wil Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hei. Jeg visste overhodet ikke hvor jeg skulle poste denne, så jeg må bare prøve siden at det egentlig har noe med PC å gjøre også. Altså. Jeg har to Overspenningsvern i leiligheten min. Et Monster Cable HT800 og et Monster Cable HTS1000. Disse tar seg av å sikre PC`er, TV`en, Dekoder, Internett Signal, TV Signal, Router, DVD Spiller, PS3, Modem, PC Skjermer, PC Stereo-annlegg, også har jeg nettverkskabler kobla til den HTS1000 da. Jeg synes disse fungerer veldig bra begge to og jeg er ikke noe redd for at noe av de tingene som er kobla til blir ødelagt under Tordenvær. Med andre ord så er jeg fornøyd med begge to. Så var det en episode her om dagen, da jeg skulle levere ut en ny TV til en kunde. Han kunne fortelle meg det at han hadde kjøpt iallefall en eller to TV`er før og TV`en eller TV`ene hadde blitt ødelagt. Jeg tenkte som så at han kanskje kunne prøve overspenningsvern da, siden at det er veldig greit å ha uannsett. Det han gjorde da var at han gikk inni butikken, for å se. Så etter en stund så kommer tydligvis selgeren som hadde snakka med kunden og sa at jeg måtte da ikke si at han måtte ha Overspenningsvern. Det var ikke nødvendig med det virka det som, siden at han mente at det var overspenningsvern i Sikkringskapene. Stemmer dette og er det virkelig ikke nødvendig med Overspenningsvern? Jeg ville nok sagt at det er en fordel med Overspenningsvern jeg da, men. Jeg vet ikke hva selgeren sa til kunden da, men uannsett. Var det jeg som gjorde noe feil eller var det selgeren? Hilsen. wil. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Den korte forklaringen er at overspenningsvern beskytter IKKE mot lyn og torden når de slår ned, men mindre spikes og støy som er på strømnettet. Vern mot lyn som sitter i sikringskapet derimot, funker, disse er dyre og engangs apparat noe som vil si at de er stekt ved første lynnedslag og må skiftes ut. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Ok, her må vi oppklare litt ting. Overspenning beskytter selvfølgelig mot lyn. Lyn er mange tusen volt. Det er altså en spenning som er over 230V. Slår lynet ned i strømnettet går dette ut til hus og hvis den ikke slår ut transformere tidligere i nettet kan du være uheldig å få det inn i huset. Sikkringer i sikringsskapet er overstrømsvern. De slår ut om det går for mye strøm i nettet. Det er derfor hver kurs har 10A, 15A, 25A osv. markering. De slår også ut om det er kortslutning på nettet fordi da blir strømmen tilnærmet uendelig. Kan være at nye sikringsskap beskytter mot overspenning, men ikke regn med det. Hvorfor selgeren sa at det ikke var nødvendig vet jeg ikke. Jeg er ganske kynisk til sånt og velger å tro at han ikke vil at kundene skal ha overspenningsvern for da får han solgt mindre TVer. Hvis det ikke er tilfelle, har han nok ikke studert fysikk og elektro som oss andre. Kanskje derfor han er selger.. Endret 21. mars 2012 av Wulong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå