RandiA Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Flere gårder i nabolaget, Amtskolen Bilde 15 – 15.April: Tidligere Amtskolen på Moholt (baksiden) Exif: 1/320– f/5.6 - ISO 100 Exposure Compensation: 0 Lens: Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm Focal Length: 42mm Camera Model: DMC-GF1 Forsiden: Herlige farger i begge de to siste. Ser det er noe støy i bakgrunnen på blomsterbildet, vet ikke om du har skarpet opp hele bildet? I så fall er det lurt å unngå å skarpe opp bakgrunnen. Går det an å unngå da... 1 Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Vet ikke hva slags redigeringsprogram du bruker, men i alle hvor man kan bruke lag (layers) er det såre enkelt å utføre. Bare dupliser bildet i et eget lag, skarp opp, for så å viske ut bakgrunnen på laget, slå sammen begge lagene til ett og vips har du skarpet bare hovedmotivet. Sikkert lett å finne en detaljert oppskrift for ditt program. Jeg bruker Photoshop Elements, der er det iallfall lett å utføre slik jeg beskrev. Vet det finnes flere mer sofistikerte programmer/metoder, med dette er en enkel og grei metode. Man må bare huske å ha diffuse kanter på "viskelæret", slik at overgangen på det som skarpes opp ikke blir tydelig. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 OK. Jeg kan gjøre det ja...har Photoshop og har brukt layers en del til annet..., men tror ikke jeg vil spandere så mye tid på et bilde..takk for tipset uansett. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Ingen direkte fotografering i dag, men jeg bruker en close-up av en vårlig Margeritt som er tatt i glasshuset. Bilde 16 – 16.April: Margeritt - Close-up Exif: 1/30– f/7.1 - ISO 100 Exposure Compensation: 0 Lens: Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 Camera Model: DMC-GF1 Alternativt: 1 Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Fine blomsterbilder! Herlig at det endelig beynner å bli vår. Hovedbildet er friskt og pent, men min favoritt er nr. 1 i spoiler. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Reflections ble lekkert. Fint med den "rammen" og flotte farger og detaljer. Så mange intressante refleksjoner du fant igår. La noen flere reflections, og bilder fra foto-treffet i Bloggen. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Koselig margeritt. Ser riktignok at den bor i drivhus, men undrer på om våren kom til Trøndelag på èn dag... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Når det gjelder været, så er nok Trøndelag omskiftelighetens distrikt.... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 15 ble flott ass, for et fint lys og sjekk den fargen på gjerde da! Flott macro av blomstens senter ja, skarpt og fin farge. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Vinteren kommer stadig tilbake i år, den var her en tur i morges også. Bilde 17 – 17.April: Hepatica nobilis Rubra Plena i kamp med vinteren Exif: 1/160– f/3.5 - ISO 200 Exposure Compensation: 0 Lens: Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 Camera Model: DMC-GF1 Men etter noen timer hadde våren vunnet igjen: 1 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Godt å se at det endte lykkelig for blomsten! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Godt å se at det endte lykkelig for blomsten! Ja, det er en kamp om dagene - mer om det i bloggen. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Der er en nydelig farge i den blomsten. Fin kontrast mellom den blanke isen og de skimrende fargerike bladene. Dette er vakkert RandiA. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Oi, ja det ble meget pent! Is/snö sammen med blomster er så vakkert. Rart vär vi har hatt lenge, men nå er det endelig sol. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Dette var pent, blomsten kommer sakte, men sikkert til liv Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 I dag var det skikkelig vår, og jeg regner med det blir litt flere tilgjengelige motiver etter hvert.....men jeg hadde ikke mye valg i dag, det meste er oppbrukt. Bilde 18 – 18.April: Helleborus niger - bristeferdig Exif: 1/800– f/3.5 - ISO 160 Exposure Compensation: 0 Lens:Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 Camera Model: DMC-GF1 Alternativt: Scilla og Crocus tommasinianus "Roseusla" 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Bilde 19– 19.April: Scilla siberica - close-up Exif: 1/13– f/10.0 - ISO 100 Exposure Compensation: 0 Lens: Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 Camera Model: DMC-GF1 Alternativt: 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Mer om Scilla i bloggen (som egentlig ikke heter Scilla mer) Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Oi, hadde ikke tenkt på at scilla (tror jeg fortsetter å kalle dem det jeg også) er så pen. Du "fanget" mange flotte detaljer! Kanskje litt mye skerpe? Men fin komposisjon og nydelige farger. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Takker, Helena...ja, det hender det blir litt vel "skarpt" ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå