uDIYguy Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hei, folkens! Jeg ønsker å promotere et nytt forum for alle slags gjør-det-selv-aktiviteter (med visse unntak, må jeg få nevne etter å ha sett et par av trådene i dette forumet... hehe!). Har blant annet fått en kjent høyttalerprodusent for gjør-det-selv-prosjekter til å delta offisielt i et eget supportforum hos meg, noe som jo er svært positivt og hyggelig! Men... er det noen som er gode på å få siden opp på Google? Bruker phpBB, og det later til at Google ikke nødvendigvis er så god på å søke gjennom slike forum...? Alle tips mottas med stor takk! PS: Alle dere som har/har hatt prosjekter med hva som helst hjemmelaget/modifisert, kan gjerne sende meg PM for å få link til forumet, så de kan vise det frem til hele verden! Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Søkemotoroptimalisering (SEO) er krevende og tar lang tid. Først må du finne ut hva folk søker på. Det er poengløst å prøve å komme på toppen på søkeordet: "Hvordan er utelivet i Spania" når det ikke har noe med forumet. De menneskene som søker etter utelivet også kommer ditt forum opp vil nok gå raskt ut igjen fordi det ikke er den informasjonen de leter etter. En fin start for å se hvor mange søk et søkeord har er https://adwords.google.com/ her skriver du inn søkeord som passer forumet ditt men også hva mange folk søker på. Hvis har en "gjør det selv" guide om å lage en blogg så kan disse søkeordene være interessante: "gjør det selv blogg" "hvordan blogge" "hvordan starte blogg" osv. Du bør også tenke på content da det er veldig viktig for å komme høyt opp. Her må du tenke på hvordan du bruker h1, h2 tags osv. Samtidig som søkeordene går igjen på en naturlig måte i teksten. Ryddig og fin tekst lønner seg som regel. Hjemmeside overskrifter bør være velforklarende og under 60 tegn (eller noe sånt, det er det meste google viser) Den må også være relevant til innholdet ditt Meta descriptions er også en ting som bør prioriteres. Her gjelder det samme; relevant og forklarende. Husk å lag en robots.txt fil som du legger i root. På den måten forteller du google at den kan søke igjennom hele siden din og indexe den. Sitemap er viktig her legger du en side full av linker til alle sidene på nettsiden. Det gjør at googlebottene raskere finner igjennom siden din. Samtidig som at det kan øke pageranken. Få linker fra nettsider med høy pagerank vil også øke din som vil øke deg på listen på google. Til slutt er det viktig å tenke på at siden er ryddig kodet. (http://validator.w3.org/) Og husk at linker bør fungere. Søk rundt på nettet det er mye nyttig stoff der. Nettsiden som kommer øverst på et søk får over 36% klikk mens nummer to og tre får rundt 10%. http://searchenginewatch.com/article/2049695/Top-Google-Result-Gets-36.4-of-Clicks-Study Ellers vil jeg anbefale å jobbe med sosiale medier og legge opp til at det er enkelt å dele. gjør-det-selv-guider blir ofte delt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå