Gå til innhold

Ymse spørsmål fra en nybegynner. Kamera, gamle objektiver mm.

Anbefalte innlegg

Jeg har tilnermet null foto erfaring pr i dag. Det jeg ønsker er å ta bilder ute i naturen.. Feks på orrfugl leik osv.

Så jeg ønsker råd om hva slags type kamera jeg skal kjøpe. Jeg har dessverre dårlig råd. Så jeg har begrenset budsjett, kan gjerne kjøpe noe brukt. Det beste hadde nok vært ett kamera med mye automatikk til og begynne med. Men, ønsker også ett kamera jeg kan vokse med. Ser for meg att jeg trenger en tele linse slik att man i hvertfall ser att det er ett dyr på bildet.

Jeg har hatt en lengre leteaksjon på loftet. Der kom jeg over følgende i en fotobag.

Kamera Petri TTL

Linser

Petri 1:18/55 624037 cc auto

Makinon zoom 1:4.5 F=80-200mm 913432 55ø

soligor 1:2.8 F=l 35mm 55ø no17100227 tele auto

Vivitar 28mm 1:25 auto wide angle no22515198 ø67mm

Dette er jo ett gammelt speilreflekskamera med objektiver. Kan disse objektivene brukes på noen måte? Er det evnt noe verdi i disse slik att de kan selges for å kjøpe nytt kamera? For å skifte linser må man skru de på.

Endret av pompen75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel skru-fatning (vanlige gjenger) Petri TTL bruker ...

Disse gamle objektivene kan nok brukes på en del utstyr via en adapter; men de er nok ikke spesielt bra. Hvertfall ikke Makinon zoomen.

Utstyret har heller ingen verdi. Du er kanskje heldig å få et par hundrelapper for alt tilsammen.

Bruktkjøp er nok veien å gå - og det er teleobjektivene som vil være mest kostbare.

Hva er budsjettet ditt?

Lenke til kommentar

Jeg har tilnermet null foto erfaring pr i dag. Det jeg ønsker er å ta bilder ute i naturen.. Feks på orrfugl leik osv.

Så jeg ønsker råd om hva slags type kamera jeg skal kjøpe. Jeg har dessverre dårlig råd. Så jeg har begrenset budsjett, kan gjerne kjøpe noe brukt. Det beste hadde nok vært ett kamera med mye automatikk til og begynne med. Men, ønsker også ett kamera jeg kan vokse med. Ser for meg att jeg trenger en tele linse slik att man i hvertfall ser att det er ett dyr på bildet.

Jeg har hatt en lengre leteaksjon på loftet. Der kom jeg over følgende i en fotobag.

Kamera Petri TTL

Linser

Petri 1:18/55 624037 cc auto

Makinon zoom 1:4.5 F=80-200mm 913432 55ø

soligor 1:2.8 F=l 35mm 55ø no17100227 tele auto

Vivitar 28mm 1:25 auto wide angle no22515198 ø67mm

Dette er jo ett gammelt speilreflekskamera med objektiver. Kan disse objektivene brukes på noen måte? Er det evnt noe verdi i disse slik att de kan selges for å kjøpe nytt kamera? For å skifte linser må man skru de på.

Et slikt Petri kamera er nesten ikke verdt noe (mest affeksjons-/samleverdi). De selges på bruktmarkedet for 100-200 kr. (ref. eBay)....

Petri-objektivet går vel for ca. 100-300 kr max. (ref. eBay)....

Soligior-objektivet går vel for ca. 100-300 kr max. (ref. eBay)

Vivitar-objektivet går vel for ca. 100-200 kr max. (ref. eBay)

Anbefaler bl.a. å sjekke bruktmarkedet på foto.no . Der kan du finne rimelige og gode brukte og anerkjennte kamera med ymse objektiver...... Som en referanse til "riktig" pris er det f.eks. en mulighet å se på denne siden:

http://178.63.88.67/~teambiat/index.php?module=price&b=1

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Hva med å gå til innkjøp av et brukt Canon EOS 1000D eller 1100D. (eller 550D) Og så en billig og grei telezoom?

Du kan kombinere disse kameraene med enten en brukt 55-250 IS eller en 70-200 F/4L. 55-250 ligger vel fra 1500,- brukt. Og 70-200F/4L på rundt 3000,-

Nå veit jeg ikke budsjettet ditt, men jeg vil si at dette er billig.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Tusen Takk for hjelp og matnyttige svar.. Da må det bli ett nytt kamera.

Ser veldig fristende ut med canon eos 550d. (siden det også kan brukes som videokamera) Kan ikke trå mye feil om jeg kjøper ett sånt brukt vel?

Lenke til kommentar

Tror jeg ville sett på et brukt Nikon D300 eller D300s og et Sigma 50-150 f2,8 til det bruket. Om jeg ikke tar helt feil så er vel tiuren mest aktiv mellom solnedgang og soloppgang så da kan det være greit om kameraet presterer brukbart ved høyest mulig ISO verdier og forholdsvis lyssterk optikk er også en fordel.

