arildsletten23 Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Hei, Om 2 uker skal jeg til intervju for en presale stilling. Intervjuet består av en casestudy i form av rollespill, hvor jeg skal representere en selger fra den aktuelle bedriften. Jeg har aldri jobbet med presale før, noen som har vært på lignende før ? Noen som har noen gode tips? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Pre-sale innen hva? Jeg jobber mye med pre-sale innen IT så kan sikker gi deg noen tips, men trenger litt info om hva stillingen er. Lenke til kommentar
arildsletten23 Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Pre-sale innen hva? Jeg jobber mye med pre-sale innen IT så kan sikker gi deg noen tips, men trenger litt info om hva stillingen er. Pre-sale innen Microsoft porteføljen. Du kan se på stillingen her. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=33608841 Blir vel mer et kundemøte med evnt mulighet for at det blir et salgsmøte, jeg er bare litt usikker på fremgangsmåten her. Jeg har lest en del om salgsmøter men det blir ikke det samme som et vanlig kundemøte, jeg skal vel få fram hva evnt behovet er for kunden etc. Men hadde satt pris på noen tips Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Virker som om denne rolle er en teknisk pre-sale rolle. Er mye å skrive om dette, intervjuer folk for slike stillinger selv om dagen. Kommunikasjon er nøkkelen, jeg har sett folk med fantastiske CVer som ikke evner til å presentere teknologi på en noenlunde forståelig måte. Da har man ingenting i pre-sales å gjøre. Litt kort tid nå så noen tips: - Husk at møter er ikke primært for at du skal få presentert løsninger, det er like mye å lytte til kunden og stille åpne spørsmål som får kunden til å presentere løsninger - Se etter "pain points", slik at du etterpå kan gi et sammendrag av hvor du tror kunden har størst utfordringer og kan få mest verdi ut av de løsningene dere tilbyr - Balanser språk etter publikum, snakker du med forretningsbrukere må du bruke et annet språk enn med driftsmedarbeidere. Jeg har sittet i møter med IT folk som har snakket om SMTP, AD, LYNC, FTP osv som det var det mest naturlige i verden og de som var der fra forretningssiden var lost etter 2 min. - Vis at du klarer å snakke løsninger på et høyere nivå, dette er kanskje det største skillet jeg ser. Folk som har bare jobbet "på gulvet" sliter ofte med å komme med perspektiver som går litt høyere enn hvordan man setter sammen en enkelt løsning, eller konfigurerer en server. - Tenk ROI, kundeverdi og kost. Tenk hvorfor skal en kunde kjøpe denne løsningen fra et forretningsperspektiv, ikke bare fordi det er kult. - Snakk om løsninger, ikke om produkter Noen tips i alle fall, lykke til :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå