Gå til innhold

Artillerijeger, noen som vet hva det er?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artillerijeger er fot rekognoseringen til artilleri de kan bli sluppet inn ved fiendens linjer og sette opp Observasjonsposter, søke etter fi de er rett og slett de som trasker og skal rekognosere på fienden for så å kunne kalle inn artilleri. Det er rimelig hardt å komme inn få plasser mange om beinet, og alle de som er der er i god fysisk form.

Dert som står på wikipedia er nok ganske riktig, varierer veldig fra år til år hva forsvaret har penger og lyst til å bruke de på.

PS. Har ikke vært i artileri eller brigade nord for den sakens skyld, men du kan legge art jeger under rekognosering, utifra det jeg har hørt og hva jeg opplevde i min tjeneste.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Art jegerne har stridstrening ja, ser for meg at denne er mest rettet mot patruljestrid. Dvs trening på at en patrulje, typisk oppimot 8 mann går i kontakt med en fiende. Da handler det om å få mye bly i lufta og generelt ild og bevegelse inntil FI er nedkjempet eller samtlige egne har fått trukket seg unna. Men er nok en ganske fet førstegangstjeneste, mye ansvar, du får ligge og glane på artillerinedslag - et imponerende syn forøvrig - og muligens også kalle inn F16 for å slippe bomber hvis du er heldig. Som nevnt av andre tidligere i tråden er det ikke lett å bli art. jeger. Det er en hard seleksjonsperiode hvor du absolutt får kjørt deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Artillerijeger er forholdsvis hardt, mye på lik linje med grensejeger vil jeg tro. På tross av dette er det allikevel førstegangstjeneste, og kan ikke sammenlignes med jegerkommando, som for eksempel fallskjermjeger eller kystjeger.

Jeg kan ikke svare helt på hva som skjer om du ryker ut derfra, men sannsynligvis kan du bli tilbudt en annen stilling i artilleribataljonen.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk (var ikke i art.BN, men var på Setermoen) er at de som falt fra søkte på på brannmannstillinger, andre stillinger innad i artilleri, vet at noen som falt fra mot slutten av opptaket endte opp i vakt og sikring. Men det er ingen fasit, bare mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Artillerijeger er forholdsvis hardt, mye på lik linje med grensejeger vil jeg tro. På tross av dette er det allikevel førstegangstjeneste, og kan ikke sammenlignes med jegerkommando, som for eksempel fallskjermjeger eller kystjeger.

Fallskjermjeger og kystjeger er førstegangstjeneste også. Så jo det kan sammenlignes. Uten at jeg har vært i verken Art. eller GSV så er nok endel hardere enn grensejeger også. Det er ikke uten grunn at de har seleksjon.

Har samme inntrykk som Killswitch når det gjelder folk som faller av. De fleste havner i artbn i en eller annen stilling.

Lenke til kommentar

Artjeger er heller ikke utelukkende førstegangstjeneste, de har en profesjonell tropp. Det er i det hele tatt veldig lite som er utelukkende førstegangstjeneste.

Poenget mitt er at GSV er en vanlig førstegangstjeneste mens artjeger er en spesiell førstegangstjenste.

Lenke til kommentar

Men GSV er jo heller ikke særlig krevende hvis man er i normal form og har sovet i telt et par ganger før... En kompis av meg er i meget god form men kom ikke gjennom opptaket til art.jeger. Veit ikke hvorfor han røyk, men mener han ihvertfall kom seg gjennom hele opptaket ( han ga seg ikke )

Lenke til kommentar

Nå er det allerede skrevet en del som stemmer her.

Den største fordelen med Artjeger er nok alt du får være med på. Mange kurs, mange harde øvelser, mye samarbeid med andre avdelinger. I tillegg er det et etablert miljø for å rekruttere og sende styrker til operasjoner i utlandet og en veldig sikker vei om du vil fortsette i Forsvaret.

De som faller fra under Artjegeropptaket plasseres i andre tropper i Artilleribataljonen. En del som ikke kom igjennom fallskjermjegeropptaket har pleid å få muligheten til å prøve seg til Artjeger.

Denne er gammel, men mye gjelder nok fortsatt: http://milforum.net/threads/58933-Bli-Artillerijeger!

Peis på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...