Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvordan fjerne ett etternavn?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Nå er jeg interessert i å finne ut hvordan en kan fjerne ett av etternavnene, hvordan går en frem?

Grunnen til dette er at jeg som mange andre har to etternavn, og jeg ser ikke behovet med å ha to etternavn. Derfor ønsker jeg å få det ene fjernet. Navnet knytter meg til en familie som jeg ikke har kontakt med på 8år, så hvorfor skal jeg da ha det navnet? Det holder med ett etternavn.

Regner med at dette er riktig kategori å presentere saken i.

Takk for deres samarbeid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frå navneloven:

§ 11. Meldeplikt og forvaltningsorgan for navnesaker

Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi melding om det til skattekontoret, som avgjør om meldingen skal godtas. For enkelte navnesaker kan departementet bestemme at meldinger skal gis til og behandles av et annet forvaltningsorgan. Vedtak om å godta eller nekte å godta en melding kan påklages til fylkesmannen.

Departementet kan gi nærmere regler om bruk av meldingsskjema og meldingenes innhold og om saksbehandlingen for øvrig.

og

§ 10. Alminnelige begrensninger

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år: 1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,

2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt,

3. ta som etternavn steforeldres, fosterforeldres eller adoptivforeldres etternavn, og

4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen,

5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for svar i denne tråden, har fått en fremgangsmåte som vil resultere med avskaffing av det ene etternavnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...