svartnissen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hei, Noen som har noe tips om hvordan man kan lage en signatur mal? og hvilket program man kan bruke? Finnes det bilder som kan redigeres med tekst eller må det brukes et program for å legge til tekst på bildet? Det skal være noe lignende som "buiessniss card" signatur i outlook. I word går det vel ikke an å legge til "formler" som gjør at bildene får tekst på seg som kan redigeres? <Navn> etc. Sjekket litt noen programmer som laget vcf filer, men er ikke helt sikker på om det funket så bra. Takker Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Lightroom 3-4 har dette og er vel også det mest effektive programmet for fotografer, du kan bruke både tekst eller bilder. Lenke til kommentar
svartnissen Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 Hei takk for svar, skal teste det ut. Har du noe erfaring selv med programmet? eventuelt hvilken filformat den brukes som output? så man kan åpne det å bare enkelt legge inn rett informasjon selv?. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Har ikke brukt det mye ennå selv, på vei over til Lightroom selv om dagen. Men dette programmet gjør alt en fotograf trenger utenom tung bildemanipulering, henter inn bildene, organiserer disse, kan redigere og eksportere til ulike formater, og er her man kan legge til logo/tekst på alle bildene. Man kan selvsagt lage ubegrenset antall tekst/bilde oppsett som skal legges på bildene. Du kan laste ned prøveversjon i 30 dager på adobe.no Endret 21. mars 2012 av fo2re Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Lighgtroom i samarbeid med mogrify-plugin gjør at du kan legge på flere individuelt formterte tekster på et bilde. Endog kan du bruke bildefiler og selv styre gjennomskinneligheten slik at du kan legge på et syltynt vannmerke f.eks. Du kan også spesifisere størrelser på eksporten og også hvor posisjonene er på tekstene slik at du kan lage deg en fast preset/mal for forskejllige størrelser. Du kan også påføre rammer etter samme prinsipp. Jeg har laget meg en preset for en rekke settinger. Blant annet en egen for bilder jeg eksporterer til bildekritikken her. Du kan se resultatet på de siste bildene jeg har lagt ut via min profil: http://www.digit.no/bilder/bruker/espen-ørud/251886 Jeg synes det er en meget god måte å jobbe på. Spesielt når man har gjentagende ting som skal ut på bildene slik at man kan lage en mal og siden bare velge denne eksportmalen. Den kan endog hente inn tekst fra metadata i bildene slik at du automatisk kan hente ut tekst som tittel, exksponeringsdata, cameramerke osv uten å måtte taste dette for hvert enkelt bilde. Utdataformatene er vel JPG, TIFF og PSD som trolig også er de mest aktuelle... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Takk for bra tips Espen, er på vei over til LR4 fra Nik Capture NX2, og nettopp logo er noe jeg har savnet, likte spesielt bra rammeløsningen da syns tekst på selve bildet ikke er noe pent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå