Gå til innhold

Fiberutbygging skal ikke være en offentlig oppgave


Anbefalte innlegg

Det store bildet på offentlig satsing på fiberutbygging er nok ganske nyansert, men det er et faktum at de største kommunalt subsidierte investeringene har skjedd i de store byene. Og her er de brukt i intens konkurranse med andre tilbud fra private bredbåndsutbyggerne, forteller hun.

 

Som antatt, og hintet fra min side i en annen tråd om bredband/fiber, så er det dyrere å bygge ut i byer enn på landet. Noe som forklarer at det er ganske mange flere fra byområder som har klaget på dårlig hastighet i tråder om bredband her på hw.no. Her tror jeg det er meget viktig å nærmet lovfeste tilrettelegging (legge ekstra rørgater o.l) hver gang man forberder vann og kloakk i byer for å forberede og klargjøre for fiber. Dette kan gjøre at byer (og samfunnet forøvrig) sparer masse tid og penger i fremtiden når alle er nødt til å ha fiber til tv/nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har han hørt om fremtidsikt?

 

visste han at fiber gav flere hundre mennesker sjansen til i det hele tat ha internet muligheter? vi bor i eit veldig krikete og krokete land....

 

ja trådløs internet er heilt konge! ....la oss tenke at norge er litt støre ein storbyene....

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Dette blir nok like dumt som å si at det er private aktører som skal bygge ut veinettet. Dette er politisk vås etter min mening.

Dessuten blandes Staten og Kommunene begrepet sammen. At Kommuner kaster bort penger er jo helt normal, de gjør de uansett fiber eller ikke. Fiber et Statens ansvar, i samarbeid med Kommunene. Deretter gir Staten rimelig tilgang til alle aktører som har behov, uten diskriminering av noe slag.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
Jeg sier jo selv at DSL er et bedre alternativ, men det er ikke tilgjengelig overalt. Trådløs funker langt bedre i distriktene. Hva jeg oppnår med det...? Prøver du å være morsom? Jeg blir kvitt 90% av folk uten nett.

Problemet er ikke at noen ikke har nett, problemet er last mile congestion.

Last mile congestion er noe helt annet enn last mile _utbygging_ som vi pratet om.

Lenke til kommentar

Det offentlige trenger ikke stå for utbygningen av "last mile" det kan lokalbefolkningen gjøre på egenhånd noe som også vil gi de ett bedre tilbud. Her hvor jeg bor har man startet ett fiberselskap hvor man kjøper seg inn for ca 5000kr da eier lokalsamfunnet infrastrukturen og så kan selskaper som Telenor eller NGT leie båndbredde og tilby sine produkter av dette.

Dette bør selvfølgelig bare være nødvendig steder hvor det ikke er marked for selskaper som NGT, Lyse og Telenor for å legge eget nett.

Det det offentlige dog må gjøre er å bidra med ett stamnett, som lokalsamfunnene kan koble seg på.Kommuner kan selvfølgelig også bidra på lokalt plan om de ønsker det.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
Jeg sier jo selv at DSL er et bedre alternativ, men det er ikke tilgjengelig overalt. Trådløs funker langt bedre i distriktene. Hva jeg oppnår med det...? Prøver du å være morsom? Jeg blir kvitt 90% av folk uten nett.
Problemet er ikke at noen ikke har nett, problemet er last mile congestion.
Last mile congestion er noe helt annet enn last mile _utbygging_ som vi pratet om.

 

Det er vel snakk om totalt 99,7% av norske husstander har minstetilbud om bredbånd i Norge. (640kbps/128kbps). 94% landbasert, 98% radiobasert. De overlapper ikke, så det vil si 4%-1,7% =2,3% husstander som ikke har kablet dekning. Det vil si ca 37400 husstander. Ikke dumt å gi de tilgang til radiolinjer, ved mulighet. Hvor disse 90% du spytter ut kommer i fra, det vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det offentlige trenger ikke stå for utbygningen av "last mile" det kan lokalbefolkningen gjøre på egenhånd noe som også vil gi de ett bedre tilbud. Her hvor jeg bor har man startet ett fiberselskap hvor man kjøper seg inn for ca 5000kr da eier lokalsamfunnet infrastrukturen og så kan selskaper som Telenor eller NGT leie båndbredde og tilby sine produkter av dette.

Dette bør selvfølgelig bare være nødvendig steder hvor det ikke er marked for selskaper som NGT, Lyse og Telenor for å legge eget nett.

Det det offentlige dog må gjøre er å bidra med ett stamnett, som lokalsamfunnene kan koble seg på.Kommuner kan selvfølgelig også bidra på lokalt plan om de ønsker det.

 

Da tenker du på et privat kooperativ eller lignende? Det bør rett og slett ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg sier jo selv at DSL er et bedre alternativ, men det er ikke tilgjengelig overalt. Trådløs funker langt bedre i distriktene. Hva jeg oppnår med det...? Prøver du å være morsom? Jeg blir kvitt 90% av folk uten nett.
Problemet er ikke at noen ikke har nett, problemet er last mile congestion.
Last mile congestion er noe helt annet enn last mile _utbygging_ som vi pratet om.

