Nokavi Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 (endret) Okay, trenger litt hjelp her! Jeg har ikke helt roen på studiepoengsystemet, tilleggspoeng osv. Jeg har lyst å studere rettsvitenskap, helst på UiB. Det har jeg ikke snittet til. Men det er fullt mulig å komme inn på UiA. UiA tilbyr kun bachelor, og jeg vil prøve å ta master ved UiB etterpå. Dette står på nettsiden til UiA: Opptak til master i rettsvitenskap ved UiB skjer via Samordna opptak på grunnlag av karakterene fra videregående skole pluss eventuelle tilleggspoeng Si at jeg går ut videregående med 4,7 i snitt. For å komme inn på UiB trenger jeg 5,0, men på UiA kun 4,3. Si at jeg fullfører bachelor ved UiA og samtidig venter til det jeg maksimalt kan få av alderspoeng (maks 8 poeng for 4 år). I følge UiAs nettside søker jeg med karakterer fra VGS (la oss si 4,7) og eventuelle tilleggspoeng (alderspoeng). Da søker jeg vel på den ordinære kvoten? Si at den er 5.5. Kunne jeg da klart å komme inn me mine 4,7 fra VGS + 8 alderspoeng? Blir ikke det 5,5, eller regner jeg poengene helt feil? Hadde virkelig satt pris hvis noen kunne hjelpe meg. Endret 23. mars 2012 av Nokavi Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Nei, søker du fra bachelor til master håndteres søknaden ikke gjennom samordnaopptak men hos UiB og da må du høre selv med skolen med hva kravet er for å komme inn på master i juss og om de godtar bachelorstudenter fra UiA. Lenke til kommentar
Nokavi Skrevet 23. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2012 Jeg forstår. Ble bare forvirret av det som stod på nettsiden til UiA: Opptak til master i rettsvitenskap ved UiB skjer via Samordna opptak på grunnlag av karakterene fra videregående skole pluss eventuelle tilleggspoeng Dette har altså ingenting å gjøre med å søke fra bachelor til master? Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Nokavi: Tenker du på dette: http://www.uib.no/studieprogram/MAJUR#studievegar Dette er en integrert masterprogram, dvs at det er 5år. På en måte er det samme som en bachelor (3år) + master (2år). Hvis du søker på dette her, så søker du via samordnaopptak. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Nei, de går på ett 5-årig løp, slik at de vil ikke få en bachelor etter 3år men må fullføre alle 5 årene for å få graden sin. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Ja det vet eg;) Eg ville bare prøve å forklare, men det stemmer, man må fullføre de 5årene for å få graden sin. Slutter du etter 3 år har du ikke noe grad, men du har fremdeles de emnene du har bestått som du kan ta med videre Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Ble litt misforståelser her posten min var rettet mot nokavi, postene våre ble postet omtrent samtidig, din først og min sikkert noen sekunder etter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Slik jeg skjønner det ønsker du å ta bachelor ved UiA, og så ta mastergraden ved UiB slik at du faktisk blir jurist? UiB samarbeider med en del av studiestedene som tilbyr bachelorgrader i jus, men de har ikke opprettet noen 2årig mastergrad. Det man da gjør er å søke seg inn på profesjonsstudiet (5årig integrert master), og det må man som du sier gjøre gjennom samordna opptak, og så søker man om fritak for det aller meste slik at du i praksis har ca. 2 år igjen av studiet (det blir fort et semester ekstra slik jeg har forstått det, man får ikke alltid full uttelling med slike ordninger). For å finne antall konkurransepoeng ganger du snittet med 10 og legger til ekstrapoeng. Alderspoeng og poeng for fullført høyere utdanning teller bare i sekundærkvota. Dersom du har 8 alderspoeng og bachelor i rettsvitenskap har du 10 ekstrapoeng (husk å dokumentere høyere utdanning, 60stp gir 2 poeng som er maks), og dersom du har 4,7 i snitt har du da 57 poeng. Har du realfag i tillegg? Det sagt: Å gå profesjonsstudiet fra første stund anbefales Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå