Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke oppfatte tekst

Anbefalte innlegg

Dette kan høres litt rart ut, men jeg håper noen klarer å forstå og hjelpe meg.

Når jeg leser noe, en tekst i en bok, på pc o.l. klarer jeg liksom ikke å "oppfatte" det som står der. Jeg har en mistanke om at jeg har veldig dårlig konsentrasjon, men er ikke sikker om det bare er det, eller om det kanskje kan være noe annet.

Dette er veldig plagsomt, og jeg blir ofte nødt til å lese gjennom et avsnitt mange ganger for å få med meg en brøkdel av informasjonen.

Hvordan er det med dere folkens? Noen som har/har hatt det på samme måte?

Noen som vet hva jeg evt. kan gjøre for å få ting inn fortere, så jeg slipper å bli så frustrert :(

Anonym poster: 0debfb7f347c174d0d7fa13644825b82

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kan si jeg har det litt på samme måte, jeg sliter veldig med å plukke opp ting i tekster, men har lettere for å lære meg matematikk+fysikk, der sitter likninger med en gang.

Har du forsøkt å lese høyt for deg selv? Prøv å stå og holde en tale hvor du leser høyt fra boka og forestiller deg at du skal lære andre noe.

Forsøkt å skrive stikkord samtidig som du leser?

Du trenger ikke nødvendigvis ha ADD fordi du ikke klarer å oppfatte tekst. Det kan være at du rett og slett ikke lærer på den måten. Det er en veldig bra bok om ADD, delivered from distraction av en psykiater som selv har ADD. Den er veldig lettlest og du finner første kapittel her.

Boka er skrevet kort og konsist.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Kan jo være andre ting også, ting som du går å tenker på bevist eller ubevisst som gjør at du ikke klarer å konsentrere deg. Jeg sliter med det samme og må ha det helt stille og lese veldig sakte om det skal sitte i hode. Du kan jo ta det opp igjen med lærer eller helsesøster på skolen for å ta å sjekke det en gang til.

Kan jo også være noe annet du har en dysleksi, men det er vel det mest kjente og utbredte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...