Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe på kiwi?

Anbefalte innlegg

Jeg dimmet nylig fra militæret og har begynt på utsikt etter en jobb frem til sommeren da jeg planlegger å begynne på skolen igjen. Jeg er da utdannet elektriker med fagbrev men har egentlig lyst til å prøve noe annet.

Jeg ble nå innkalt til et intervju for en deltidsstilling på kiwi, og det jeg egentlig lurer på er om det er noen som har noe erfaringer med den type arbeid?

Blir det kjedelig å sitte lenge i kassa eller går det greit? Hadde jo vært kjekt å ha det som jobb ved siden av skolen til sommeren også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at de fleste som jobber i kassa på daglivarebutikker synes det er spesielt gøy, og de fleste gjør det nok i mangel av noe annet (les: bedre) eller som student som sper på studieøkonomien. Jobbet selv i dagligvare under vgs, først 2 år på lageret .. så 1 år i kassa. Kjedelig å scanne varer i mange timer i strekk, men forhåpentligvis er det flere unge folk som jobber på sammen med deg som kan gjøre dagen litt lettere å komme gjennom.

Som jobb ved siden av skolen er det nok helt greit, stort tilbud av jobber og helt ok lønn. Fleksibel arbeidstid. Men jeg hadde aldri klart å jobbe i kassa fast hver dag over en lengre periode, blir for ensformig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo litt av tanken også, vil gjerne ha en jobb på si når jeg begynner på skolen igjen. Var på jobbintervju idag og fikk forøvrig jobben, jeg har inntrykk av at det blir helt greit, de som jobbet der virket hyggelige og det hørtes ut som jeg slapp å kun jobbe i kassa, men fikk litt mer variasjon mellom de ulike arbeidsoppgavene. Er bare snakk om april - august og eventuelt ved siden av skolen etter det.

Edit: En annen ting jeg også lurer på. Butikksjefen lurte på om jeg hadde skattekort, jeg svarte nei, men er egentlig ikke sikker. Hadde jo det når jeg jobbet før, men må vel kanskje ha nytt?

Han sa også at jeg kunne allerede møte opp imorgen hvis jeg hadde tid/lyst for å få klær å begynne litt opplæring, han sa det at det var veldig mye kunder i helgene og at det derfor var greit å begynne en dag det ikke var så hektisk. Men såvidt jeg vet har man krav om betalt opplæring, uten at han sa noe om at jeg ikke skulle få det, men jeg tenker det fort kan bli sånn. Jeg har heller ikke skrevet noe arbeidskontrakt, ble bare fortalt muntlig at han skulle ansette meg, når er det vanlig at dette gjøres?

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Skattekort bestiller du hos skatteetaten. Du må ha deg eit nytt kort sidan du no har ei anna årslønn og dermed ein anna skatteprosent. Dersom du ikkje leverer så blir du trekkt 50% i skatt, pengane som blir betalt for mykje av får du igjen på skatten. Enkelte spekulerer i å ikkje levere skattekort sidan dei då alltid får igjen på skatten og at dette då fungerer som ein enkel måte å spare på.

Du har krav på arbeidsavtale, men denne treng ikkje å være på plass før ein måned etter arbeidsstart. Du har sjølvsagt rett på lønn og det held i massevis å sannsynliggjere at du har blitt ansatt (som f.eks utdeling av arbeidsuniform).

Men du skal ha opplæring før du blir satt til å arbeide, her skal du både få opplæring i korleis du skal utføre arbeidsoppgåvene på ein sikker måte og opplæring ved uvanlige situasjoner som f.eks brann.

Lenke til kommentar

Ja blir nok litt for mye trekk med gamle skattekortet, tror det var 36%, men som sagt er det en fin måte å spare på.

Butikksjefen var på møte idag og fikk derfor ikke skrevet noe kontrakt, men det regner jeg med at ordner seg, uniform fikk jeg idag.

Fikk jo også en form for opplæring, ble vist rundt i butikken og om forskjellige rutiner, hadde også en bak meg i starten når jeg stod i kassen, men lærte det fort så iløpet av en halvtimes tid klarte jeg meg på egenhånd. Var bare å plinge hvis jeg trengte hjelp uansett.

Likte meg forsåvidt ganske godt, de ansatte var veldig hyggelig og mange søte jenter der. Ble litt ensformig å sitte i kassen i 5 timer, men skjønner jo at det er greit å gjøre i starten for å lære seg diverse koder og rutiner.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Der jeg jobber sitter man enten i kassen eller er ute i butikken. Bytter sjelden på egentlig, men det varierer jo fra butikk til butikk det. Blir kjedelig ja, men fort vant til det :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg langt unna Kiwi. Må være en av Norges verste arbeidsplasser. Utnytter de ansatte for å tjene penger. Betaler ikke overtid, jukser med UB-tillegg osv. Du må også regne med å jobbe i lunsjen uten betaling. Det er også vanlig at du må jobbe kveld/helg uten ub-tillegg hvis du jobber deltid, ve3ldig gøy å være der til halv 12 om natten på Kiwi uten ub-tillegg...NOT!!

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke jobbet for de

http://www.frifagbev...icle5330941.ece

http://forum.kvinneg...howtopic=399480

http://www.fagbladet...icle5312444.ece

http://www.arbeidsma...icle5654781.ece

http://www.hk-nytt.no/arbeidslivet/article5884286.ece

Endret av Kiwihater
Lenke til kommentar

@Kiwi hater: Arbeidsforholdene for ass. butikksjefer er anderledes nå. Fra og med 1.1.2011 får alle assisterende ub tillegg og overtidsbetaling. Det er 530 Kiwi butikker i landet, mulig noen av butikksjefene kan drive med noe utnytting, men å dra hele kjeden under en kam fordi du(etter frustrasjonen din å bedømme) har blitt utnyttet og ikke fått utbetalt ub tillegg er meningsløst.

Lenke til kommentar

Prøver ikke å beskytte KIWI eller noe, men har ikke lest noe om at de jukser med UB-tillegg, har du kilder?

De legger timene sammen for hele måneden som er ulovlig og ikke for to uker slik loven sier. Dermed kan de justere seg ned på timer om nødvendig hvis en ansatt begynner å nærme seg antall timer pr. måned (tror det er 52) som må passeres før ub-tillegg utbetales. Dermed sitter det mange "grønne" 18-åringer på Kiwi-er rundt omkring i landet på en lørdagskveld ofte helt til kl.23.30 uten å få ub-tillegg.

Lenke til kommentar

@Kiwi hater: Arbeidsforholdene for ass. butikksjefer er anderledes nå. Fra og med 1.1.2011 får alle assisterende ub tillegg og overtidsbetaling. Det er 530 Kiwi butikker i landet, mulig noen av butikksjefene kan drive med noe utnytting, men å dra hele kjeden under en kam fordi du(etter frustrasjonen din å bedømme) har blitt utnyttet og ikke fått utbetalt ub tillegg er meningsløst.

Du har tydeligvis ikke lest vedleggene i forrige post og du har nok ikke innsikt i bedriften virker det som. Vet de har lagt om ass. BS stillingen, men fremdeles får de færreste overtidsbetaling. Får vel legge linken ut til deg igjen da :hmm:

http://www.arbeidsma...icle5654781.ece

Når du sier at mulig noen få butikksjefer har utnyttet dette så er det desverre motsatt ved at de aller fleste har utnyttet sine ansatte ang. lønn. Det er bare unntaksvis at loven er blitt fulgt. Arbeidstilsynet og retten har fastslått at ansatte har blitt systematisk utnyttet for å tjene penger. Vi snakker her om (forsiktig anslag) 150 millioner i året som Kiwi urettmessig ikke har betalt i overtid. Skjønner ikke helt hvordan/hvorfor du forsvarer dette?!

Endret av Kiwihater
Lenke til kommentar

Prøver ikke å beskytte KIWI eller noe, men har ikke lest noe om at de jukser med UB-tillegg, har du kilder?

De legger timene sammen for hele måneden som er ulovlig og ikke for to uker slik loven sier. Dermed kan de justere seg ned på timer om nødvendig hvis en ansatt begynner å nærme seg antall timer pr. måned (tror det er 52) som må passeres før ub-tillegg utbetales. Dermed sitter det mange "grønne" 18-åringer på Kiwi-er rundt omkring i landet på en lørdagskveld ofte helt til kl.23.30 uten å få ub-tillegg.

Kunne du henvist til loven du refererer til her?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jeg vil gjerne også se loven for jeg har pratet med handel og kontor og de sier at så lenge bedriften ikke har tariff er det ikke noe lovverk på verken det eller lønna. Altså de kan lage sine egne regler!

Lenke til kommentar

Jeg jobber ikke noe særlig overtid, men jobber mye ugunstige arbeidstider, til klokken 8 om kvelden osv, jobber noen ganger så sent som 23.30. Vil det at si at jeg ikke får noe ekstra betalt for det? Er vant med å ha ganske gode arbeidsvilkår så jeg tok det egentlig som en selvfølge :s

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

"Ordningen gjelder også deltidsansatte med en arbeidstid på mer enn 12 timer pr uke

gjennomsnittsberegnet over en fireukers-periode. Ekstrahjelp med mer enn 12 timer den

enkelte uke, omfattes også av ordningen. Ferievikarer omfattes ikke av ordningen"

Kilde: § 10 TILLEGG FOR UBEKVEM ARBEIDSTID OG BETALING FOR VIKARIAT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...