Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Portet basskasse, mål

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har da en Orion XTR PRO 122, dobbel 2 ohm spole, har spurt om mål ol. her for ikke så lenge siden, men har funnet ut at det passer bedre med en større kasse enn foreslått for elementet. elementet er tungdrevet med en SPL på ca 83dB.

Det står foreslått at elementet står i en 42l kasse med 4" port. Kan være i det mer ekstreme laget (?), men kassen som vil være mer passene mitt behov er på ca 92l. (altså 42cm * 44cm * 50cm) vil dette være helt på bærtur, eller krever dette kun isåfall en sterkere forsterker? mener da om den større effekten i elementet vil ha bedre utslag i en større kasse?

Om dette ikke skulle være en for dum idé, hva vil være et passende mål for porten?

Elementet vil bli drevet av en Dynabel bf4501 forsterker i 1 ohm av 1200w.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ante meg at det var drøyt. Men det ville passet perfekt inn i bilen uten å ha noe unødig mellomrom, men kan se om jeg får skrudd forsterkeren fast i kassa evt, noe mindre kasse, og gjør forsterkeren lett tilgjengelig. Har aldri provd winisd? Hvordan virker det?

Edit: Har skaffet det nå. Jeg skjønner hva programmet mener med port bredde og lengde, men hva mener den med vent match? Den varierer fra 0.13 til 0.18 og blir rød(?)

Endret av Suit-up
Lenke til kommentar

så om jeg setter hz til ca 35 (?) og kassevolumet til ca 76l, om jeg har forsterker montert på siden, porter kassa med 10,2*10,2 cm port på 25,4cm lengde, synker vent. match til 0,05 og er grønn. bør jeg anta at dette er en greit utregnet kasse? målene er 38cm * 40cm * 50cm med 19mm MDF

Lenke til kommentar

så om jeg setter hz til ca 35 (?) og kassevolumet til ca 76l, om jeg har forsterker montert på siden, porter kassa med 10,2*10,2 cm port på 25,4cm lengde, synker vent. match til 0,05 og er grønn. bør jeg anta at dette er en greit utregnet kasse? målene er 38cm * 40cm * 50cm med 19mm MDF

Da er du på rett spor, men skal du ha firkantet port da?? Eller mener du at diameteren skal være 10cm?

19mm mdf blir litt i tynneste laget på en så stor kasse ;)

Lenke til kommentar

gjør formen på porten noen forskjell? Tenkte meg vel egentlig det var volumet i porten som hadde noe å si? hvor tykk plate bør jeg gå opp til? 22mm? har tidligere laget en kasse av gulvsponplater på rundt 30 eller noe lignende. måtte nesten bruke en liten gaffeltruck for å løfte den til slutt.

Lenke til kommentar

Noen tips på hvordan / hvor mye jeg bør dempe dører ol? eller er ikke det vits med mindre en går litt opp i trykk fra subwoofer? Sammen med subwooferen skal det være 4 6*9" i vegger som blir drevet av en Dynabel bf1502, og et frontsett fra GZ, GZRC 13x, som blir drevet av spilleren.

Noen eventuelle tips til hvordan å gå fram med div.? Gjort det en del ganger før, men om noen har noe ekstra dere vil dele om erfaringer ol. så hadde det vært godt å vite!

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...