Gå til innhold

Hjelp med treningsprogram for mage.

zeat

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 15 år so, er rundt 185cm høy og veier rundt 65kg. Jeg har vært en nerd hele livet og så å si aldri trent. Jeg har nå fått kjøpt meg årskort på treningssenter og har trent i rundt en måned, men har ikke merket noe forkjell enn så lenge. Jeg føler også at jeg gjør det noe feil, jogger først en halvtime (jeg synes pulsen min er veldig høy, husker ikke helt nøyaktig atm, men mener den er rundt 190 et sted), etter det så går jeg rundt på forskjellige apperater og tar sett på 3x12, men siden jeg ikke har noe fast opplegg skjer det ofte at man skulker litt unna. Så langt har jeg trent mest armstyrke, men fra nå av og utover sommeren hadde jeg tenkt å trene mage mest og da trenger jeg også å få bort magefett som jeg har en del av. (kanskje også en liten six pack mot slutten av sommeren er mulig? ;) ) jeg har googlet en del, men det er mange forkjellige meninger så jeg bestemte meg for å spørre.

Håper noen kan hjelpe meg med tips til et opplegg.

Jeg trener forresten på senteret to ganger i uka, men har planer om trene hjemme i dagene mellom også (ikke like mye) siden jeg har noen små apperater osv.

Og hvordan er det med proteinpulver? Bare hørt om det men vet ikke noe om det.

Takker på forhånd for svar og håper alle forstod.

Beklager for alle skrivefeil, er skrivd på ipad.

Hvis det er noe mere dere lurer på er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først må vi nesten vite utgangspunktet ditt, ligger kroppsfettet på magen?

I styrke er baseøvelser viktig, disse styrker kjernemusklatur (også mage). Du burde finne deg et program som funker, som RYP eller stronglift. Tren hele kroppen så kommer magen av seg selv, men litt mageøvelser gjør ikke noe! ;)

men først; hvordan er kostholdet ditt?

alle har sixpack, men fett skuler det. mest sansynlig må du endre på kostholdet, så treningen

Lenke til kommentar

Jeg begynte med ca. de samme forutsetningene som deg, og etter to mnd generell trening på maskiner hoppet jeg over på RYP-program med strengt kosthold, proteinshake og 3 treninger i uka. Så har jeg lagt på egne øvelser etter behov. Etter 2 mnd begynner jeg å se resultater, men forventer først synlige resultater i sommer.. kan også anbefale kampsport om du ønsker å ta det til neste nivå, da får du veldig myk og sterk kropp samtidig som at du lærer selvforsvar hvis du en gang kommer til å trenge det..

Proteinpulveret er bra fordi at du bryter ned musklene under trening. Dermed trenger musklene våre proteiner for reparasjon, gjenoppbygging og fremfor alt VEKST etter en hard treningsøkt. Jeg kjøpte 3KG 100% whey protein fra proteinfrabrikken, og synes det har fungert bra :-) Blandet først med vann, før jeg fant ut at å blande med melk var 1000 ganger bedre for smaken.. hehe

Endret av norfox
Lenke til kommentar

Takker for svar langt :) det meste av kroppsfettet mitt ligger rundt mage og lår. Kostholdet mitt er ikke akkuratt storspist, og typen mat er sånn midt i mellom, ikke fast food, men heller ikke bra kosthold. Jeg spiser nesten alltid frokost, men det hender det blir dårlig med lunch og kveldsmat. Men jeg spiser alltid litt føre jeg trener, og drikker melk etter trening, middag er heller ikke så altfor lenge etter trening når jeg har det.

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha vekk magefett er det ikkje hjelp i å ligge å trene mage. Har du mye magefett er det cardio som gjelder, ellers vil eg som nevnt ovenfor anbefale 5x5 / RYP. Greit for nybegynnere, spesielt ryp da du putter dine 10RM inn i ein kalkulator og får heile programmet foran deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...