settings Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Hvor rikt er egentlig norge? hvordan er vi stilt? hvordan er utsiktene? hva skal vi leve på etter olja? snubla over denne: http://21917.vgb.no/2010/12/30/hvor-rikt-er-egentlig-norge/ teksten i spoiler. Hvor rikt er egentlig Norge? Lagret under: 1 on desember 30, 2010 at 9:28 pm Jeg vil tro at nesten alle nordmenn tror at Norge er i en særklasse når det gjelder økonomi, med store overskudd på utenlandshandelen, lav arbeidsledighet og et gigantisk fond. Dette er sant. Videre tror nordmenn at Norge ikke har utenlandsgjeld, i alle fall ikke mye utenlandsgjeld. Dette er feil. Noen fakta om ståa vår i 2009: Brutto nasjonalprodukt (BNP): $ 273,1 milliarder – NOK 1638,6 milliarder Gjeld- til -BNP ratio, totalt: 201% Total gjeld til utlandet, offentlig og privat: $ 548,1 milliarder – NOK 3288,6 milliarder* Andel av gjeld pr. person i Norge: $ 113,174 – NOK 679044,-. *Ved 3. kvartal 2010 var utenlandsgjelden ifølge Statistisk sentralbyrå på NOK 3426 milliarder. Det blir ofte sagt at staten Norge ikke har netto gjeld til utlandet og det er i og for seg korrekt siden det siste tallet fra SSB forteller at offentlig forvaltning har en gjeld på NOK 582,5 milliarder. Dette var på topp for 3 år siden med NOK 891,7 milliarder. Norges Bank har gjeld på NOK 64 milliarder. Så kommer den private gjelden til utlandet der bankene i alt skylder NOK 1196,8 milliarder. Andre sektorer er oppført med en gjeld på 1275,2 milliarder. Direkteinvesteringer har en gjeld på NOK 306,2 milliarder. Statistisk sentralbyrå: Norges utenlandsgjeld, etter sektor og finansobjekt Men er det likevel ikke grunn til å være bekymret selv om det meste av gjelden tilhører private? Har vi ikke sett flere eksempler i de siste årene på at privat profitt forblir privat, mens private tap blir overlatt til det offentlige, altså skattebetalerne? Når det gjelder andelen av gjeld i forhold til BNP, er det 11 land som er verre stilt enn kriserammede Hellas, deriblant Norge som ligger på plass nr. 8. Nasdaq.com: The 11 Nations With Higher Sovereign Debt Ratios Than Greece Når pensjonsfondet øker i verdi får vi ofte høre fra media om hvor mye rikere hver og en av oss har blitt. Men oljefondet er på rundt 3000 milliarder kroner og Norges totale gjeld til utlandet overstiger denne summen. Det får vi ikke høre om fra media. Faktum er at vi ikke på langt nær er så godt stilt for fremtiden som de fleste av oss tror. Vi har en oljesmurt økonomi som går mot slutten og er underutviklet på annen industri. Vi får langt flere pensjonister og færre skatteytere pr. pensjonist i nær fremtid. Og vi har ikke minst en gigantisk velferdsstat som ingen vil eller tør starte det nødvendige arbeidet for å redusere. Jeg tror ikke dette kommer til å gå i balanse i fremtiden, men enn så lenge kan vi se på at mange andre land går dukken økonomisk før oss. hva tenker folket? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det oppgis ingen kilder slik at jeg får sjekket denne gjelden (link til SSB er død), men en kommentar har jeg.. Hvorfor blander man offentlig og privat økonomi på denne måten? 1 Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 http://www.ssb.no/brutgjeld/arkiv/tab-2010-12-16-01.html funker for meg? hvorfor mix vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå