Gå til innhold

Alt ut for Altinn

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke Altinn-løsningen i detalj, men horisontal skalering er ikke nødvendigvis vanskelig; det er tidkrevende og kostbart og ikke minst fordrer det å hele tiden ha horisontal skalering i mente under utviklingen. Det finnes flust av clustering-løsninger både for front-, mid- og backoffice så det handler nok mest om prioriteringer. Er det fornuftig å ha en løsning som kan takle den ene uka med brutal belastning, og så kjøre på 3% kapasitet resten av året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For så vidt det er meg bekjent, så leier både Atea og Evry ut servere for midlertidige "krisetilfeller" for en rimelig penge.

så hvorfor ikke tenke fremover og gjøre som Bolston beskriver

--> mange små servere i steden for en stor kompleks en.

så til nesteår kan de være føre var:

>leie inn et par servere fra Evry/Atea

>Cluste dem sammen til en kompleks løsning (lasten blir fordelt på serverne, og ikke bare på main)

>Fjerne de innleide serverne når rushet er ferdig

>la deres egne servere takle den normale lasten resten av året

>gjenta Trinn 1-4 Neste år

Lenke til kommentar

Problemet er sannsynligvis databasen. Og det kan være *cough* interessant å skalere forbi en maskin om det ikke er planlagt for det ifra starten av. Webservers er som oftest ikke noe problem å skalere opp, siden hver av de er stateless, og bruker databasen for state.

Lenke til kommentar

For så vidt det er meg bekjent, så leier både Atea og Evry ut servere for midlertidige "krisetilfeller" for en rimelig penge.

så hvorfor ikke tenke fremover og gjøre som Bolston beskriver

--> mange små servere i steden for en stor kompleks en.

så til nesteår kan de være føre var:

>leie inn et par servere fra Evry/Atea

>Cluste dem sammen til en kompleks løsning (lasten blir fordelt på serverne, og ikke bare på main)

>Fjerne de innleide serverne når rushet er ferdig

>la deres egne servere takle den normale lasten resten av året

>gjenta Trinn 1-4 Neste år

Eller hvorfor ikke cloud services, amazon, azure.....?

At norske personopplysninger er så mye sikrere i en norsk fjellhall enn hos en utenlandsk cloud service tror jeg mer er et ønske enn realitet

Lenke til kommentar

Kan ikke linke deg direkte da dette er nevnt i den ellers dårlige læreboka for IKT Service og driftsfag og du må ha innlogging og gyldig lisens for å kunne se den direkte.

Men deler av dette som grunnlag er nevnt hos lovdata.no , sånn sett er det ganske striks hva du får gjøre med opplysninger og det som Alt inn har er spesielt sensitivt.

Kjapp google jobb gav i allefall litt mer saklig kjøtt for deg å gnage på: http://www.helsenorgebeta.net/2012/01/foten-ned-for-personopplysninger-i-skyen/

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Kjapp google jobb gav i allefall litt mer saklig kjøtt for deg å gnage på: http://www.helsenorg...ninger-i-skyen/

Jeg har lest den tidligere (hos Datatilsynet), og såvidt jeg kan se gjelder saken Google Apps, ikke skytjenester i seg selv.

Det er greit Datatilsynet er strenge når det kommer til behandling og oppbevaring av personopplysninger, men ofte går det på bekostning av valgfrihet og «hva som er best».

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er best er at amerikanske myndigheter ikke skal lese mine personlige opplysninger, så inntil videre så gjør altinn smart å holde seg unna azure og Amazon.

Hvis det kommer ut at amazon/microsoft gir ut personopplysninger som den amerikanske stat misbruker vil nok slå ganske negativt ut for deres business så tror ikke de er spesielt interessert i å lekke slike data.

Uansett hvis amerikanske myndigheter er ute etter dine personlige opplysninger så får de nok tak i det uten å spørre altinn om lov.

Lenke til kommentar

Vell, for de som følger med på TechSNAP så har Altinn nå havnet i "Hall of shame" hvor de sitter i samme klasse som Stratfor og en del andre sider etter sin fiasko.

Podcasten er her:

For de som sitter med Flashblock så er den på 43:35

Havner man i Hall of shame så har man virkelig noe å tenke over :D

Lenke til kommentar

Svenskene har vel samme 'påtrykk' de også og det uten problemer, selv om de også jevnt over har et roligere trykk ellers i året. De er vel ca dobbelt så mange og der er det ikke problem med dette 'påtrykket' - ei heller samme sikkerhetsproblem.

Ja, fortell gjerne mer om arkitekturforskjellene mellom de svenske og de norske systemene!

Kjenner ikke den svenske, men kanskje de brukte fornuften og holdt seg unna svindyre løsninger fra Microsoft?

Anyway, de burde nå jaggu meg ha lært ifra i fjor, burde de ikke?

De har jo gjort endringer i forhold til i fjor - har du ikke fått med deg det?

I år er det en annen feil (- eller flere )...

Å lappe på et råttent skip har lite for seg. Trond Giske får ta til vettet å gjøre som LSE og Oslo børs, hiv ut Microsoft løsningen, og få inn noe som funker. Faktisk litt komisk om han må gå på en slik sak.

Noen som vet hvilken databaseplattform som brukes?

Såvidt jeg vet er det Microsoft hele veien, dvs. MSSQL. Endret av Del
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det Microsoft hele veien, dvs. MSSQL.

Og såvidt jeg vet bare gjetter du. (Og du legger jo aldri skjul på hva du mener om Microsoft.)

Ny oppdatering fra Altinn.no:

"Altinn er åpnet

(23.03.2012)

Fredag 23. mars kl. 11.00 åpner Altinn igjen. Sikkerhetsfeilen er isolert til en standard IT-komponent som er svært mye brukt i tilsvarende løsninger over hele verden. Den berørte funksjonaliteten er nå fjernet, slik at feilen ikke skal kunne skje igjen."

Så nå starter gjetteleken "Hvem har samme type sikkerhetsfeil?"

Lenke til kommentar

Som du utmerket godt vet har jeg alltid dokumentasjon, alt du trenger å gjøre er å spørre.

Altinn Announces New Solution

The CSP has been designed to help governments and partners accelerate the modernization of government and to bring services and information to businesses and citizens anytime and anywhere. Altinn, the Norwegian central government collaboration platform and eGovernment portal developed by Microsoft and Accenture, is working to deliver this goal through the next generation of its platform for businesses and citizens to access public services.

ref. http://www.microsoft...ress%20Releases

For å ha samme feil må de vel først være på samme plattform, tror du ikke?

Ville du ha dokumentasjon på samme dritten hos LSE også?

http://blogs.computerworld.com/london_stock_exchange_to_abandon_failed_windows_platform

At Oslo børs snudde med LSE kan du google selv.

Hadde vært litt morsomt om det hadde eksistert artikkelforfattere hos hardware.no som kunne gravd litt, og produsert noe annet en kvalmende Metro bilder på forsiden.

Norge er korrumpert av oljeinntekter, det er bare å surfe bølgen så lenge det varer. Vi er på vei rett ned i myra.

Lenke til kommentar
Som du utmerket godt vet har jeg alltid dokumentasjon, alt du trenger å gjøre er å spørre.

Jeg ser ikke MSSQL nevnt med et eneste ord, jeg.

Og sammenligningen med LSE-affæren ... really?

Altinn vs. TradElect software kjørt på Windows Server 2003 på ProLiant-maskiner?

Jeg tror kanskje du har lest for mange artikler av SJVN.

Hensikten med norske skattepenger - etter det jeg kan skjønne - er at en stor del av de snarest mulig skal fordeles til "the lowest bidding private company" som legger inn anbud på noe og samtidig klarer å gi inntrykk av at de er i stand til å levere en løsning som virker. (Det er det stor enighet om i Stortinget, uansett hvem som har flertallet.)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke MSSQL nevnt med et eneste ord, jeg.

Ah, så det var bare databasen du hengte deg opp i. Hadde vært fint om du kunne kommunisert det tydelig med en gang. Jeg kjenner ikke til at Altinn har gått ut offentlig med hvilke enkeltkomponenter de bruker, men jeg har ennå til gode å se at løsningen fra Microsoft bruker annen database. Derimot har Microsoft lagt ut case studier fra flere andre brukere av plattformen, gjett hvilken databaseserver de bruker?
Og sammenligningen med LSE-affæren ... really?

Altinn vs. TradElect software kjørt på Windows Server 2003 på ProLiant-maskiner?

Jeg tror kanskje du har lest for mange artikler av SJVN.

Accenture implementerte i begge, Microsoft leverte i begge. Bygd på samme rammeverk. Hm, you do the math Einstein.
Hensikten med norske skattepenger - etter det jeg kan skjønne - er at en stor del av de snarest mulig skal fordeles til "the lowest bidding private company" som legger inn anbud på noe og samtidig klarer å gi inntrykk av at de er i stand til å levere en løsning som virker. (Det er det stor enighet om i Stortinget, uansett hvem som har flertallet.)
Ja, men dessverre er ikke virkeligheten så enkel. Politikerne har begrenset evne, og storkapital er alt for villig til å villede. Du kan jo ta en titt fra Veritas rapporten om systemet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...