D300 kameraene er også forholdsvis solid konstruert som kan være greit til skogslivet.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville sett på et brukt Nikon D300 eller D300s og et Sigma 50-150 f2,8 til det bruket.

Det stod noe om dårlig råd i første innlegg. Det virker som 550D og en billig telezoom som 55-250IS er mer realistisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ligger en pakke på bruktmarkedet på foto.no (Nikon D300, Tamron AF 28-75 2,8 og Nikon 24 mm 2,8 - Pris:6000), om det er innenfor TS sitt budsjett er ikke godt å si. Brukt Sigma 50-150 f2,8 2000-2500 finnes både til Nikon og Canon.

En ny 550D som TS vurderte blir vel ikke så mye rimeligere totalt sett, men det finnes nok brukte løsninger der også.

Men frykter Tiurleik og lyssvak optikk kan bli frustrerende, iallefall verdt å ha i tankene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å bruke max 5000,- i første omgang.

Har som sagt meget liten kunnskap. Men, har surfet litt rundt nå i kveld.

Falt for 550 d pga den fikk meget bra omtale. Og att video biten var så bra.

Hvis jeg ikke har missforstått så er det slik att d300 har høyere iso verdier som gjør att den er mere lyssterk? Det er helt rett att skogsfuglen er mest aktiv i skumringen. Er det sånn att 550D blir helt uegnet ved fotografering i skumring.

Jeg er også litt usikker etter å ha lest om d300 att den kanskje er for avanseret for en nybegynner. Har jeg forstått det riktig att 550d er ett bedre valg sånn sett. Jeg skal jo ikke bare bruke det i skumringen da.

Nok en gang, tusen takk for raske og gode svar.

Lenke til kommentar

Det går fint og bruke 550D i skumringen, men du er nok avhengig av lyssterke objektiver og det koster penger avhengig av hvor nært du kommer.

Klarer du og snike den nært nok "10/15 meter" behøver det ikke bli så veldig dyrt, da klarer deg kanskje med en 85mm f/1.8 eller noe tilsvarende og eventuell forstørrer et utsnitt av bilde i etterkant, Kanskje det holder med f/4 og da kan du handle inn en 70-200 f/4 som er meget bra, Du kan også lete etter et bruket lyssterkt objektiv bruket, for eksempel denne 100mm f/2 "sikkert prutbar". Det du i bunn og grunn trenger er mest mulig brennvidde og størst mulig blender men som sagt det koster "sjekk denne kamerasimulatoren". Kanskje du også klarer deg med en rimelig 55-250 IS hvis du klarer og bruke litt lengere lukkertider.

Fordelen med Canon er at du nesten kan putte på hvilken som helst annet fabrikat objektiv ved bruk av en adapterring, men da får du ikke autofokus.

Men hvilken kamera/objektiv du har er ikke det vesentlige, man må ha en viss innsikt innad i fotografering for å kunne utnytte kapasitetene i kameraet/objektivet.

Jeg anbefaler deg å ikke bruke for mye penger til og begynne med, kjøp et akseptabelt kamerahus med en standard-zoom til og begynne med, lær deg og bruke dette på riktig måte så du forstår konseptet. I mellomtiden kan du lete i bruktmarkedet etter en lyssterk tele/telezoom som er brukbar for en grei penge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

550D og D300 er ganske likeverdige når det gjelder egenskaper på høy Iso, 550D er bedre på video mens D300 er et mer profft kamera med høyere skuddtakt og mulighet for lengere serier av bilder før skuddtakten går ned. Skuddtakt og lange serier ville jeg ikke bekymret meg om til den bruken du beskriver.

Jeg har bare vært på orreleik en gang og da var ikke 150mm nok til å få bra bilder av fuglene, ikke 200mm heller og 300 var også knapt. Så jeg ser 55-250mm IS som minimum av det jeg ville vurdert. Det er billig har rimelig bra rekkevidde, har stabilisator og er et OK første skritt på veien selv om lysstyren er dårlig. Det er helt sikkert bilder du ikke får tatt med en slik kombinasjone, men det vil det unasett være i denne prisklassen - og i de fleste andre prisklasser.

Det er nesten umulig å vite hva man skal kjøpe uten erfaring så jeg synes det virker fornuftig å starte med noe rimelig og/eller brukt. Øker interessen vil du sikkert ønske å bytte ut det du kjøper nå på litt sikt, men da vet du også mye mer om hva du vil ha. Nikon har forøvrig tilsvarende, D5100 og 55-300 VR som er et minst like godt alternativ, men det er et nyere kamera og linsen har vært kortere på makredet så jeg vil tro det er vanskeligere å finne gode brukttilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...