Gjest Bruker-68389 Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 (endret) Hei Jeg har hatt 2 stk Raptor disker i Raid(0) som operativsystempartisjon, men støtte desverre på en ubeleilig blåskjerm her på fredag. Har ikke fått løst problemet, annet enn å innstallere windows på en annen disk så jeg får brukt maskinen i mellomtiden. Jeg får bad segments feilmeldinger etter boot, og det er kun den ene disken som vises som synderen. Er det noen mulighet til å få hentet ut informasjon fra denne partisjonen/disse diskene nå ? Desverre har jeg lagret litt dokumenter og bilder på denne partisjonen hvilket jeg såklart ikke skulle gjort, men gjort er gjort og.... Alt av programmer og slikt spiller ingen rolle, men jeg vet det er en del bilder og dokumenter som jeg veldig gjerne skulle hatt tilbake. Min plan var å innstallere windows på nytt på en annen disk(allerede gjort, er i bruk nå) for så å gå inn i windows å sjekke diskene. Det er noe tull som skjer i bios, så om de Raptor diskene er koblet til så tror windows at de har boot prioritet nummer 1. Jeg har prøvd å endre rekkefølge på prioritetslisten, men får ikke endret det ser det ut til. Noen som vet om dette lar seg gjøre, og så om det er mulig å sparke liv i de gamle diskene så jeg får hentet ut informasjon ? Hovedkort: ASUS P5E3 Premium Disker: WD Raptor OS: Windows 7 Ultimate Endret 20. mars 2012 av Bruker-68389 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Den store faren ved å flotte seg med Raid 0 er at alt er tapt ved feil på en av diskene men det visste du åpenbart så da er det store spørsmålet hvorfor man ikke i det minste har tatt backup av disse såkalte "viktige" dokumentene. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jepp slik som du beskriver er disk nr 2 død, og bildene og dokumentene dine er tapt for evigheten om du ikke er villig til å legge ut 5 sifret beløp til IBAS eller mer, jepp RAID gjør datareddning EKSTRA dyrt. Som sagt, backup er hva du trenger og må huske på i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Ibas Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Hei Den mest vanlige måten fabrikantene setter opp kontrolleren til et Raid 0 er med en stripe bredde på 128 eller 256 sektorer. Når man mister en av to disker vil dette si at du maks kan hente ut filer på 64KB ved stripe bredde på 128 sektorer og 128KB ved bruk av 256 sektorer. Dette vil bety at bilder vil være ødelagt men små filer som word etc kan være mulige å rekonstruere. Det beste er selvfølgelig å få opp begge diskene for å få et godt resultat, hvor mye jobb dette er avhenger av skadeomfanget til den defekte disken mvh Ibas 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå