Gå til innhold

adresse konflikt når telefon og pc deler datalinjen

Anbefalte innlegg

vi har i flere år hat fiber tilkobling med tv og interntett fra altibox .

i nesten like mange år har vi hat den analoge fast telefon vært koblet via en boks til de samme nettet .

her er det brukt den samme typen boks for å dele datalinjen med telefonen som den man kobler tv og data til. den siste er da koblet til en mindre boks som da er koblet til fiberkabelen

nå klare jeg ikke å finne noe bilde av disse boksene.

poenget er dog at de er like og man kan ha 2 analoge telefonlinjer tilkoblet , og 3 nettverksporter .

Den ene er tilkoblet tv på 2 av portene og en til data linjen .

Datalinjen er koblet til boks nr 2 som da deler mellom telefonen og datalinjen.

Dette har dog fungert bra i mange år .

men i kveld skjedde det et eller annet .

hvis jeg har koblingen slik jeg beskriver kommer jeg ikke på Internett.

kobler jeg nettlinje forbi telefon boksen og direkte til lan så fungerer det.

Etter å ha teste det ut så forsøkte jeg å koble inn boksen igjen men da kom det opp en melding om adresse konflikt.

er det noen som har peiling på hva det kommer av ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du ikke prøvd å forklare det på en forståelig måte?

En "boks" sier ikke nok til å løse dette problemet.

Dog jobber jeg med slike problemer til vanlig og en feil mange gjør er å koble linjen fra modem til LAN port på Ruter.

Lenke til kommentar

Det er lit vanskelig å kunne forklare det på noen bedre måte.

Men nå virker det igjen slik det skal

altibox kaller det for hjemmesentral som består av 2 bakser den en der fiberen er koblet till på en ene "siden" og en "ruter" er koblet til på den andre "siden" .

"ruteren" har 7 tilkoblinger . en av dem er til strømmen , 2 er til telefonlinjer og 4 er til nettverk ( lan A, lan B og lan C ) og wan(utgang) som går til en mindre boks som er koblet til fiberkabelen

lan A og B er brukt til tv dekorere mens C er brukt til vanlig data trafikk til pcen.

som du ser så er jeg ikke sikker på hva som er riktig betegnelse her

vi har fast telefon abonnement fra en annen leverandør ( nextgentel etter at de overtok fra tele2) .

Her brukes det en boks("rutter") som ligner veldig men den har bare en lan tilkobling .

Telefonen er selvfølgelig koblet til riktig kontakt , lan er koblet til pcen og wan ( utgangen) er koblet til lan C på sentralen.

Problemet var at boksen som brukes til telefonen hadde hengt seg opp eller på en måte blokkerte for datalinjen.

problemet forsvant da jeg tok strømmen til begge "ruterene" og i riktig rekkefølge

Jeg har ikke funnet ut hvorfor og hvordan

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...