 

Det er vel snakk om totalt 99,7% av norske husstander har minstetilbud om bredbånd i Norge. (640kbps/128kbps). 94% landbasert, 98% radiobasert. De overlapper ikke, så det vil si 4%-1,7% =2,3% husstander som ikke har kablet dekning. Det vil si ca 37400 husstander. Ikke dumt å gi de tilgang til radiolinjer, ved mulighet. Hvor disse 90% du spytter ut kommer i fra, det vet jeg ikke.

 

Det jeg snakker om er 90% av de som ikke har nett i dag. Faen så lei jeg er av folk som tolker det jeg sier feil. SPØR MEG i stedet for å trekke idiotiske slutninger eller prøve å påvise feil basert på din oppfatning av det jeg sier.

Lenke til kommentar

private aktører vil tjene mer penger dersom offentlig eide selskaper ikke er med i markedet. Derfor har deres interesseorganisasjoner startet denne kampanjen.

 

Jeg er heldig nok til å ha et tilbud fra Lyse og de gruser jo de andre tilbudene.

 

- - Hvis det hadde vært opp til Telenor så hadde vi vel nettopp skiftet ut ISDN - alternativt hadde de presset trafikken over på 4G mobilnett slik at de kunne ta betalt pr. byte.

- - fortsatt irritert på Telenor 10 år etter at jeg sist var kunde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig at man klager på at kraftselskaper og kommuner ikke tjener nok på bredbåndsutbygging.

Er det ikke riktig at de gir tilbake litt av overskuddet, de har tjent på skyhøye strømpriser de siste årene? Har de råd til å ta samfunnsansvar, så bør de absolutt bidra med fiberutbygging.

 

Skal man begynne å måle kvoter igjen, så kan man bare begynne med det samme på sykehustjenester, hjelp til funksjonshemmede osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10079639

 

Paradoksalt nok så er det ikke investorene som klager på dårlig inntjening, men "observatører" utenfra! Taper penger..? Selv en novise som meg vet at man taper kun ved å realisere et tap! Hvis man skal følge Tore Aarønæs råd bør man jo bare kappe alle fibertilkoblinger og legge teknologien død...

 

Igjen.. behovet for båndbredde, både til det offentlige og til det private (selv uten å regne med "piratene"), kommer til å øke brutalt i de kommende år. Multimediautviklingen legger opp til en standard som kobber/trådløst aldri kommer til å kunne dekke om noen få år. Som nevnt i artikkelen har de fleste hjem ganske mange dupeditter som har behov for nettilkoblinger. Bare tell etter i ditt eget hjem;NAS, ipad, iphone + andre smarttelefoner i tillegg til flere datamaskiner er en realitet i de tusen hjem.

I mitt tilfelle har jeg også tv + filmleie levert via fiber. Jeg kan sitte på jobben å plutselig komme på at det var et tv-program jeg skulle sett senere, flippe opp moblien, og starte opptaket. Kona sitter på kontoret, tenker det samme, og starter et opptak på en annen kanal samtidig som mitt program starter. Ungen er kommet hjem fra skola, og velger å se på en tredje kanal samtidig som våre opptak. Og alt er "like a glove" pga fiber. Prøv dette med kobber! ;-)

 

Når vi som forbrukere begynner å benytte tjenester levert med fiber, så vil inntjeningen til selskapene bli bedre, ikke sant..? Og som jeg nevnte så blir kravet til multimedia levert over nettverk større og mer krevende fra år til år. Fiber er kommet for å bli, og det er mest tjenelig å bygge for framtiden. Hvorfor bygge en tofeltsvei i år når man vet sikkert at det blir behov for en 4-feltsvei innen 10 år? Hva er mest kostnadseffektivt for samfunnet?

 

My 2-cents...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå snakker de om at det ikke lengre er plass til folk i Oslo og at Oslo må utviddes, "det er ingen menneske rett å bo i Oslo" mener jeg å ha hørt fra en politiker f***. Da må de også gjøre det attraktivt å bo utenfor oslo, oppgradere en allerede forfallende infrastruktur er noe av det de må gjøre, du skal ikke langt ut av Oslo før det finnes mennesker som ikke har skikkelig bredbånd tilknytning, man må huske at Oslo er ikke stort-og vi er avhenging av "utkant" norge.

 

Kaste bort 320 millioner på billett automater til kollektiv, det er greit - men å "kaste" bort 11, på noe som faktisk fungerer i lang tid fremover det er liksom galt!? heia Norge, vi diskuterer ihjel emne for å så glemme det og forfallet fortsetter - det er ikke før det går til dundass at det haster. Å da kommer det evige spørsmålet; "hvorfor har ingen gjort noe med det"?

 

Håper virkelig at jeg er død før olje pengen forsvinner,for da er Norge virkelig et fattig land for allt som går bra i Norge - blir solgt til utlandet. Prøv å være grunder i norge, eller starte en bedrift :(

 

Diskutere og vær uenig med meg, det er jo det som skal skje.......for evig tid.

 

"A eye for a eye, until we are all blind"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Last mile congestion er noe helt annet enn last mile _utbygging_ som vi pratet om.

Nå var det jeg som tok opp last mile i denne tråden og du som siterte meg, så det er vel temaet jeg prater om som er temaet. Og det temaet er at last mile congestion er et problem for bedrifter.

 

Sukk... Hvorfor i alle dager skulle vi snakke om congestion? Utbygging er det tråden handler om! Vennligst gjør deg forstått neste gang, så slipper vi slike totalt unødvendige misforståelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...