Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger og skatt

Ano_Nym

Anbefalte innlegg

Jeg var i arbeid i samme bedrift fra 2008 til oktober 2010. I januar 2011 fikk jeg utbetalt feriepenger for 2010, uten at det var gjort noen trekk av beløpet. Har ikke jeg da betalt skatt av disse pengene året i forveien?

I hele 2011 gikk jeg arbeidsledig og mottok dagpenger, og har hatt tabelltrekk hele veien. Dette er foreslått, og nesten "bestemt" (slik jeg oppfattet det) av Skatteetaten. I år får jeg nå restskatt, fordi at min tidligere arbeidsgiver ikke hadde trukket skatt av feriepengene jeg fikk utbetalt, i følge Skatteetaten.

Jeg kan ingenting om skatt og feriepenger og slikt, og er således fullstendig på bærtur i denne saken. Jeg har trodd at jeg betaler skatt på feriepenger hver måned, og klarer da ikke å forstå hvorfor jeg nå må betale skatt på de samme feriepengene én gang til.

Er det noen som kan forsøke å hjelpe meg med å forstå dette?

Selv om jeg ikke kan noe om dette så skjønner til og med jeg at det er dødfødt av meg å tro at jeg skal klare å få omgjort dette, men jeg må i det minste prøve å forstå det slik at jeg klarer å unngå det til neste år. Jeg er arbeidsledig, og sliter nok med økonomien fra før, og det at jeg nå får restskatt ødelegger økonomien for hele året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du "forskuddsbetaler" ikke skatt på den måten. Skatt på alt som er utbetalt i 2011 trekkes i løpet av 2011, kort fortalt. Skattekortet ditt fordeler 12 måneders skatt på 10,5 måneder (en trekkfri måned - feriepenger - og en halv trekkfri måned i desember), slik at de 10,5 månedene til sammen dekker opp for den siste halvannen måneden.

Trekktabellen på skattekortet ditt tar ikke hensyn til store trekkfrie beløp. Tabellen regner med at du har samme inntektsnivå hele året. Det har du jo ikke hatt, siden du har hatt en feriepengeutbetaling i tillegg til dagpengene. Hvis du får en vesentlig endring av inntektsnivået ditt (som overgang til dagpenger) er det derfor lurt å kontrollere skattetrekket sitt.

Mantraet ditt bør være: Det finnes ikke skattefrie utbetalinger, bare utbetalinger du må skatte av til et annet tidspunkt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Det tok deg ett innlegg før det ble lettere for meg å forstå, men det eneste Skatteetaten lyktes med i løpet av en halvtimes samtale var å gjøre meg mere forvirret.

Jeg har alltid blitt fortalt (i alle fall slik jeg har forstått det) at man opparbeider seg lønn, betaler skatt, så blir feriepengene beregnet utfra lønnen som blir utbetalt, og da har man jo betalt skatt av feriepengene. Det var derfor jeg ikke klarte å forstå hvorfor jeg nå skulle betale skatt av feriepengene en gang til.

Hadde det ikke vært for at jeg blir påtvunget tabelltrekk så tror jeg at jeg hadde unngått dette uten problem, for i alle år med prosenttrekk har jeg aldri hatt noen som helst problemer. Synes også at det er mye lettere å forstå enn tabelltrekk. I stedet så må jeg begynne å legge av penger til restskatten, av penger jeg ikke har.

Lenke til kommentar

Det samme har skjedd med meg 2 ganger. Fikk ikke ferie, fikk utbetalt feriepenger, og dermed restskatt.

Edit: Hvorfor trekker ikke arbeidsgiveren skatt av disse pengene når de utbetales? Skal virkelig vi på gulvet vite at vi må skatte av det?

Endret av Jason Something
Lenke til kommentar

Fordi skattebetalingsloven fastsetter at det ikke skal gjøres:

§ 5-7. Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i

(1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:

a) lovbestemt feriegodtgjørelse og vanlig lønn i ferien. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul. Departementet kan i forskrift bestemme at det for skattytere som har kortvarig tilknytning til riket, skal foretas forskuddstrekk gjennom hele året uten noen trekkfrie perioder,

Dette forventes det at skattyter setter seg inn i. Det er du som er ansvarlig for din skattesituasjon, ikke din arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...