Nehmm Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hei! Jeg er virkelig ingen datatrollmann, og jeg har gjort et ærlig forsøk på google før jeg kommer til dere. Og håper noen kan hjelpe meg på en slik måte at jeg ikke behøver de største dataegenskapene. Når jeg logger meg på det trådløse nettverket får jeg full signalstyrke, men med en gul trekant som tyder på feil. Jeg får ikke brukt internett fordi DNS-servern ikke svarer. Dette synes jeg er merkelig. Jeg bor i et hybelkompleks hvor jeg deler internett med 4 andre, og så langt jeg har hørt fungerer det som det skal for de. Jeg prøvde å slå rutern av og på (standard), men det ga ingen resultater. I cmd etter en ipconfig /all kom dette opp (som jeg ikke aner om er relevant til mitt problem i det hele tatt): IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . 172.12.30.30(Foretrukket) Nettverksmaske . . . . . . . . . . . . . 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . . . . 172.12.30.1 DHCP-server . . . . . . . . . . . . . . . 172.12.30.1 DHCPv6-IAID . . . . . . . . . . . . . . . 366782833 DNS-Servere . . . . . . . . . . . . . . . 10.0.0.1 NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . Aktivert Jeg synes det er merkelig at det er noe rart med DNS-servern på alle mine tre pc'er, til og med når denne ble kjøpt helt ny for 5 timer siden. Jeg bruker vanligvis å sitte online gjennom et USB-modem, kan det at jeg bruker en annen form for tilkobling ofte være grunnen (om det er mulig)? Lenke til kommentar
Payung Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Har hatt samme problem selv, så her håper jeg noen kan komme med sårt tiltrengt hjelp. Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Første skritt er å sjekke om pcen prøver å bruke riktig nettverk. Høyreklikk på Nettverk (nede til høyre der den gule trekanten er) og velg "Egenskaper". I menyen til venstre skal du ha valget "Endre innstillinger for nettverkskort", trykk på denne. Hvis du får opp flere kort her så sjekk at bare det du skal bruke er aktivert. For å deaktivere de andre trenger du bare å høyreklikke på kortet og så trykke deaktiver. Hvis det er dette som er grunnen skal det ta 20-30 sekunder fra du deaktiverer et nettverk til pcen har byttet til et nytt. Forslag nummer to: Oppdater driveren til kortet via internet. Drivere på små ting som nettverkskort kan være vanskelige å finne så hvis du ikke finner det, bare legg igjen navn på kortet og/eller modell på laptop. Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Finner ikke rediger knappen så lager en ny post. Jeg mener selvfølgelig riktig nettverkskort og ikke riktig nettverk (Du kan være koblet til flere nettverk med, men pcen prøver bare å hente nett fra ett. La med forslaget pga du bruker USB modem av og til). Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det hadde vært nyttig å vite hva slags router du kobler deg til. Er dere alle koblet til samme router? Har dere et modem som denne routeren er koblet til? Hvem er deres Internett leverandør? Har dere ADSL/VDSL, Fiber eller via kabel-tv? 172.12.30.1 er jo ikke den mest vanlige gateway adressen jeg har sett, ser ut som noe som kunne være satt opp manuelt. Telenor sitt utstyr er jo som regel på 10.0.0.138, mange routere som man kjøper i butikken har 192.168.1.1. Ettersom jeg ikke vet hverken hva slags Windows du har eller nett leverandør så kan du jo teste med Googles DNS servere som er 8.8.8.8 og 8.8.4.4. Dette kan du endre her: http://www.sevenforums.com/tutorials/15037-dns-addressing-how-change-windows-7-a.html Generelt ville jeg anbefale deg å reinstallere nettverkskort og resette routeren om det kun er dine maskiner som er koblet til den. For å reinstallere nettverkskortet: http://www.myaccount.charter.com/customers/support.aspx?supportarticleid=2264 Ikke velg å slette driveren for da finner den ikke igjen driveren. For å resette routeren må du nesten se i manualen hvordan du gjør det. Har feilsøkt mange router problemer som har endt opp i at man bare kunne reinstallere nettverkskortet p.g.a. heng i drivere e.l. E.v.t. heng i routeren. Nyere driver til nettverkskortet er jo også en god idè. Et annet spm er OM det kun er du som er koblet til denne routeren, kommer du på nett med kabel? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 ipadressen som er blitt tildelt pcen din er ikke en adresse som ligger i RFC1918 http://www.linuxguiden.no/index.php/RFC-1918 Når jeg googler litt ser der ut som at 172.12.30.0/24 er et nett som er tildelt Vietnam men ikke tatt i bruk enda. http://wq.apnic.net/apnic-bin/whois.pl Sjekk instillingene på dhcp serveren det kan se ut som denne leverer ut feil nett. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 http://www.tcpiputils.com/browse/ip-address/172.12.30.0 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Hele problemet er vel at router deler ut feil DNS. Jeg ville ha logget inn på router og sjekket innstillinger og evt tilkoblinger. Man kan løse problemet på egen PC ved å sette DNS manuelt til 172.12.30.1. Ellers har Hans Erling mange gode tips til løsning. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 172.12.30.0/24 er ikke avsatt som private ipadresser, når Vietnam en gang finner ut at de har behov for disse adressene vil dette skape problemer for pcene Nehmm og resten i hybelkomplekset. Derfor er det bedre å skifte ut adressene som dhcp serveren deler ut til en adresse som er i rfc1918. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå