AnonymDiskusjon Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Dette kan høres litt rart ut, men jeg håper noen klarer å forstå og hjelpe meg. Når jeg leser noe, en tekst i en bok, på pc o.l. klarer jeg liksom ikke å "oppfatte" det som står der. Jeg har en mistanke om at jeg har veldig dårlig konsentrasjon, men er ikke sikker om det bare er det, eller om det kanskje kan være noe annet. Dette er veldig plagsomt, og jeg blir ofte nødt til å lese gjennom et avsnitt mange ganger for å få med meg en brøkdel av informasjonen. Hvordan er det med dere folkens? Noen som har/har hatt det på samme måte? Noen som vet hva jeg evt. kan gjøre for å få ting inn fortere, så jeg slipper å bli så frustrert Anonym poster: 0debfb7f347c174d0d7fa13644825b82 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Har du undersøkt om du har dysleksi? Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Har du undersøkt om du har dysleksi? Ja, vi har hatt tester på skolen, og alt var greit. Forstår ikke hvorfor jeg har det slik Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Tja, kan si jeg har det litt på samme måte, jeg sliter veldig med å plukke opp ting i tekster, men har lettere for å lære meg matematikk+fysikk, der sitter likninger med en gang. Har du forsøkt å lese høyt for deg selv? Prøv å stå og holde en tale hvor du leser høyt fra boka og forestiller deg at du skal lære andre noe. Forsøkt å skrive stikkord samtidig som du leser? Du trenger ikke nødvendigvis ha ADD fordi du ikke klarer å oppfatte tekst. Det kan være at du rett og slett ikke lærer på den måten. Det er en veldig bra bok om ADD, delivered from distraction av en psykiater som selv har ADD. Den er veldig lettlest og du finner første kapittel her. Boka er skrevet kort og konsist. Endret 21. mars 2012 av Melkekartong Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Kan jo være andre ting også, ting som du går å tenker på bevist eller ubevisst som gjør at du ikke klarer å konsentrere deg. Jeg sliter med det samme og må ha det helt stille og lese veldig sakte om det skal sitte i hode. Du kan jo ta det opp igjen med lærer eller helsesøster på skolen for å ta å sjekke det en gang til. Kan jo også være noe annet du har en dysleksi, men det er vel det mest kjente og utbredte. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 Ja, samme her.. matte og fysikk går lettere for meg å, enn mye tekst. Har prøvd å lese høyt for meg selv, men da konsentrere jeg meg bare om at jeg leser høyt :/ Anonym poster: 0debfb7f347c174d0d7fa13644825b82 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Sitt mindre på formumer på nett. Har lagt til en en stygg vane selv med å skumlese tekst når jeg skal lese innlegg, og slet litt med å få med meg hva jeg faktisk leste når jeg skulle sette meg ned og lese ordentlig litteratur. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Sliter med noe av det samme. Jeg tror det kommer av 13 år med skolegang som fullstendig har ødelagt min lyst til å lære nye ting. Derfor møter jeg de aller fleste tekster (med unntak av internett, aviser og diverse faglitteratur) med en viss mengde apati. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 ADD? Dysleksi? Du trenger bare å finne en plass du kan konsentrere deg og få deg litt lese-trening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå