Gå til innhold

Tips til kjøp av ny sykkel?


Saftis

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte å kjøpe en ny sykkel i helgen.

 

Bruksområde blir vel sykling til jobben og et par treningsøkter på 30-60 minutter på blanding av landevei og grusvei i uka.

 

Jeg liker å ha dekk som er ganske tynne og med relativt glatt profil, tror jeg (liker sykler som ruller bra på asfalt). Tror jeg vil ha støtdempere og skivebremser. Har store lår- og leggmuskler og liker å dra på litt i bakker, så innbiller meg at det må være en relativt solid sykkel (syklet Biltema-sykkelen i stykker på under 2 måneder, styre og pedaler knakk).

 

Prisklasse 2000-6000, avhengig av hvor mye ekstra man får for pengene. Vil ha en sykkel som varer 4-5 år uten vesentlige reperasjoner, og helst en som ikke begynner å hoppe i gir og slarke i bremser etter en halv sesong hvis det er mulig. Tenker kanskje en hybridsykkel i en av de store kjedene sine egne merker er det beste kjøpet (Diamant, Nakamura, Xeed, osv.)?

 

Noen tips til type sykkel/gode tilbud nå for tiden? Bor i Oslo-området.

 

Har konkret sett på Xeed Eco 4 Razor til 5000, er det et ok kjøp?

http://www.xeedbikes...el/206/?pid=192

 

Kategori: Hybrid Str hjul: 700c Pris: kr 5.999,- Ramme: XEED STW X 2 DB alu Gaffel: RST VITA TNL Ant. gir: 24 Navgir: Shimano Alivio Krankgir: Shimano FD 191 Shifter: Shimano SL 360 Krank: SRAM Five D C3.0 Bremser: Tektro Draco hydrauliske skivebremser Hjul/Felg: ALEX ACE 17 DW Vekt: 13,35 kg

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du sier du vil ha dempegaffel, men jeg mener ut i fra bruken du skisserer, og prisklassen du er i at en dempegaffel bare er en unødig tung sak (som i din prisklasse ganske raskt blir en tung, stiv gaffel) Dempegafler med god funksjon er ganske dyre og de har egentlig bare noe for seg når det blir grovere enn grusvei. Vibrasjoner fra veien tar du bedre opp i litt større dekk.

 

Aller helst ville jeg ha plassert deg på en cyclocross sykkel, men a. jeg vet ikke om du er komfortabel med bukkestyre, og b. jeg tviler på at det er noe å finne i prisklassen.

 

Grunnen til at du ødela din forrige sykkel er nok bruk av veldig kjipe komponenter, jeg tviler på at du behøver bekymre deg for brekkasje på sykler kjøpt i sykkelbutikker. Når det gjelder gir og bremsesystemer setter budsjettet igjen noen begrensinger. Utstyr i de prisklassene du ser på vil kreve noe mer justering og vedlikehold. Dette er imidlertid ikke spesiellt vanskelig å utføre, men overlatt til seg selv vil alle sykler etter hvert bli slarkete*, og billige sykler mereså.

 

Sykkelen du viser til virker OK, bremsene kan være litt ukurante, men skal etter hva jeg kan se funke rimelig greit. Sjekk tilgjengelighet av bremsebelegg for de. (Men finner du ikke belegg i butikken, kan jeg anbefale discobrakes.com)

 

For en tusenlapp mer kan du få en nakamura fusion 70 som etter hva jeg ser kommer ferdig med bagasjebrett og skjermer (Noe som jeg anbefaler på det sterkeste sammen med noen ortlieb sykkelvesker om du sykler til jobb). Utstyrsnivået er det samme men med stiv gaffel.

 

For en mer sportslig affære kan du se på diamant photon, men du må overstige budsjettet for disse. White sc lite er tilsvarende og kanskje litt rimeligere.

 

En mer direkte sammenlignbar sykkel blir nakamura nitro 3.0, samme pris tilsvarende gaffel bedre gir, mer kurante bremser.

 

 

*) Det er mulig å bygge sykler med veldig høy grad av pålitelighet ved bruk av interne girsystemer, dette er ikke helt godtatt av stilpolisen, og kan bli dyrt (Men må ikke). Det største problemet er at utvalget i norge på slikt er ekstremt lite.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg synes det var litt slitsomt å sykle biltema-sykkelen uten dempere når det er mye opp og ned av fortauskanter hele tiden. Ja jeg synes også det er rart at det skal være så voldsomt mye av disse syklene med tannhjul man ødelegger buksene i og som blir slarkete... det interne girsystemet på den 30+ år gamle DBS damesykkelen til min bestemor fungerer fortsatt utmerket.

 

Bagasjebrett/vesker trenger jeg ikke, bruker en spesialsekk for sykling/jogging. Skjermer må jeg ha.

 

Ser den nakamura nitro 3.0-modellen du nevner går for 4000 enkelte steder, får kikke litt på den selv om Xeed så stiligere ut (i hvit) :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg synes det var litt slitsomt å sykle biltema-sykkelen uten dempere når det er mye opp og ned av fortauskanter hele tiden.

 

Jeg pleier å løse det ved å ikke kjøre over fortauskanter :). Kommer mer effektivt og tryggere frem ved å følge veien her jeg kjører, og veien har lite fortauskanter.

 

Denne er en av de finere jobbsyklene (Med treningspotensiale) jeg vet om. Setter man på en kjedebeskytter er den trygg for klærne også. Det blir nok desverre på andre siden av 10K for slike dog.

CBOOPOMPETVERSA11_P1.jpg

On-one pompetamine versa 11 girs navgir. Mekaniske skivebremser (foreløpig ingen hydrauliske som funker med bukkestyre), CX ramme med avslappet geometri og plass for 35mm dekk. Praktisk talt vedlikeholdsfri.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Finnes det noe sted med tester av forbrukersykler? Det eneste jeg har funnet er et par gamle tester på tv2 hjelper deg og dinside, skulle jo tro det fantes litt tester når det antakelig omsettes for mere i sykler enn datadeler?

 

Ja den on-one sykkelen var flott, kunne gjerne tenke meg noe sånt. Men det blir vel gjerne 10k+ som du sier, + en del styr med valg av deler, import og montering. Heller mest mot navgir og stiv gaffel, noe a la cyclocross som du nevner.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...