Gå til innhold

Hvor kjøpe katt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt an på hva slags katt du ønsker.

Disse vanlige huskattene gis bort over alt, men ønsker man litt mer katt er rasekatter et bra alternativ.

De koster endel, men er nok verdt det om du liker katter.

Man kan også ha forkatt, men da ønsker gjerne eier å ha Xantall kull på katten som du får ansvar for, så får du den som regel til odel og eie etter dette.

 

Jeg synes bengal katten er veldig fin og har vært inne på å skaffe meg en sphynx,

Men heldigvis greide jeg å innse i tide at jeg ikke er noe kattemenneske og kjøpte hund istedenfor :)

 

rasekatter.no er en fin side å lese litt om de forskjellige rasene tror jeg, men om du finner en katt du liker, gjerne søk opp mer info på andre nettsider for å sjekke fakta opp mot hverandre.

 

Lykketil med å velge katt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bare gå på finn.no og se på katter som gies bort.

 

kattene som gies bort trenger et hjem like mye som de som selges for tusenvis av kroner.

 

du må også tenke på at rasekatter har MYE mer helseproblemer enn blandingskatter.

 

Det med mer helseproblemer kan nok diskuteres frem og tilbake. Men jeg vil ikke tro rasekatter har mer helseproblemer enn huskatter. Tingen er nok at det blir satt mer fokus på sykdommer hos rasekatt enn hos huskatt.

Da huskatter har blitt mer eller mindre bruk og kast gjenstander. En huskatt er sjelden eller aldri hos dyrlege. Får den kull er ikke disse planlagt. Eier ønsker å kvitte seg med kattungene så fort som mulig å har kattemor noen sykdommer blir det ikke opplyst om dette da det allerede er overflod av andre kattunger ny eier kan velge. Eller så vet eier rett og slettikke om det fordi katten ikke har vært på helsesjekk og kattefar er ukjent.

En rasekatt derimot koster penger og det er mer seriøse eiere. Rasekatter har stamtavle hvor man kan sjekke opp sykdommer langt bak i slekten. Og en seriøs oppdretter avler ikke på dyr med arvelige sykdommer.

(men jeg sier ikke at alle er sånn).

 

Men skal ikke legge skjul på at enkelte raser har mer problemer enn andre, feks perser.

Men velger man rasekatt vet man mer hva man kan forvente av katten og man kan velge en katt som passer sin egen personlihet og ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...