stich_it Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 For mange år siden hørte jeg at det var regler for når, hvor og hvordan man skulle gå frem før an kunne sette opp en bomstasjon. Har den siste tiden lurte på om noe slikt finnes, så dukker denne saken opp: Krever bompenger før de vet om veien blir bygget Og jeg blir bare oppgitt. Så jeg lurer på om dette er lov og om noen her vet hvor jeg kan finne reglene for dette med å sette opp bom. prøvde å søke på emnet men fant ingen relevante treff, beklager på forhånd vis jeg er dårlig til å søke... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Veglova § 27 fastslår at det er Samferdselsdepartementet med samtykke fra Stortinget som tar avgjørelse om hvorvidt det skal kreves bompenger på offentlig veg. Spørsmålet er derfor om dette dekkes av departementets tidligere vedtak. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2012 Aha, ja... ble noe motløs nå ja. finnes det noen oversikt som det kan søkes i? eller bare "må man kunne det" Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Lover tenkte du? http://lovdata.no/cg...l&emne=VEGLOV* Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2012 Departementets vedtak angående bompenger Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Du kan jo alltids henvende deg til departementet og spørre. Offentleglova sikrer deg innsyn i vedtakene. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Ett lite spørsmål sånn litt på siden her. Det går en større diskusjon i avisene i Tromsø rundt bompenger. Det er noen som hevder at det er ett EU-direktiv som sier at det SKAL være en mulighet for en gratis alternativ vei om det skal settes opp bomstasjoner. Noen som vet om dette bare er tull, eller en faktisk realitet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Det er alltid noen som hevder at det finnes et slikt EU-direktiv. Det gjør ikke det, i alle fall ikke som jeg har hørt om. Det direktivet jeg kjenner til på området, 99/62/EC, er det som fastslår at bompenger (etter sin ordlyd kun bompenger for tyngre kjøretøy, men siden vi i Norge ikke differensierer vil dette gjelde uansett) kun skal innkreves i tilknytning til konkrete strekninger, og de skal kun finansiere "eget prosjekt" (Rv2 kan ikke fiansiere tunnell i Rogaland). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå