Gå til innhold

Min idé for å redde/hjelpe Afrika (sør for sahara Afrika)

Anbefalte innlegg

Innledning

U-landshjelp og veldedige organisasjoner, og FN har forsøkt å hjelpe Afrika til å ble et produktivt medlem av verdenssamfunnet. Idag er Afrika temmelig lite produktivt sammenlignet med mengden dyrkbar mark, befolkningen, og andre aspekter. Litt av grunnen til at afrika ikke er like, om ikke mer produktive enn Europa er at først og fremst var Afrika temmelig primitive relativt til Europa 500-1000 år siden. I Europa etter romerikets fall forsvant mye av det vi vil kalle sivilisasjon fra Europa, men nok ble værende og når kolonitiden begynnte var Europa en stor sivilisasjon dog oppdelt i kongeriker og fyrstedømmer. Fra Europeeiske land startet å etablere kolonier i Afrika fram til relativt sent, (slutten av 1800-tallet), var mørkhudede mennesker sett på som under-mennesker, dette siden de var primitive, "usiviliserte" og ikke minst fargede, og derfor var ikke av samme kaliber som den gjevne Europeer. (Vi vet bedre idag, og genene våres forteller at vi alle stammer ifra Afrika). Alt dette bidro til at ingen følte det nødvendig å gi skolegang til "de ville", og når kolonitiden var over var det en liten gruppe mennesker med skolegang som fikk makten og hadde plutselig et folk uten kompetanse annet enn å gjøre de enkle tingene som trengs for å fôre segselv og familien. i tillegg var det forskjell på koloniherrene, der noen var relativt barmhjertige og andre var ubeskrivelig onde. Med slike forutsetninger gikk frigjøringen av koloniene som det måtte, der det var en stor hvit andel beboere ble det apartheid, og steder hvor gamle stamme-kulturer dominerte i samfunnet kollapset det inn i krig, og der noen religiøse fanatikkere eller militanter eksisterte ble det totalitære stater, og folket gikk ifra koloniherrer til krigsherrer.

Afrika idag

Idag er det få områder av Afrika som har et fungerende samfunn, Sørafrika er produktive, men dette er begrenset til den hvite befolkningen og en håndfull priviligerte 'fargede'. Med sultkatastrofer, vannmangel, "overbefolkning"(dette er relativt til matproduksjon og infrastruktur, ikke plass), HIV/AIDs-pandemi, og andre pandemier, er Afrika et helveteshull, noen steder er det blodtørstig kapitalisme som rår og som gjør at folk blir behandlet som slaver i diamantgruver. På verdens mest fruktbare kvadratemetere er det sultkatastrofer, i en verdensdel med 5 mnd sammenhengende regn er det drikkevannsmangel.

Stegene for å forbedre Afrika:

Steg 1:

Afrika trenger stabilt lederskap, og øyeblikkelig fjerning av krigsherrer og geriljaer. Dette gjøres ved at FN, i sammarbeid med NATO etablerer en spesialstyrke som skal spesialiseres på å jakte ned geriljaer og krigsherrer, (Kony ville vært en fin person å starte med). Å innføre demokrati over alt bør ikke være en del av dette, men å gi nasjonene stabilitet, og befolkningen trygghet. Onde regimer skal selvsagt arbeides med å moderere.

Steg 2:

Bruke FN's mange medlemsland's militærstyrker's pionér-battaljoner til å å starte utbyggingen av grunnleggende infrastruktur, (veinett, skolebygg, administrasjonsbygg, telekom, og lignende). Bruke overnevte nasjoners andre militærpersonell til bemanne infrastrukturen, (lov og orden, utdanning, og grunnlegende helse-arbeid kan fylles av vanlige soldater med minimal tilleggstrening).

Steg 3:

Etterhvert som befolkningens evne til å lese og skrive økes, (fortrinnsvis på engelsk), så lar man den voksne befolkningen lære seg yrker, spesielt de som har med jordbruk å gjøre men personer med talent bør læres opp i mer avanserte ting, også teknologi og IT.

Steg 4:

Etter 10-15 år vil afrikas gjennosnittlige befolkning ha evnen til å lese å skrive på engelsk, en grunnleggende forståelse for grunnleggende yrker, så da kan man slippe til de store selskapene til å etablere fabrikker og industri

steg 5:

20 år etter prosessen er startet trekker de siste restene av FN-styrkene seg ut av Afrika og blir latt til seg selv, med en befolkning med evnen til å gjør en produktiv jobb, god evne til å kommunisere med verden, et yrke, hvems 'skillset' enkelt kan påbygges eller overføres til et annet yrke, dette vil gjør afrika til et sted hvor store selskaper vil etablere fabrikker for å dra nytte av billig, men delvis kompetent, arbeidskraft. Økt produksjon, sammen med et fungerende jordbruk vil løse Afrikas største problemer, samtidig vil dyrkingen av denne fruktbare jorden bidra til å gjøre mattilgjengeligheten betydelig større.

Konklusjon:

Et FN-sammarbeid vil kunne hjelpe Afrika til å komme opp av det dype hullet de er i, og dette vil ikke bare hjelpe Afrikas befolkning men resten av verden også. Et slikt prosjekt vil ha en astronomisk prislapp, men ved å gjøre det istedenfor u-hjelpsstøtte, og som et lån til Afrika, (rettferdig fordelt mellom nasjonene med en rettferdig nedbetalingstid, som vil forkortes etterhvert som GDP for et landene øker).

Personlig tror jeg Norge kunne klart et slik prosjekt for ett land som for eksempel Kongo helt alene, og livskvaliteten til befolkjningen ville forbedres drastisk.

(dette var bare en liten spontakidé jeg kom på mens jeg skrev på romanen min, så jeg måtte bare få den ned og jeg tenkte jeg kunne dele den med dere og kanskje la folk diskutere ideens meritter og feil; dette er bare rask nedskrivning og er ikke korrekturlest, eller presantert for et retteprogram så ingen behov for å kritisere mine skrivefeil :p )

-frank

Endret av frankhaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du forespeiler en intervensjon à la Irak og Afghanistan. Ulempen med dette er at man faktisk vil få en situasjon som man har i Irak og Afghanistan, hvor store deler av befolkningen har et helt annet bilde av sin livssituasjon enn det vi (vesten) har av det. Dette vil føre til at etter hvert som de vestlige styrkene drar hjem vil situasjonen i det aktuelle landet falle ned på nivået før intervensjonen.

Det er mye bedre at revolusjoner og regimefall kommer innenfra med ev. påfølgende støtte fra vesten (à la Egypt og Libya). Da er sjansen for suksess stor og sjansen for å kaste bort masse ressurser mindre.

Det tok et par verdenskriger og mange mange millioner menneskeliv før det ble fred i Europa også.

Lenke til kommentar

Veldig gode ideer. Langt mer fungerende enn dagens uhjelp, hvor man bare kaster penger på problemet, og gjør dem avhengig av uhjelp. Løsningen til problemet som Mofomofo nevner, er at vesten vil bare samarbeide med villige myndigheter.

Problemet man ofte gjør, er at man vil unngå lokale myndigheter, fordi de lider av korrupsjon eller krever at man gjennomfører ideer man ikke liker. Men skal noe fungere etter at man drar, så kan ikke vesten gjøre det alene.

Lenke til kommentar

Denne "løsninga" virker å forutsette en del ting som ikke lar seg gjennomføre, i alle fall ikke med det utgangspunktet vi har nå.

For det første, en voldsom og brå velstandsøkning i disse landene vil bety et vanvittig trykk på naturressurser. Vi forbruker sannsynligvis allerede mer på verdensbasis enn hva naturen greier å levere. Det er et problem det er dumt å se bort fra.

For det andre får en det til å høres ut som her mangler mat i verden. Det gjør det høyst sannsynlig ikke. Her er nok mat og forsåvidt nok av de fleste liknende ressurser, men disse er katastrofalt skjevt fordelt.

Vi overproduserer i enkelte deler av verden, og underutnytter mulighetene andre steder (eks Afrika). Det vi trenger her er ikke mer, men enn litt annen fordeling av hvor vi tar ut ressursene - og hvordan.

EDIT

Ta meg nå for Guds skyld ikke for å mene at ting er greit som det er. Jeg sier bare at denne løsninga som presenteres her har et par svakheter det er verdt å tenke på ;)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg hørte et sted at nato og usa soldater ikke liker jungler. Dårlig minner fra Vietnam. Hvor de måtte forgifte avlinger og napalm brenne skogene i kampen mot vietnameserne.

Usa og Nato liker ørkener og stepper. Som gir godt sikt for dronene. Mulig savanne, så lenge grasset ikke er for høyt.

Natos teknologiske overlegenhet har ikke mye å si i jungelen. Eller i byer rundt om kring, hvor de vil skille seg veldig ut.

De liker ikke fremmede soldater i disse landene. Er bare 2 vestlige baser i hele kontinentet.

Kina er mye viktigere i denne sammenheng. Sammen med India og resten av Asean.

http://youtu.be/oIEnKlcOaPg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...