sptz Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Prøver å installere en linux distro (arch var planen) på min mbp siden jeg vil teste noe software på en "native" linux installasjon. Problemet er at jeg ikke kjenner til hvordan jeg skal boote installasjonsmediet (USB stick) i EFI. installasjonsmediet er "Archboot"[1] som det står skal ha støtte for EFI boot. Dette ble gjort for å lage installasjonsmediet: diskutil unmountDisk /dev/disk1 sudo dd if=Downloads/archlinux-2012.01-1-archboot.iso of=/dev/disk1 bs=1m diskutil eject /dev/disk1 Jeg antar at en skal få opp støttede medier når en holder nede "option" under oppstart? Men det kommer ikke opp noen USB disk her... Er det noen av dere som dualbooter osx og <distro>-linux i EFI modus? Har dere i såfall noen tips til hva jeg kan gjøre for å få inn en distro på mbp min? [1] https://wiki.archlin...ex.php/Archboot Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Gjorde det nettopp jeg Ikke hold "option" inne under oppstart. Du må velge pinnen fra EFi boot menyen. Bare start maskinen på vanlig vis, før den booter så kommer EFi boot menyen opp. Der kan du velge pinnen Lenke til kommentar
sptz Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 Gjorde det nettopp jeg Ikke hold "option" inne under oppstart. Du må velge pinnen fra EFi boot menyen. Bare start maskinen på vanlig vis, før den booter så kommer EFi boot menyen opp. Der kan du velge pinnen Du bruker rEFIt da eller? Jeg tenkte på et system som var et rent EFI/GPT system ikke et hybrid system som har GPT/MBR boot. Grunnen til at jeg ikke kjørte på med å installere rEFIt med en gang var pga alle rapportene som sier at Lion/nyeste fw er innkompatibel med rEFIt. rEFIt siden var også leeenge siden var oppdatert. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 He, ja det er rEFIt jeg mente. Det med lion viste jeg ikke, jeg har gjort det på en maskin med Snow Leopard. Da vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå