ATWindsor Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Mulig jeg er amatørmesig, men hva er egentlig forskjellen? Jeg kan ikke helt se den store forskjellen mellom å feks stille blender og iso (som man gjør i blendermodus), og eventuelt jekke på eksponeringen (som da i praksis er akkurat det samme som å stille lukkertiden), vs å stille blender, iso og lukkertid manuelt? Greit nok, man kan ikke jekke eksponeringen mer enn kanskje 3EV hver vei, men det er det rimlig sjelden det ikke dekker behovet. AtW Endret 30. mars 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Dybdeskarphet, og frysing/bluring av bevegelser er vel stikkord Eksponeringskomp er for å overstyre automatikken i en gitt retning Endret 30. mars 2012 av TGB Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Dybdeskarphet, og frysing/bluring av bevegelser er vel stikkord Eksponeringskomp er for å overstyre automatikken i en gitt retning Jeg ser ikke poenget ditt? Dybdeskarphet og frysing av bevegelser er bare andre måter å si "blenderåpning og lukkertid" på, i feks A-modus, så styrer du blenderåpningen eksplisitt, og lukkertiden indirekte vha iso og evt eksoneringsjustering. Hva er forskjellen i hva man oppnår? Det er jo bare en annen måte å foreta innstillingene på. AtW Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Dybdeskarphet, og frysing/bluring av bevegelser er vel stikkord Eksponeringskomp er for å overstyre automatikken i en gitt retning Jeg ser ikke poenget ditt? Dybdeskarphet og frysing av bevegelser er bare andre måter å si "blenderåpning og lukkertid" på, i feks A-modus, så styrer du blenderåpningen eksplisitt, og lukkertiden indirekte vha iso og evt eksoneringsjustering. Hva er forskjellen i hva man oppnår? Det er jo bare en annen måte å foreta innstillingene på. AtW Forskjellen er at man har automatikk som lar seg påvirke av diverse faktorer. Livet er mye enklere når man får konsekvent resultat. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Eneste gang jeg bruker lukker eller blenderprioritet er utendørs i dagslys. Forøvrig så har man lysmåler i søkeren på M-modus som viser hvor man er eksponeringsmessig. Selvsagt. Å bruke manuell modus er ikke noen tryllekunst, selv om jeg syntes det var et stort mysterium når jeg kjøpte mitt første speilrefleks. Jeg synes selv at når jeg bruker manuell, med forbehold om at kamera og jeg er enige om hva som er riktig eksponering, så er eneste forskjell på manuell og semi at jeg gjør det kamera kan gjøre for meg. Jeg bruker manuell for makrobilder og landskapsbilder, men sjelden ellers egentlig. Sånn ellers tilhører jeg nok den gruppen som føler jeg er god på det tekniske, men kan ha noe problemer med det kreative. Jeg klarer stort sett å få det resultatet jeg ønsker når jeg ser en scene, men burde nok bruke tiden mer på å observere, og kanskje mindre tid på det tekniske. Om jeg går en lang tur, enten i skog eller by, tar jeg ikke bilder av alt og alle, men bruker lang tid på å se etter noe som er "verdt" å ta bilde av. Kanskje kommer jeg hjem uten noe annet enn en god fottur, og få bilder på kortet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Enig med TGB, men jeg vil formulere forskjellen på min egen måte: 1. Eksponeringskompensasjon = automatikk +/- et valgt antall trinn - Fordelen er at du slipper å fikle med innstillinger mellom hver gang motivet/lyset endrer seg eller du retter kameraet en annen vei. Automatikken sørger for samme eksponering. Ev-kompensasjonen sørger for at du får ditt personlige preg på eksponeringen. F.eks unngå at himmelen ikke overeksponeres selv om den bare er en liten del av bildet og hovedmotivet er mye mørkere. Eller en som går på ski, med sol/snø som bakgrunn. 2. Manuell eksponering = ingen automatikk - Fordelen er at man får konsekvente resultater fra bilde til bilde. Det er et must ved blant annet sammenliming av panorama og andre situasjoner der man vil at forskjellen i eksponering fra bilde til bilde skal være like stor som forskjellen i faktisk lys. Brukes også når lyset endrer seg raskere enn automatikken klarer å holde styr på. Et must ved bruk av studioblitser, konsertfoto og nyttårsraketter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg