen nå er egentlig å gi opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes pinhole bildene dine er veldig interessante :thumbup: Du vil aldri klare å få de noe særlig mye skarpere pga diffraksjons uskarpheten som kommer av lysets brytning gjennom den ørlille blender åpningen. Bare det at en får et såpass bra bilde uten noe glass er fasinerende. Jeg tror det kunne vært stilig med en langtidseksponering av stjernehimmelen.

Lenke til kommentar

Jo, det er jo en tanke å prøve. Men tro om det vil fange noe av stjernene egentlig? Må nesten teste det en kveld, men jeg tror egentlig at det vil være for lite lys, og for små lyspunkt. Vet ikke, kanskje med veldig høy ISO.. så går det. Hmm. en morsom tanke egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg synes traileren ble veldig stilig. Synes også det ble en fin drømmende stemning i landskapsbildet.

Tror det kan være greit å ta bilder av ting som passer det drømmende utrykket. Tror f.eks. at hvis du går tett opp mot noen bjørkestammer, så kan det fungere.

Lenke til kommentar

Du vil iallefall få med månen. Men jeg vil tro du skulle greie å få noen stjernespor om du bruker maks ISO.

Stjernespor tror jeg egentlig ikke er mulig med pinhole, men jeg er jo ingen ekspert så skal ikke være påståelig før det eventuelt er prøvd ut. Testa litt forsiktig i går kveld, klarte få en planet som lyser sterkt på himmelen med på bildet, men så ingenting til stjerner. Med høy iso vil dt bli veldig støyete, og det er mulig at eventuelle stjerner rett og slett fjernes av støyreduksjonen som jeg har slått på.

Jeg synes traileren ble veldig stilig. Synes også det ble en fin drømmende stemning i landskapsbildet.

Tror det kan være greit å ta bilder av ting som passer det drømmende utrykket. Tror f.eks. at hvis du går tett opp mot noen bjørkestammer, så kan det fungere.

Takk for kommentaren. Problemet er vel at jeg er litt dårlig på å se motivene, er vel også generelt dårlig til komposisjon av bilder. Det er nok problemet.

Jeg skal teste med et større hull, så det blir enda mer uskarpt. :green:

Lenke til kommentar

Hmm. Jo kanskje det Trondster. Om kameraet ligger på gulvet i et rotete rom så ser man det på gulvet i forgrunn og rot i bakgrunnen?, litt pekende ned? Ble litt høy iso, men..

Ellers hadde jeg besøk av en kamerat i dag. Vi ble å snakke litt om fotograferingen også skulle jeg vise ham pinholet. Så prøvde jeg på noen "portrettbilder" av ham da.. Litt høy ISo det også, men..

edit: fjernet noen bilder, trenger ikke så mange i spoiler

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...