Gå til innhold

PC ustabil i oppstart

Anbefalte innlegg

Mulig dette er en feil-posting, men vet ikke helt hvor dette skal postes.

Jeg har hatt en PC i rundt et halvt år nå og et merkelig problem er at den ikke alltid starter når jeg trykker på power. Dette har vært et problem helt fra starten av, men jeg antok at kanskje bios-oppdateringer ville ordne problemet. Det har det ikke gjort :(

Problemet utarter seg slik:

På med strøm, vifter og alt begynner å gå, skjermbilde kommer aldri. BTW, Ingen pipelyder som sier noe er galt og cpu-temp rundt 40. Jeg skrur PC av og på igjen, bios sier noe gikk galt forrige gang bl.a. CPU settes til 1500+, fikser bios og restarter, maskinen funker kanskje igjen :) Når maskinen først er i gang er den så stabil som en maskin som kjører XP kan være, så noe stort problem kan vel ikke dette være? Uansett, jeg vil være takknemlig for alle forslag på hva denne bug'n er.

HW er som følger:

Asus A7N8X Deluxe

Athlon XP 2700+ m/ MCX462+

2x512mb Corsair XMS PC2700

ATI Radeon 9800 Pro

2xRaptor Raid 0

430w Enermax PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Sliter med det samme selv, dog med et annet hovedkort. Tror det må være noe galt med Hk mitt. Hos meg er det bare å trykke inn reset etter at den har "feilet" Du kan jo for ordens skyld ta maskinen fra hverandre, og montere den del for del. (La selvfølgelig skjermkort og CPU stå i, men prøv med en og en RAM brikke :smile:)

Zink:

Oppgradere drivere? Maskinen har ikke en gang startet opp, les innlegget først :grumpy:

Lenke til kommentar
Zink:

Oppgradere drivere? Maskinen har ikke en gang startet opp, les innlegget først :grumpy:

Demp den aggressive tonen, og les heller hva 'KidComa' skriver:

...et merkelig problem er at den ikke alltid starter når jeg trykker på power.. Når maskinen først er i gang er den så stabil som en maskin som kjører XP kan være

...så kan man gå ut fra at dette skjer iblant, og ikke hver gang den starter, og kan utmerket være bl.a. chipset-drivere. En kikk i device properties kan kanskje gi et spor.

.

Lenke til kommentar

Tonen har lite med saken å gjøre :smile:

Drivere lastes av operativsystemet, noe som ikke starter før maskina er "i gang". Så lenge skjermen ikke "tenner", og at BIOS varsler om feil når den starter opp igjen, går jeg ut i fra at BIOS ikke har kunnet gjort jobben sin. Hvorfor vites ikke, men det er vel kjernen i problemet. Når den først starter opp går den fint, noe som også er tilfelet hos meg. Tydere vel på at drivere er i orden.

Det er lov å svare på innlegg, men forumet ville vært bedre om folk med litt peiling svarte (noe som ofte er tilfellet), og ikke at forståsegpåere legger ut om ting de ikke helt skjønner. (som også hender i blant). Håper noe av det jeg sier er til hjelp for noen og enhver :p

Lenke til kommentar

Bare for å være helt klar; når maskinen får starta opp er den 100%, så det er ikke snakk om ustabiliteter i WinXP, kun ved boot før OS lastes.

Alt i bios er slik det skal være. Min erfaring ved for aggressiv timing av ram er at problemer vil da dukke opp i WinXP. Ellers er ingen komponenter overklokket.

Lenke til kommentar
Bare for å være helt klar; når maskinen får starta opp er den 100%, så det er ikke snakk om ustabiliteter i WinXP, kun ved boot før OS lastes.

Dette at drivere innstallert i windows ikke skulle ha betydning for bootup, er feil. WinXP utveksler info til/fra enheter initialisert i Bios i god tid før grafikken blir synlig.

- er ingen grunn til _ikke_ å oppdatere drivere til skjermkort-bios/ chipsett++.

.

Lenke til kommentar

Ja, maskinen snakker med enhetene før OS lastes, men det er ikke vha drivere som er installert i Windows. Har du noen gang sett en PC starte opp uten OS, så vet du at skjermen starter uten drivere, hdd laster OS osv. Det er BIOS som ordner dette.

Du får holde på ditt, men det er ikke i driverene problemet ligger.

Lenke til kommentar

En annen grunn kan være at BIOS-instillingene ikke blir lagret i CMOS pga. svakt eller tomt batteri. Har opplevd dette tidligere med eldre hovedkort. (Dette resulterte som regel i en "CMOS Checksum Error")

Er ihvertfall kanskje verdt å sjekke....

Uansett, håper du får fikset dette.

:)

Lenke til kommentar
En annen grunn kan være at BIOS-instillingene ikke blir lagret i CMOS pga. svakt eller tomt batteri. Har opplevd dette tidligere med eldre hovedkort. (Dette resulterte som regel i en "CMOS Checksum Error")

Er ihvertfall kanskje verdt å sjekke....

Uansett, håper du får fikset dette.

:)

Et meget godt forslag! Jeg har lagt merke til at klokka på maskinen ikke akkurat er av det presise slaget og har lest at dette kan være forårsaket av dårlig batteri. Skal se om jeg ikke får kjøpt et nytt i løpet av dagen og testet om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...