Gå til innhold

Starte AS med en i familien. Hva bør vi tenke på, for å unngå fremtidig familiekrangling?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal snart opprette et AS, og planen var å gjøre dette sammen med min tremenning. Jeg har allerede et DA firma gående idag, som han har svært lyst til å bli en del av, bare at vi gjør det om til et AS.

 

Vi arbeider bra sammen, og utfyller hverandre bra, og begge har sine "fordeler".

 

Men samtidig føler jeg det er noen fallgruver her, som det er viktig å være oppmerksom på. Når vi blir uenige, og om denne uenigheten ender i sure miner og krangling som går utover familie osv, ønsker jeg å ha tenkt ut på forhånd hvordan dette skal løses, slik at dette ikke ender i tragedie. Har sett og hørt mange historier om slike tilfeller, hvor penger og uenighet rundt ting og tang i firmaet har endt i uenighet i store deler av familien osv.

 

Dette ønsker jeg å unngå, men siden man alltid kommer til å bli uenig om noe i fremtiden (gjerne penger osv) så vil jeg gjerne vite hva som må gjøres for å løse dette kjappest mulig, og best mulig.

 

Jeg har aldri drevet et firma med et familiemedlem før, så dette er nytt for meg.

 

Har noen av dere noen tips til dette? Erfaringer? Alt taes imot med en stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør regle alt i en aksjonæravtale. Hva denen kan og bør inneholde kan du finne mange steder på webben.

 

En ting det kan bli bråk om er hvor mye dere legger inn av avrbeidstid og tar ut i form av lønn og/eller utbytte. Utbytte regulerer seg selv i form av eierandeler.

 

Hvis dere begge skal jobbe og ta ut lønn er et enkelt forslag å føre timelister som godkjennes av den andre parten. Så kan lønn eller overskudd før utbytte deles etter hvor mye dere jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...