wampster Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hei. Min samboer har for en uke siden kjøpt en bil. Fungerer som bare det og er kjempefin. Idag er det noen som har bulket den/laget en stor ripe (ca 4 x 4 cm) under støtfangeren bak. Se bilde under: Hva er det man kan gjøre for å fikse det? Jeg (og min samboer) er ikke kjempeflinke med bil/biltilbehør, men håper det er noe man kan gjøre. Bilen hadde helt feilfri lakk fra før, så dette var kjedelig. Håper på (raske) svar da jeg har lyst til å få ordnet dette fortest mulig. Dog uten å måtte ha den på verksted og få den delen lakket på nytt. Mvh -wampster Lenke til kommentar
onion1 Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Kjøp ripefjerner med farge i på Biltema, og bruk evt. pensellakk (flikkelakk i liten boks ala "blanco" til skrivefeil) om nødvendig på det som ikke ripefjerneren tar... Ripefjerneren gjør i hvert fall lakkeringsjobben mye mindre enn den ellers blir Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Kjøp ripefjerner med farge i på Biltema, og bruk evt. pensellakk (flikkelakk i liten boks ala "blanco" til skrivefeil) om nødvendig på det som ikke ripefjerneren tar... Ripefjerneren gjør i hvert fall lakkeringsjobben mye mindre enn den ellers blir Takker for raskt svar. Hvordan finner jeg hvilken farge det skal være på ripefjerneren (det er metallic lakk tror jeg)? Må/bør jeg ha med meg navnet på lakken/fargen til biltema? Og er det noe man bruker på samme måte som om man f.eks. vokser bilen (har på endel også smører/gnir inn til borte, lar det tørke og tar av restene - repeat) ? Er pensellakk noe man selv kan ta på evt. er det vanskelig? Hvis jeg/vi ikke får det til så bra som ønskelig, om man tar den med på verksted - må de da lakke hele delen, og isåfall hvor dyrt pleier det å være? Mvh -wampster edit: Kunne du linket til en ripefjerner med farge på biltema? finner ingen på siden deres. Endret 21. mars 2012 av wampster Lenke til kommentar
onion1 Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Kjøp ripefjerner med farge i på Biltema, og bruk evt. pensellakk (flikkelakk i liten boks ala "blanco" til skrivefeil) om nødvendig på det som ikke ripefjerneren tar... Ripefjerneren gjør i hvert fall lakkeringsjobben mye mindre enn den ellers blir Takker for raskt svar. Hvordan finner jeg hvilken farge det skal være på ripefjerneren (det er metallic lakk tror jeg)? Må/bør jeg ha med meg navnet på lakken/fargen til biltema? Og er det noe man bruker på samme måte som om man f.eks. vokser bilen (har på endel også smører/gnir inn til borte, lar det tørke og tar av restene - repeat) ? Er pensellakk noe man selv kan ta på evt. er det vanskelig? Hvis jeg/vi ikke får det til så bra som ønskelig, om man tar den med på verksted - må de da lakke hele delen, og isåfall hvor dyrt pleier det å være? Mvh -wampster edit: Kunne du linket til en ripefjerner med farge på biltema? finner ingen på siden deres. De kaller den scratch remover der... http://biltema.no/no...-remover-36654/ Er ikke så nøyaktig farge, da det er bare som en slags voks, f.eks. kan man bruke den blå på alt fra lilla til mørkblå biler o.l. Påføringen minner veldig om å vokse bilen, ja... Lakken, derimot må jo ha nøyaktig farge, men viss du går til delelager hos forhandler av ditt bilmerke, trenger du bare si bilnummer og de vet hvilken farge du skal ha. Den bør helst være original for at fargen skal stemme helt. Og fordi beholderen er så liten, pleier den ikke være så altfor dyr heller... Hvis du har metallic er det da et farget lag og et blankt du må legge på... Ikke så veldig vanskelig å legge på nei, går fint å gjøre selv, minner om en slik http://www.kontorspa...prod115333.html samme prinsipp, lignende beholder,bare at det er billakk Endret 21. mars 2012 av onion1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 Takker for svar. Da skal jeg til volvo imorgen for å kjøpe lakk/farge, også tar jeg og stikker innom biltema i samme slengen. Håper det lar seg fikse. Får håpe det ikke er for vanskelig å fikse selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Såpass stor skade blir ikke særlig pent utbedret med pensellakk, som er egnet for flekking av steinsprut. Dersom du vil ha det "som nytt", må du nok matte ned og jevne ut området, ev, sparkle dersom det er hakk, og deretter påføre grunning og ny lakk med spray. Vanskelig å få riktig farge, spesielt dersom bilen er noen år og/eller har metallic lakk. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 Såpass stor skade blir ikke særlig pent utbedret med pensellakk, som er egnet for flekking av steinsprut. Dersom du vil ha det "som nytt", må du nok matte ned og jevne ut området, ev, sparkle dersom det er hakk, og deretter påføre grunning og ny lakk med spray. Vanskelig å få riktig farge, spesielt dersom bilen er noen år og/eller har metallic lakk. Hmm, ok. Det er en 2009 modell, og tror det er metallic, men ikke 100% sikker. Er det å matte ned/sparkle/grunne/påføre lakk med spray etc noe man kan få til fint selv, eller burde man ta det på et verksted? Isåfall hvor mye vil det koste? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Et verksted vil trolig lakkere hele støtfangeren for å få lik farge på hele, og da blir det fort noen lapper (men blir også bra). Du bør egentlig øve litt før du gjør det selv, eller få med deg noen som kan dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå