RandiA Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Fullstendig mislykket fotografering i dag, men legger ut ett som ble minst berørt. Hadde det vel litt for travelt. Skulle i et møte i byen, tok med kamera i fint vær, regnet med jeg kunne ta "bildet mitt" der - hadde mange fine motiver, sterkt lys så jeg brukte viewfinder, men den er alltid litt blurred, så jeg regnet ikke med at det var så farlig....men jeg merket jo da jeg lastet inn bildene, at jeg hadde kommet borti manuell knappen, slik at jeg hadde ikke autofocusert som jeg regnet med. (Det er mye "lettere" å gjøre slik feil på GF'n enn det er på 50D, det har hendt at jeg har kommet borti EV tasten også og gitt aldeles feil eksponering. Ja, ja...lærdommen er: Ta seg tid til å sjekke tastene før man fyrer løs.) Bilde 10 – 10.April: Våpenhuset - Vår Frue Kirke Exif: 1/100– f/5.6 - ISO 100 Exposure Compensation: 0 Lens: Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm Focal Length: 42mm Camera Model: DMC-GF1 1 Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Så kjedelig at alt ble feil idag! Du fant et bra motiv i hvert fall. Har aldri tenkt på å ta bilde fra den vinkeln, men det ble intressant med skulpturen i bakgrunnen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Ja, hadde det for travelt...eller det var en del annet som skulle skje samtidig på dagen. Eksempel på mislykket fotografering er lagt i bloggen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Bilde 11 – 11.April: Vårens Syrphidae tilbake Exif: 1/320– f/2.8 - ISO 100 Exposure Compensation: 0 Lens: Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 Camera Model: DMC-GF1 3 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Dagens er innertier, noe av det beste jeg har sett fra deg. Nydelig blomst vinklet i en spenstig vinkel, og insektet tatt i perfekt øyeblikk. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Makrobilder er fasinerende ass det må jeg si og dette ble knallflott - å for noen detaljer på flua da gett! Kjempeflott bilde randi! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Meget godt makrobilde, og fin blåfarge på blomsten. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Takker for kommentarer...ikke helt perfekt, men vanskelig å få det bedre, den var i farta da, og jeg brukte ikke stativ. (Ja, "vi" kom frem til bedre blåfarge etter hvert, tomsi.) Og våren er muligens tilbake, mer om Syrphidae'n i bloggen. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Her var det mye bra. Begonia closeup var nydelig, med en fantastisk stoffelighet og finfine farger. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Dagens likte eg svært godt, kjempeflott blåfarge og eit godt bilde av insektet. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Takk for hyggelige kommentarer Kenneth og ok67...det var også litt hyggeligere å fotografere nå når vinteren igjen har trukket seg tilbake...(for godt, eller for hvor lenge er ikke godt å si ) Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Oi Randi, så flott! Nydelige farger og detaljer. De små vanndråpnene på fluen er bare perfekte. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Takk, Helena...mulig det er en vanndråpe, men den er full av pollen...skulle hatt enda mer forstørrelse, men det egner seg ikke til håndholdt. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Mye fine blomsterbilder, også fint å få med en flue som på det siste:) Kunne muligens hatt fokuset ørlite nærmere der? Ikke lett med så liten dof.. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Mye fine blomsterbilder, også fint å få med en flue som på det siste:) Kunne muligens hatt fokuset ørlite nærmere der? Ikke lett med så liten dof.. Ikke lett fordi den er levende og rører stadig på seg heller Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Slenger meg på rosen av blomsterfluebildet! Har du også en versjon med eksponeringen litt ned, forresten - er nysgjerrig på om det ikke er enda mer detaljer der.. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Slenger meg på rosen av blomsterfluebildet! Har du også en versjon med eksponeringen litt ned, forresten - er nysgjerrig på om det ikke er enda mer detaljer der.. Tror ikke det gjorde særlig forskjell å skru ned eksponering: Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Tror ikke det gjorde særlig forskjell å skru ned eksponering: Tjah - her er vi godt inne i avdelingen for smak og behag, men jeg syntes det ble litt mer detaljer her - spesielt i de lyseste partiene - som i de små, korte utvekstene i midten av blomsten. Ser også at blomsten oppe til høyre ute av fokus blir mer definert. Men - det blir som sagt smak og behag. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Trondster, jeg la også merke til det...det er stor forbedring på støvbærerne i blåveisen, men jeg hadde sett mest på insektet og der var det ikke stor forskjell. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Trondster, jeg la også merke til det...det er stor forbedring på støvbærerne i blåveisen, men jeg hadde sett mest på insektet og der var det ikke stor forskjell. Fordelen er at bildet blir mer harmonisk - jeg vil tro at en mellomting hadde holdt. Tror også at kan dempe oppskarpningen litt slik du unngår haloen langs vingekanten og et par av bladkantene. Men det er uansett fortsatt et meget godt bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå