Gå til innhold

Maskinen vil ikke starte når jeg installerer 2 stk ekstra rambrikker

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk disse (http://www.komplett....aspx?sku=346872) rambrikkene hos en kompis som hadde kjøpt seg selv nyere typer. Jeg hadde fra før av 2 stk av disse brikkene og tenkte at mitt hovedkort (http://www.komplett....ku=593865#extra) skulle takle 8GB når det står at 16GB er maks, MEN: når jeg monterer de 2 ekstra brikkene vil ikke maskinen boote.. Skjermen står svart og en rød lampe på hovedkortet merket DRAM lyser rød, men som vanligvis er grønn. Prøvde å kjøre bare de nye brikkene i maskinen og så mikse de 4 brikkene... alt funka like bra, men ikke alle ilag! Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke se bort i fra at du må øke spenning på NB for å takle 4 rambrikker. Det har jeg måttet gjøre på endel hovedkort opp gjennom tiden.

Les litt om hovedkortet ditt og rambrikker. Kan også hende at du må øke spenningen bittelitt på minnebrikkene også. Men OBS OBS: Ikke øk spenningen veldig mye, da kan mye rart skje :)

Lenke til kommentar

BIOS er siste versjon og min AMD phenom x4 965 B.E. regner jeg med skulle takle spenniga! Crosshair IV Formula har hatt enkelte problemer med noen av hk'ene deres og jeg har fått et slik et som ikke har heatsinken helt inntil NB. Sliter allerede med overheat på NB så å clocke volten på det blir siste utvei..

Lenke til kommentar

Offisiellt er det bare siste FX-serien cpu'er som støtter 4x2GB brikker à 1600MHz

Det du kan prøve (som har fungert for andre med 4 brikker) er å senke ramhastigheten (memory clock) i BIOS til 1333MHz eller 1066MHz (antageligvis det siste)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det at ikke FX-serien støtter 4x2GB på 1600mhz hver synes jeg skulle være merkelig ettersom jeg har sett denne kommentaren på nøyaktig min type minnebrikke på komplett sin side:

Funker fett med ASUS Crosshair III Formula

25/01/2010 Anmelder: Glenn-Tore Mevik

Har 8Gb av dette minne til mitt HK ASUS Crosshair III Formula. fungerer supert med 0 problem.

Synes du denne anmeldelsen er nyttig? Ja eller nei

Hvis ikke IV klarer å kjøre det, men III kan det synes jeg ASUS har gjort det for dårlig...

Lenke til kommentar

Det at ikke FX-serien støtter 4x2GB på 1600mhz hver synes jeg skulle være merkelig

Er det motsatte jeg sier da.

FX prossesorene støtter 1866MHz (2 brikker) og 1600MHz (4 brikker)

(FX er en ny (siste) type AMD cpu som kom etter Phenom II serien, bare nevner i tilfelle du ikke visste)

------------

btw, jeg blingset på den rammen du linket til å "så" 1600MHz, mens det er 1333MHz

Foreslår du senker memory clock til 1066MHz i BIOS

Ikke rør noe annet i menyen, timings, command rate, etc. kommer av seg sjøl.

Rent ytelsemessig er det knapt forskjell, siden du får raskere timings.

Tar deg bare 5 minutter å forsøke, i mangel av andre alternativer muligens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...