Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krever bompenger før de vet om veien blir bygget

stich_it

Anbefalte innlegg

For mange år siden hørte jeg at det var regler for når, hvor og hvordan man skulle gå frem før an kunne sette opp en bomstasjon. Har den siste tiden lurte på om noe slikt finnes, så dukker denne saken opp:

Krever bompenger før de vet om veien blir bygget

Og jeg blir bare oppgitt.

Så jeg lurer på om dette er lov og om noen her vet hvor jeg kan finne reglene for dette med å sette opp bom.

prøvde å søke på emnet men fant ingen relevante treff, beklager på forhånd vis jeg er dårlig til å søke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ett lite spørsmål sånn litt på siden her. Det går en større diskusjon i avisene i Tromsø rundt bompenger.

Det er noen som hevder at det er ett EU-direktiv som sier at det SKAL være en mulighet for en gratis alternativ vei om det skal settes opp bomstasjoner.

Noen som vet om dette bare er tull, eller en faktisk realitet?

Lenke til kommentar

Det er alltid noen som hevder at det finnes et slikt EU-direktiv. Det gjør ikke det, i alle fall ikke som jeg har hørt om. Det direktivet jeg kjenner til på området, 99/62/EC, er det som fastslår at bompenger (etter sin ordlyd kun bompenger for tyngre kjøretøy, men siden vi i Norge ikke differensierer vil dette gjelde uansett) kun skal innkreves i tilknytning til konkrete strekninger, og de skal kun finansiere "eget prosjekt" (Rv2 kan ikke fiansiere tunnell i Rogaland).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...