Gå til innhold

Er vårt demokrati demokratisk?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Det beste er vel om man bestemmer det som angår seg selv alene, og at man bestemmer demokratisk det som angår flere.

 

Om alle og enhver selv får bestemme over sin person, og eiendom er det ikke mer igjen å bestemme over. smile.png

 

Poenget var ikke hvem som gjorde hva, men at de brukte sitt flertall til å ta bort andres rettigheter.

Isåfall kritiserer du (og rett nok) demokratiets grunnlag, nemlig at ALL makt tilhører flertallet.

 

 

Du kan vel umulig synes det er riktig at man skal kunne bruke et flertall til å ta bort rettighetene til et mindretall?

Nei, men så er ikke jeg Demokrat i den forståelse av ordet man har idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om alle og enhver selv får bestemme over sin person, og eiendom er det ikke mer igjen å bestemme over. smile.png

Riktig, om man lever totalt isolert fra andre personer. Jeg tror ikke det er så mange som vil det. Så lenge man lever i et samfunn hvor det også er andre personer, vil det alltid måtte være saker hvor flere berøres av en avgjørelse. Dermed er det eneste riktige at der taes en avgjørelse mellom de berørte, fremfor at en av dem bestemmer over de andre uten at de har noen sjangs til å påvirke det.

 

Isåfall kritiserer du (og rett nok) demokratiets grunnlag, nemlig at ALL makt tilhører flertallet.

Nei, all makt tilhører folket.

Nei, men så er ikke jeg Demokrat i den forståelse av ordet man har idag.

Er du demokrat i det hele tatt?

Endret av A H P
Lenke til kommentar
Vis innleggSkatteflyktning skrev 25. mars 2012 - 01:46:

Om alle og enhver selv får bestemme over sin person, og eiendom er det ikke mer igjen å bestemme over. Postet bilde

Riktig, om man lever totalt isolert fra andre personer.

Feil, dette er sådann selv om man lever i verdens største by.

 

Sitat

Isåfall kritiserer du (og rett nok) demokratiets grunnlag, nemlig at ALL makt tilhører flertallet.

Nei, all makt tilhører folket.

I praksis flertallet av folket, eller har man innført konsensus demokrati i Norge mens jeg var borte?

 

Sitat

Nei, men så er ikke jeg Demokrat i den forståelse av ordet man har idag.

Er du demokrat i det hele tatt?

Ikke i den forvrente forståelsen av ordet man har idag.

 

Jeg er for ett direkte konsensus-demokrati (dvs med individuelt veto). Derved eliminerer man muligheten for at flertallet forbryter seg mot mindretallets rettigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg liker å tenke nytt, jeg er og løsningsorientert, og som kommunepolitikker ser jeg problemet med at alt må igjennom bystyrene/kommunestyrene fordi det er ALLTID noen lokale som må lide når man for eksempel skal bygge ny hovedvei eller bygge en skole, og når man ikke kan være objektiv pga at man ikke ønsker å gjøre en bekjent bonde sur fordi han mister 10 hektar skog.

Men fylkeskommunen kan umulig ha den oversikten lokale politkere har. Jeg personlg mener det er en dårlig ide å gå i retning av mer fjern og mindre lokal styring.

 

Hva som er den beste styringsmodellen for lokalt selvstyre er vel det diskusjonen om innføring av parlamentarisme i norske byer dreier seg om.

 

Der er en del programmerere på dette forumet og de vet hva et design mønster er. Det samme mønsteret som passer på et land eller fylke trenger ikke passe på en liten kommune. I mindre kommuner kan innføring av parlamentarisme bety mindre demokarti og det var vel ikke hensikten. Å overlate styringen til fylksekommuner og en fylkesmann betyr ihvertfall redusert lokal innflytelse over politikken.

 

Begrepene man bruker er også viktige. Mange bruker ordet byråkrat. Men hva er en byråkrat? Det er som regel en person med fagutdannelse i motsetning til en politiker som ofte er flink til å prate for seg,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...