Gå til innhold

Skal du oppgradere til Win8?

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja nedlastingen vil være fra Microsoft, så om du ikke velger å oppgradere med å beholde alle filer, innstillinger og programmer, så er det ingen ting annet enn standard Win8 programvare som blir installert.

Regner med at løsninger som Win-to-flash vil virke med Windows 8 også, har ikke testet dette selv.

Lenke til kommentar

Så jeg vil få "min egen Win 8 kopi" på en usb stick om jeg vil det?

Et annet spørsmål. Er det forskjell på lisensene når det gjelder kjøp av Windows og den Windows som leveres på en laptop? Jeg mener å ha hørt at nøkkelen bak på laptop`n ikke vil fungere dersom man prøver å installere Windows som er kjøpt utenom? Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Ja kan lage en USB stick kopi av .iso filen du laster ned fra Microsoft, eller du kan brenne den på en DVD om du vil. Men du må finne en guide på hvordan du gjør det. Det følger ikke noe program med nedlastningen som bare fikser det for deg.

Ang lisenser. Ja det er en stor forskjell. Nøkler solgt med pcer er OEM lisenser. Nøkler under pcen er OEM-COA nøkler (som ikke er i bruk før du må nødaktivere den f.eks).

Den nøkkelen hører egentlig til produsenten av pcen. Men det skal la seg gjøre å aktivere den på en vanlig Windows installasjon på en annen pc. Men det er nå. Med windows 8 kommer en helt annen OEM nøkkel, nye pcer vil ha koblet BIOS opp mot nøkkelen på en helt annen måte enn i dag.

Ekspertene sier at de tviler på at det går an å bryte denne typen aktivering.

Men det får vi vel se etter 26.Oktober

Uansett, kjøper du en versjon kan du installere den på flere pcer om du ønsker (kun en kan være aktiv om gangen) og du kan reinstallere og bytte hardware som du vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Blir nok til at jeg oppgraderer den ene laptopen min. Billig oppgradering så da appelerer det mer bare av den grunn. De to andre pc-ene klarer seg med Win7 foreløpig.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Jeg har lite peiling, men det vil overraske meg om ikke noen klarer å knekke alt av "sperrer" :green:

Blir spennende å se. Utvikleren av den kanskje mest brukte "hacken" av Windows 7 har uttalt at han ikke ser noen måte å lage samme programvare for Windows 8. Og per dags dato finnes det ingen "hacker" som faktisk fungerer for Windows 8. På samme tid med Windows 7 fantes det tre kjempe gode løsninger, og en rekke andre mindre gode løsninger.

OEM nøkler, sertifikater og SLIC 2.1 BIOS oppdateringer/modifiseringer/simuleringer har fungert 100% i Windows 7 til nå. Men med Windows 8 kommer SLIC 3.0 som har en "hash tag" som er koblet opp mot hardwaren, produsenten og så OEM nøklen til Microsoft. Utvikleren + en rekke andre som har utviklet andre alternative aktiveringsmetoder for Windows 7, sier at de ikke har tro på at dette lar seg knekke.

Men at det kommer en eller annen metode som faktisk lurer Microsoft har jeg vel tro på. Det er vel ganske mange som jobber med saken akkurat nå. Men Microsoft har i alle fall gjort det mye vanskeligere med Windows 8.

Lenke til kommentar

Så hvis eg forstår det rett så er det slik at hvis eg går på Elkjøp og handler meg Windows 8 pro så får eg bare brukt denne på en maskin ? :-)

Ja om du kjøper OEM utgaven så er det helt riktig ja.

Kjøper du oppgradering eller fullversjonen kan du bruke den på flere pcer (bare en om gangen) eller bytte hardware som du selv ønsker. Likevel ikke helt ubegrenset. 10 online aktiveringer og opptil 15 telefon aktiveringer er det meste jeg har hørt om på en Retail nøkkel. Men har ikke sett at det faktisk er noen "hard limit" på en Retail nøkkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

nja, med totalt 25 aktiveringer burde de fleste være dekt ved et retail kjøp. bedriver du hw testing eller lignende burde du heller få til en volum linsens, men for vanlig, og til en viss grad hardcore hjemmebruk holder en retail nøkkel i massevis!

Lenke til kommentar

Er vel for å forhindre at en nøkkel kan misbrukes til det uendelige. Jeg følger jo litt med på ymse forum og ser at det florerer av nøkler som et stjålet fra kontoer eller gitt ut av folk som ikke skjønner bedre. Og når de automatiske aktiveringene er brukt opp, har folk ingen skrupler på å faktisk ringe inn for få aktivert sin stjålet nøkkel som de ikke eier.

Så å ha ubegrenset med aktiveringer per nøkkel, ville det jo holdt at en eneste nøkkel kom ut på internett, og så kunne hele verden aktivert med samme nøkkel.

Så skjønner poenget til Microsoft.

Men du skal bytte mye hardware eller kjøpe deg mange pcer for å bruke opp 25 aktiveringer da.

Jeg har f.eks brukt to nøkler på mine to bærbare, som jeg formaterer minst en gang i året, og jeg har byttet ut pcene siste året, og likevel har jeg ikke en gang brukt 10 aktiveringer per nøkkel siden 2009.

Om du bare må formatere pcen din flere ganger per måned, anbefaler jeg deg å lage et backup image av hele Windows installasjonen når den er ny, så legger du bare tilbake backupen, og slipper å aktivere på nytt, så lenge du ikke har byttet hardware da. Men jeg tviler på at du kommer til å bytte hovedkort flere ganger i måneden i mange år.

Lenke til kommentar

Hva heter den versjonen med så mange nøkler da?

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her...

Så det går an å lage ett image å bruke den til reinstall og slippe å bruke nøkler?

Ja du bruker f.eks Acronis True Image til å ta en komplett backup av OS disken din når du har installert Windows 8, satt opp alle drivere, installert alle programmer du ønsker osv.

Om du så ønsker å reformatere disken, bruker du bare backupen og så er alt tilbake slik som det var første gangen. Det sparer deg for tid, og det sparer deg for en aktivering. Selvsagt viktig å aktivere Win8 før du tar backupen første gang da.

Lenke til kommentar

OEM versjonen har 1 nøkkel ja. Men du får kjøpt OEM på både Windows 8 og Windows 8 Pro.

Oppgradering og fullversjon får du også kjøpt med alle utgavene. Windows 8 og Windows 8 Pro.

Så du må se på typen, altså OEM ,oppgradering eller fullversjon. Hvilken versjon du går for er det samme, men Windows 8 Pro er vel det eneste reelle alternativet nå.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg jobber med data til vanlig og liker å ha det siste. Har nå hatt Win7 nesten siden starten og må si jeg er ganske fornøyd. Om jeg ikke kjøpe en OEM så kan jeg vel teste Win8 på hovedmaskina og heller oppgradere en gammel Vista laptop om jeg ikke er fornøyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...