Gå til innhold

Måle CPU strømforbruk på en Workstation

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger å måle strømforbruket til CPUen min (på en ubuntu workstation).

Jeg har sett på "powerstat" og "powertop", men disse funker for laptops.

Noen som har en tanke om verktøy som kan funke for en workstation?

CPuene bruker jo strøm, og det skal vel være mulig å lese av denne informasjonen også på en workstation?

håvard

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lm-sensors.

Man må ofte kjøre sudo sensors-detect for å finne ut hvilke moduler som må lastes. Deretter sudo modprobe <modulnavn>.

Sensors fungerer også med skjermkort, men jeg har ikke sett det fungere med proprietære skjermkortdrivere (påvirker ikke visning av andre ting, som CPU og diverse).

Kommandoen "sensors" viser ett øyeblikksbilde av temperatur. Jeg bruker det gjerne sammen med "watch" for live oppdatering, dvs. "watch sensors".

Lenke til kommentar

Det ligger ingen målepunkter for strømforbruk i vanlige PCer, verken stasjonære eller laptops.

Måten powertop & co kan lese av strømforbruk på laptops er at de ser på hvor mye strøm som trekkes fra batteriet. På stasjonær har du ikke batteri, og er out of luck.

Du kan bruke et wattmeter mellom stikkontakten og PCen og beregne på den måten, f.eks se forskjellen mellom idle og max load på CPUen.

Lenke til kommentar

Ser at jeg misforstod og nevnte lm-sensors i forrige post. Det er ett bra verktøy for temperatur. Har ikke hatt behov for å måle strømforbruket. Jeg tror faktisk også wattmeter er det som brukes for å måle strømforbruk, f.eks. på tester utført på phoronix.com.

Se denne siden blant annet:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=windows_ubuntu_pow&num=1

For all testing, the Watts Up Pro power meter was used with its USB interfacing to the Phoronix Test Suite software for automatic monitoring. This monitoring was done by an independent system the entire time to ensure that there weren't any Windows/Linux software monitoring differences as the power meter was attached to each system's power supply.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...