Gå til innhold

BK: Fortausdekke

Anbefalte innlegg

Et forsøk på å få fram høstens fargelegging av et fortau.

Her skulle jeg ønsket at det var mer skarpt over det hele.

Ønsker tilbakemeldinger på hvordan oppnå det jeg ønsker....

Bildet er ubeskåret. Autojustert lys/farger og hevet kontrasten forsiktig. Skarpet litt.

Olympus PEN E-P2 og M.Zuiko 40-150mm

Exif: Brennvidde 78mm , 1/250 sec, f/5.6, ISO200, Normalprogram (P)

Opptaksforhold: 27.9.11 kl. 13.20 i overskyet vær

post-251380-0-76525500-1332277411_thumb.jpg

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok gått andre veien, tatt bildet i skarpere vinkel så dybden bli mer fremtredende og et markert område som er skarpt.

Kan nok være enig i at jeg kunne gått den veien også, ble vel litt sånn hverken fugl eller fisk dette kanskje... . Skal nok prøve å gå begge veier neste gang... :hmm:

Lenke til kommentar

En mye mindre blender kan å hjelpe på å få mer fokus.Men da må du til svarende ned på lukker for å få samme lys.Tenker da en f11 og lukker på 1/80sek hadde gitt samme lys sånn ca;)

Godt tips! Har vel vært inne på noe i nærheten av det du foreslår! Takker! :)

Lenke til kommentar

Hmm, tror komposisjonen er hovedproblemet her.

Ser igrunn ut som et helt tilfeldig bilde, og markerer seg ikke som spesielt på noen måte.

Nei, ut på tur igjen og prøv på nytt, mister :)

Takker for tilbakemelding!

Var ikke tilfeldig komponert iallefall (valget falt på den del av bladhaugen som hadde mest fargevariasjon)...., men jeg skal nok prøve igjen for å oppnå det jeg var ute etter, okkesom...! :) Men må vente til høsten, kanskje... ;)

(flere skudd av samme motiv er jo også noe å tenke på...., med forskjellige vinkler/instillinger)...

Lenke til kommentar

Syntes det er fint å se at du tar imot kritikk for det den er verdt :)

Ja, altså personlig så tar jeg aldri mindre enn 20-100 bilder av et motiv hvis jeg finner ut av at jeg ønsker å ta bilde av noe spesielt.

Ta 50-100 bilder neste gang, trenger ikke å være av samme motiv men at du tar 100 bilder med det å bringe våren frem som mål :)

Lenke til kommentar

Nja, om det er nødvendig og ta 50/100 bilder skal jeg ikke utgi meg på, men ville ihvertfall tatt noen fra forskjellige vinkler og retninger i forhold til sol/skygger for og i etterkant kunne fordøye materialet.

Jeg har som uvane og ta fortette utsnitt, synes at jeg har funnet det beste utsnittet på lokasjonen, men viser seg gang på gang i ettertid at jeg skulle hatt litt mer luft rundt :)

Et lite tips, er det bilder som jeg bruker litt tid på "under redigeringen" uten at jeg blir klok på de pleier jeg å la de ligge en stund for og så ta de opp igjen senere, hender jeg da finner det riktige utsnittet utifra egne preferanser.

Lenke til kommentar

Syntes det er fint å se at du tar imot kritikk for det den er verdt :)

Ja, altså personlig så tar jeg aldri mindre enn 20-100 bilder av et motiv hvis jeg finner ut av at jeg ønsker å ta bilde av noe spesielt.

Ta 50-100 bilder neste gang, trenger ikke å være av samme motiv men at du tar 100 bilder med det å bringe våren frem som mål :)

Jo takk, har etterhvert nå begynt å minne meg selv på å ta flere av samme motiv. Bracketing er f.eks. noe jeg ikke har benyttet meg av tidligere, men ser større og større verdi i.... ;)

Nja, om det er nødvendig og ta 50/100 bilder skal jeg ikke utgi meg på, men ville ihvertfall tatt noen fra forskjellige vinkler og retninger i forhold til sol/skygger for og i etterkant kunne fordøye materialet.

Jeg har som uvane og ta fortette utsnitt, synes at jeg har funnet det beste utsnittet på lokasjonen, men viser seg gang på gang i ettertid at jeg skulle hatt litt mer luft rundt :)

Et lite tips, er det bilder som jeg bruker litt tid på "under redigeringen" uten at jeg blir klok på de pleier jeg å la de ligge en stund for og så ta de opp igjen senere, hender jeg da finner det riktige utsnittet utifra egne preferanser.

Ja, ikke helt ukjent med det du nevner i siste avsnitt her. Ser oftere tilbake i arkivet og finner jevnlig bilder som jeg ser på med "nye øyne". Ikke dumt det du! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...