Gå til innhold

Nytt midlertidig 1155 HK


MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg en Intel 520 240GB, og oppdaget til min store skuffelse at mitt HK som jeg har i dag (Asus P7P55D) kun støtter SATA 2 :(

 

Jeg kjøpte først en kontroller med SATA 3 som jeg satset på skulle ordne dette, men den fungerte enda dårligere enn intel sata 2(!) Jeg er litt lav på økonomien for tiden, men har planlagt å investere i nytt opplegg neste år. Imidlertid så skulle jeg så gjerne fått skikkelig fart på denne SSD'en.

 

Er det noen som kan anbefale meg et billig 1155 HK med SATA 3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du kan bruke kontrolleren du kjøpte for og hente ut mye mer ytelse av ssden..

 

Husket du og endre "standard" oppsettet på sata kontrolleren.. (standard er ofte IDE) og den er ikke optimalisert opp mot SSD..

Jeg doblet ytelsen på mine SSD disker ved og endre til AHCI . som er bedre egnet mot SSD.

Lenke til kommentar

Som sagt så var dette kun ment som en midlertidig løsning. Planlegger ingen overklokking her eller noe annet fancy. Kun et godt billig hk med sata 3.

 

Neste år så vil det nok bli ny cpu, hk og skjermkort.

 

Og ja...takk for rettelsen. Selfølgelig så er det 1156 og ikke 1155 :blush:

Lenke til kommentar

Beklager, noen 1156 hovedkort med SATA 3 kontroller som er bedre enn Intel SATA 2 finner du ikke.

Du må ha 1155 for dette, eller en IBM ServerRAID m1015 for å få noe lignende og mer futt ut av en SSD enn Intel kontrolleren.

Ja, den integrerte Intel kontrolleren er så rå og vanskelig å slå.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan utviklingen har vært, men på mitt asus X58-kort (1366) vår jeg 20MB/s~ random 4k read på intels ICH10R sata2, og 18MB/s~ på marvels sata3 tilkobling. Dette pga kun én PCIe lane til marvel-kontrolleren.

 

Hvordan det er på nyere hovedkort vet jeg ikke. Mulig du kan få 60-70MB/s, men ville sjekket tester først!!!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg en Intel 520 240GB, og oppdaget til min store skuffelse at mitt HK som jeg har i dag (Asus P7P55D) kun støtter SATA 2 :(

 

Jeg kjøpte først en kontroller med SATA 3 som jeg satset på skulle ordne dette, men den fungerte enda dårligere enn intel sata 2(!) Jeg er litt lav på økonomien for tiden, men har planlagt å investere i nytt opplegg neste år. Imidlertid så skulle jeg så gjerne fått skikkelig fart på denne SSD'en.

 

Er det noen som kan anbefale meg et billig 1155 HK med SATA 3?

La meg få dette klart:

Du skal kjøpe ny CPU + HK for å få en forbedring i sekvensielle hastigheter på din SSD i benchmarks, som du aldri vil merke forskjell på i virkeligheten siden 99.9% av all jobben en OS-disk utfører er random?

Og du er på den litt lave siden økonomisk?

 

For LGA1156 og LGA1155 er ikke det kompatible om hverandre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager sent svar, men har strevet med å få skikk på denne maskinen så dette havnet litt nede på prioriteringslisten.

 

Du har et poeng :)

 

Jeg er egentlig ikke ute etter en forbedring i noen benchmarks. Jeg bruker benchmarks kun for å se om maskinvaren fungerer som den skal. Om jeg får 1-2 % under ytelse bryr jeg meg ikke om. Imidlertid så mener jeg at det er litt dumt å få 50% av ytelsen. Nå skal det sies at jeg har lite peiling på dette, men går ut fra at SATA2 gir halvparten av ytelsen som SATA3 på alle hastigheter.

Dersom det er kun på sekvensielle hastigheter jeg får halvparten av ytelsen så er det ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...