Gå til innhold

Overgang fra iOS til Android eller motsatt. Erfaringer...

Anbefalte innlegg

Problemet er at du går inn og mener noe helt annet en han gjør. Det spiller ingen rolle om du mener det er slik, det er hva han oppfatter som er poenget her. Du går også inn og legger til masse greier på de forskjellige erfaringene han legger til feks ios, som igjen er basert på dine preferanser og ikke hans.

Er det så vanskelig å forstå?

Den er grei, men det avsnittet hvor jeg nevnte noe om hannes erfaringer var kun en bitteliten del av resten av min post, så er no big deal.

Dessuten så nevnte jeg ikke alle punktene han hadde som erfaring heller.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange fine tilbakemeldinger.

Intensjonen var bare å høre hva andre har erfart ved bytte av operativsystem/telefon, og hva de opplever som positivt/negativt ved valgt os. Det er ikke meningen å lage en "krangletråd" om hvilket os som er best (det tror jeg egentlig er subjektivt etter ønsker og behov).

Men, synes det er interessant å høre hvilke argumenter andre har for å ha akkurat den telefonen de har, og enda mer interessant dersom det har vært et skifte av operativsystem.

Og jeg håpte det kunne skje i en fordragelig tone, uten krangling eller personangrep. Bare deres egen subjektive mening.

Jeg ønsker å like Android, men sliter litt pga kvaliteten på apps (sjekk "Kronespillet" i Play store og Appstore og se forskjellen), og pga dårlig flyt og smålagging i systemet, samt at det i mine øyne ikke er så estetisk vakkert design som Apples iOS (igjen en subjektiv mening).

En iPhone er i mine øyne en mer estetisk pen telefon enn noen androidtelefon jeg vet om...

Derimot har jo Androidtelefoner som regel langt større skjerm enn iPhone, og dette er et stort pluss for en mann med store hender, som meg selv... Og det er ofte skjermstørrelsen som får meg til å legge fra meg iPhonen og plukke opp Noten... Dette sammen med at Android gir stor valgfrihet på de fleste områder (valgfritt meldingsprogram, mailprogram, tastatur, musikkspiller, bildeprogram, osv), er gode argumenter for å holde meg til Android...

Ikke lett dette...

Men fortsett å komme med erfaringer... mye artig lesing her :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

så det er sagt; jeg har aldri merket noe mer lagging i systemet enn jeg har gjort på iOS, det er min erfaring med det

anbefaler deg også å se på HTC sitt skin som sitter oppå vanilla android, det meste annet av android skins ser bare stygt ut etter min erfaring

Lenke til kommentar

så det er sagt; jeg har aldri merket noe mer lagging i systemet enn jeg har gjort på iOS, det er min erfaring med det

anbefaler deg også å se på HTC sitt skin som sitter oppå vanilla android, det meste annet av android skins ser bare stygt ut etter min erfaring

HTC Sense ser bra ut, men that's it. Sense er bloatet og for det meste tregt. Dette har selv HTC sagt.

Foretrekker man smoothness og enkelhet innenfor Android, så er jo TouchWiz som standard launcher å anbefale. Nå bruker jeg ikke TouchWiz selv siden det finnes andre launchere som er bedre.

Lenke til kommentar

Du er litt teit Vindicator. Sorry for at jeg sier det men å si "lol" til alt mulig er litt barnslig. Dette er riktig nok ikke en alvorsprat men hold deg litt seriøst. Mange av de minusene du ramser opp er unødvendig. Hvem går feks med et tastatur i bukselommen for å skrive en melding ? Ingen nei, det var det jeg tenkte. iTunes er jeg forsåvidt enig i at er et minus og den er kanskje litt dyr i forhold til spefikasjonene men du betaler for iOS som er et langt mer ferdig produkt en Android.

Det er kanskje ikke så mange som vet det men det er en Equalizer på iPhone. Jeg bruker den til bassforsterkning. Kameraet er bra nok i seg selv, for dere litt "proffe" er det kanskje ganske greit å kunne skifte på kamerainnstillingene.

Jeg trenger ikke noe stor skjerm til å spille på når applikasjonene er så gode. Fungerer smertefritt. Når det såvidt finnes gode applikasjoner til Android blir det meningsløst å kjøpe Android om du har tenkt å spille litt. Når du spiller er det jo kjekt med gøye og bra gjennomførte spill istedenfor spill som er utvikla på under 1 time.

Skjermen er ikke liten, når du har et syn som bare de gamle ikke har trenger man ikke stor skjerm for å se noe. Hjelper hvertfall ikke med elendig oppløsning på altfor mange mobiler.

Hunterra :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du er litt teit Vindicator. Sorry for at jeg sier det men å si "lol" til alt mulig er litt barnslig. Dette er riktig nok ikke en alvorsprat men hold deg litt seriøst. Mange av de minusene du ramser opp er unødvendig. Hvem går feks med et tastatur i bukselommen for å skrive en melding ? Ingen nei, det var det jeg tenkte. iTunes er jeg forsåvidt enig i at er et minus og den er kanskje litt dyr i forhold til spefikasjonene men du betaler for iOS som er et langt mer ferdig produkt en Android.

Det er kanskje ikke så mange som vet det men det er en Equalizer på iPhone. Jeg bruker den til bassforsterkning. Kameraet er bra nok i seg selv, for dere litt "proffe" er det kanskje ganske greit å kunne skifte på kamerainnstillingene.

Jeg trenger ikke noe stor skjerm til å spille på når applikasjonene er så gode. Fungerer smertefritt. Når det såvidt finnes gode applikasjoner til Android blir det meningsløst å kjøpe Android om du har tenkt å spille litt. Når du spiller er det jo kjekt med gøye og bra gjennomførte spill istedenfor spill som er utvikla på under 1 time.

Skjermen er ikke liten, når du har et syn som bare de gamle ikke har trenger man ikke stor skjerm for å se noe. Hjelper hvertfall ikke med elendig oppløsning på altfor mange mobiler.

Ja for å si LOL en gang til noen er jo å si det hele tiden liksom :lol:

Og dessuten så var jeg seriøs når jeg skreiv ned grunnene til at denne brukeren hadde de problemene som han hadde med sin Galaxy S II.

Og hva har Android med et tastatur å gjøre?

iOS er mere et ferdig produkt over Android?

Hvor baserer du dine påstander i fra?

Jeg vet det er en egen Equalizer på iOS, men hva er vitsen når man ikke kan justere frekvensene selv?

Er jo også ganske morsomt at mange skryter over at det er så mange spill til iOS (nå trenger vi ikke å ta med iPad her siden det blir noe annet) når opplevelsen blir helt klin kokkos med en så liten skjerm på en iPhone.

Å sitte å spille på en 3.5 tommers skjerm blir jo like morsomt som å sitte å spille PC spill på en 15 tommers skjerm. Og av den grunn, så ser mange det lite vits med så mange spill på AppStore siden en så liten skjerm som iPhone har ødelegger halve morroa med spillene.

Er vel kanskje derfor det er så mange som ikke bryr seg om at det finnes flere spill på AppStore over Android.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på personlig erfaring, som er hele poenget med denne tråden.

Én ting er å si ifra hvis noen kommer med direkte feilinformasjon, eller gjøre de oppmerksomme på at de gjør noe feil (brukerfeil), men å bestride andres påstander (jeg sier ikke at du gjør dette) kan vi godt droppe.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og dessuten så var jeg seriøs når jeg skreiv ned grunnene til at denne brukeren hadde de problemene som han hadde med sin Galaxy S II.

Du skrev LOL flere ganger i teksten mot meg.

Jeg tenker ikke på det innlegget til han duden som hadde problemer med SGS2. Jeg var veldig enig i de fleste punktene, der var du seriøs i motsetning i innlegget "mot" meg.

Du skrev som minus til iPhone at man ikke kunne koble til "USB (ett eller annet)" som feks tastatur. Der fikk jeg tastatur fra :)

Mine påstander kommer fra personlig oppfatning etter å ha eid Desire og iPhone !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

selv har jeg hatt alle de 3 store på markedet i dag (ios, android og wm7,5) og må si at jeg alltid fisker fram iphonen igjen. største problemet jeg egentlig har med de andre os'ene er at de er så tungvinde, mye rot i menyer, og kanskje dette gjelder hw, men synes også iphone har desisdert best høytaler når det kommer til ringing. en annen grunn til at iphone også blir dradd fram igjen er rett og slett alle appene jeg alt har kjøpt på tlf, noe som gjør det meget enkelt via itunes å overføre til neste iphone igjen.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på personlig erfaring, som er hele poenget med denne tråden.

Én ting er å si ifra hvis noen kommer med direkte feilinformasjon, eller gjøre de oppmerksomme på at de gjør noe feil (brukerfeil), men å bestride andres påstander (jeg sier ikke at du gjør dette) kan vi godt droppe.

Min personling erfaring sier det helt motsatte. Selv på min gamle Sony Ericsson XPERIA X10 med Android 2.1 fungerte i mange tilfeller bedre enn det iOS 4.x / 5.x gjorde på iPhone. Dette er noe jeg sier etter å ha prøvd alle iPhone'ne som er ute på markedet.

Det samme kan jeg si med Android 2.3.x på min Galaxy S II (med at jeg ikke har hatt noen problemer med den i det hele tatt) at den har fungert mye bedre enn det jeg noen sinne har sett at en iPhone med iOS 5.x har gjort.

Mye av problemene til Android ligger faktisk i brukeren selv. Mange bare installerer mange dritt programmer i hytt og pine som dem tror er bra men som ikke er bra i det hele tatt som igjen fucker opp mye rart i Android.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Du skrev LOL flere ganger i teksten mot meg.

Jeg tenker ikke på det innlegget til han duden som hadde problemer med SGS2. Jeg var veldig enig i de fleste punktene, der var du seriøs i motsetning i innlegget "mot" meg.

Du skrev som minus til iPhone at man ikke kunne koble til "USB (ett eller annet)" som feks tastatur. Der fikk jeg tastatur fra :)

Mine påstander kommer fra personlig oppfatning etter å ha eid Desire og iPhone !

Vel, hva er forskjellen på å si hehe, haha eller lol?

Må jo være lov å le litt inniblant da.

Men ja, du vet at man kan bruke en Galaxy S II som HTPC sant?

Da er det en fordel å kunne koble telefonen rett i tv'en via DLNA f.eks og bare bruke et vanlig USB tastatur for å søke etter sanger / filmer på YouTube f.eks. Eller så kan man koble telefonen rett til TV'en via MHL (HDMI) og koble til et Apple Wireless Keyboard (som jeg eier selv) og bruke telefonen fullt ut på TV'en. Ja dette gjelder Bluetooth muser også.

Men du ser fordelene med å ha dette sant?

Hvor fint hadde det ikke vært om man kunne ha gjort det samme med en iPhone og bare koblet den rett til TV'en i ekte 16:9 format og bare spille på iPhone via TV'en med mus og tastatur når man ser på hvor mange spill som finnes til iOS?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det er litt tynt synes jeg å bare ha prøvd iPhone bitte litt. Jeg hadde Desire i 7 måneder og nå iPhone i 4 måneder. Heldigvis er det ingen lov som sier at hverken Android eller iOS er best og at alle kan ha sin subjektive meninger. Vennligst respekter det :)

Jeg har prøvd dem mere enn bare litt da.

Poenget er jo ganske enkelt da. Har man prøvd og forstatt iOS 2, 3 og 4, ja da skjønner man alt med iOS 5 også. Så er jo ikke akkurat noe nytt å lære i iOS 5 over iOS 4.

Lenke til kommentar

Det er litt tynt synes jeg å bare ha prøvd iPhone bitte litt. Jeg hadde Desire i 7 måneder og nå iPhone i 4 måneder. Heldigvis er det ingen lov som sier at hverken Android eller iOS er best og at alle kan ha sin subjektive meninger. Vennligst respekter det :)

Jeg har prøvd dem mere enn bare litt da.

Poenget er jo ganske enkelt da. Har man prøvd og forstatt iOS 2, 3 og 4, ja da skjønner man alt med iOS 5 også. Så er jo ikke akkurat noe nytt å lære i iOS 5 over iOS 4.

Forsåvidt enig men ser ikke poenget ?!

Lenke til kommentar

Siden min første mobil, Philips Twist, så har det vært ørten SE og noen Nokia mobiler. Alle dumme sådan, så når min første smartmobil ble kjøpt inn falt valget på HTC touch pro. Friheten fristet, det å kunne installere det Jeg ønsket samt modifisering gjorde valget enkelt. iPhone var uaktuelt siden jeg av en eller annen merkelig grunn så på Apple som noe merkelig jeg ikke ville kjennes ved.

Mobilen var spennende og mange timer på gutterommet ble brukt for å få mobilen slik jeg drømte om. Problemene kom etter en måned eller to. Da var ny mobilfølelsen helt borte og det at ikke mobilen fungerte slik jeg ønsket begynte å irritere meg grenseløst. Smartmobil ut, dummobil inn! Kjøpte meg en SE c905. Deilig med noe som bare fungerer!!

Men dette ble kjedelig etter en stund, og iPhone begynte etterhvert å friste. Så når iPhone 3GS ble lansert ble det kjøp! Knallfornøyd!!! Endelig en smartmobil som fungerte godt i mine øyne. Tror jeg hadde den i ca 6 måneder, før jeg kjedet meg en dag og fant ut at android fristet. En SE X10 ble kjøpt inn, siden jeg var en gammel SE fan. Mobilen var flott å se på, men det irriterte meg fort at mobilen kjørte en utdatert versjon og at SE ikke hadde planer om å oppdatere den de første månedene! At den i tillegg hadde sine bugs og irritasjonsmomenter gjorde at den gikk i posten etter 8-9-10 dager. Bestilte så 2 stk HTC Desire på bakgrunn av tester etc. Fy fader den fungerte mange hakk bedre enn X10, og både jeg og fruen var godt fornøyd. Problemene mine startet etter ca 1-2 uker når jeg installerte Google earth. Dette programmet var såpass stort at det fylte opp store deler av internminnet, og på grunn av ett dårlig gjennomtenkt os så gjorde dette at mobilen plutselig ikke tok i mot eller kunne sende sms. Selv om det var litt minne igjen, men det å slette noen apps løste disse problemene. Andre problemer som laggete skrollig, dårligere tastatur og latterlig batterilevetid gjorde at jeg til slutt solgte den etter 2-3 måneder. iPhone 4 ble kjøpt inn, og lettelsens over å ha noe som fungerer godt i hverdagen kom tilbake. Senere fikk fruen også iPhone 4, rett å slett fordi hun holdt på å rive av seg håret sitt i frustrasjon over Desiren. Desiren hennes beholdt jeg og rootet den for moro skyld. Den fungerte jo mye bedre med ren android.

iOS/iPhone

+

Stabil, lett i bruk, hw driver mobilen meget bra, får programmer først, har bedre utvalg og en bedre AppStore.

- kjedelig? Jeg liker tekniske duppedingser :p

Android

+ muligheten for det meste, mange merker og mobiler å velge mellom.

- ustabilt, for mange problemer med apps som kræsjer.

Jeg blir sikkert friste en gang i fremtiden til å gå for android. Men det blir i såfall en mobil som kjører stock android. Av samme grunn som jeg reinnstallerer bærbare pc'er med en ren Windows versjon og ikke bloatware dritten hp, asus og resten av gjengen tror kundene vil ha.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mine erfaringer etter å nettopp ha tilbrakt fire måneder med Android som plattform, da med Samsung Galaxy Note som telefon:

Overgangen fra iOS til Android var tung. Til å begynne med hadde jeg brukermønster som om det var en iPhone jeg brukte, og opplevde dermed at telefonen gjorde ting svært mye mer tungvindt enn det iOS gjorde. Spesielt synes jeg det var utrolig tungvindt å måtte lete meg frem og tilbake i appdraweren da jeg var uvant med ikonene og ofte bladde forbi det programmet jeg lette etter.

I tillegg er det irriterende lite systematikk i måten applikasjoner og GUI er utviklet på. Noen applikasjoner har egne menyknapper med innstillinger og oppsett gjemt i undermenyer på denne; andre plasser må du bruke den dedikerte menyknappen. I iOS har man tenkt vesentlig mer helhet og de aller fleste applikasjoner som har innstillingsmenyer har dette under iOS sin egen innstillingsmeny. Dette savner jeg i Android.

På toppen av dette så var google+ for Android ute og syklet i den versjonen som lå på telefonen når jeg kjøpte den. Dette førte til massivt batteribruk og mange grå hår med tilhørende feilsøk.

Når jeg nå for en uke siden ødela skjermen på Noten gikk jeg tilbake til iOS. Den eneste utfordringen jeg nå møter er problemet med sandboxingen i iOS; jeg savner muligheten til å lagre en fil i en applikasjon for så å åpne den i en annen. Men når det er sagt så er det et lite offer for å kunne stole på at blåtannheadsetet virker _hver gang_, at jeg kan stole på at batteriet varer en hel arbeidsdag og en del slike helt grunnleggende ting som Noten slet litt med.

Summa summarum så handler dette mye om å kjenne svakhetene ved plattformen før man kjøper, tror jeg. Hvis man gjør det og er forberedt på å inngå kompromiss noen plasser, så er dette som å velge mellom Audi og VW.

-KJ

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har hatt HTC Desire i 18 måneder. Konge-tlf, eneste grunn til å bytte den ut var dårlig lagringsplass. Aldri feil, ok kamera.

Android er et fantastisk OS for den som liker å fikle med tlf og gjerne blir lei av utsende fort. Kanon enkelt å endre utseende. Finnes omtrent ingen begrensinger for hva du kan gjøre med den.

Minuset med android er at enkelte oppdateringer tar for lang tid å pushe til mobiler pga at de fleste leverandørene har et eget skall som må tilpasses først.

Men er igjen bare å roote tlf så er den saken løst. :)

Når det kommer til iOS 4/5 så er sannsynligvis dette verdens kjedeligste OS.

Ingen tilpassningsmuligheter (kun mapper og flytting av ikoner) + evt bakgrunn (men det kan ALLE mobiler).

Masse trykk for å skru av og på wifi/bluetooth osv.

iTunes er alt for tungvint å bruke når du kun kan redigere/velge sanger/videoer derifra og ikke direkte i oset. Tenkt hvor greit det er på android og bare slette sangen du ikke ønsker eller redigere rett navn om det er noe feil.

iPhone er en fin tlf for all del og mye bra apps der. Men er for de som ikke liker å fikle med utseende og som liker at alt er like stilrent til enhver tid.

Bare for å ha det sagt så er begge deler godt utprøvd og blir ihvertfall aldri iPhone på meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra iphone 4 til htc sensation xl. Vr en ok overgang men var ikke helt fornøyd med android. Homescreen tok respring nå og da, flere småbugs og mer amatørprogrammer og ting var ikke så smoth som i ios.

Endte med å prøve noe helt nytt. Windows phone 7.5. Her endte jeg og blir her hvertfall til sommeren og ser ann hva apple kommer med. Er lei av det ikonhavet på ios og at det aldri forandret seg. Nokia lumia 800 heter win modelen jeg valgte:). Enklere og bedre brukergrensesnitt er noen av nøkkelfunksjonene her:). Samt gratis bilnavigasjon og nedlastbare kart og youtube videoer er en sikker vinner for meg

Lenke til kommentar

Nå har ikke mitt innlegg så mye med overgang mellom Android og iOS, men uansett har du her mine erfaringer med iOS.

Her er mine synspunkter på iOS:

+ det flyter stort sett greit, men jeg opplever ofte lagging

+ finner trådløse nett raskt

- ikke mulig å sette prioritet på trådløse nett. Siden jeg har to forskjellige nettverk jeg pleier å koble meg til hjemme (ett for streaming og ett for surfing, siden Airport Express er sær på nettverk den kan kobles opp mot), velger min iphone ofte feil nett. Irriterende å måtte gå inn i innstillingene for å bytte støtt og stadig

- dårlig mailklient

- elendig kalender

- mye tasting (touching) for å ringe kontakter

- tragisk dårlig talegjenkjenning slik at oppringing av kontakter via talegjenkjenning blir helt håpløst. Med andre ord, må som regel stoppe bilen for å lete opp kontakt jeg skal ringe

- dårlig batteri, i hvert fall etter oppgradering

- glass både foran og bak knuser lett (noe som viser at materialkvaliteten IKKE er bra)

- kjedelig brukergrensesnitt

- ikke mulig å slette de basis-app'ene man ikke har behov for

- ikke mulig å endre tastatur. Selv etter mange måneder med min iphone 4 sliter jeg med enhåndstasting i portrettmodus. Jeg skulle GJERNE hatt mulighet for switch til klassisk tastatur i portrettmodus

- går ikke an å føre over filer til telefonen via kabel (eller trådløst for den saks skyld, selv om enkelte vil fremheve Dropbox).

- ikke mulig å legge til vedlegg i en email (joda, du kan velge fra bildeapp eller ibooks-app'en å sende filer som email, men umulig dersom jeg vil skrive en mail, for eksempel som reply eller forward, og vil legge til filer)

- overføring av bilder etc til andre via bluetooth er umulig. Tragisk, rett og slett...

- enkelte apps, og til og med mailprogrammet, har en lei tendens til å kræsje. Man varsles ikke om at programmene har kræsjet, men kastes i stedet rett ut i hjem-skjermen, og ofte må man restarte sin iphone for at programmene skal bli stabile igjen

- selv "ventende" apps har en lei tendens til å suge kapasiteten ut av batteriet, noe som innebærer at man ofte må manuelt lukke de (en etter en, og det fra en liste som fort blir lang som et vondt år)

- iTunes må vel også sies å være et stort minus. Tregt og dårlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...