Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilkjøper trakk seg

Matsemann

Anbefalte innlegg

Hei!

For å gjøre en lang historie kort: Vi har hatt en russebil annonsert på nettet. Vi har hatt flere og sett på bilen, og flere interesserte på mail / telefon.

En av de som så på den bestemte seg for at de ville ha bilen. Dette har vi skriftlig, men ingen kontrakt.

Når kjøper kom og skulle hente bilen, mente han det var rust og ville ikke ha den. Bilen har blitt inspisert av han før og vi har vært ærlige om alt vi har visst om bilen.

At han nå plutselig trekker seg og russetiden nærmer seg, gjør at det kan bli veldig vanskelig for oss å få solgt bilen. Vi har jo avfeid mange andre som ønsket bilen.

Kan vedkommende bare trekke seg sånn uten videre, når vi har en avtale?

Er det noe vi kan gjøre med dette?

Blir veldig snurt siden noe lignende hendte i fjor. Derfor har vi hatt bilen stående i ett år og måtte sette ned prisen rundt 25 000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant denne:

http://www.forbruker...4/12955_2_P.pdf

Utvalget finner at det sannsynliggjort at det er inngått en bindende muntlig avtale mellom partene

om salg av bilen. Hjemli var da ikke berettiget til å gå fra avtalen med den begrunnelse at hun

hadde funnet en annen bil.

En kjøper som uberettiget trekker seg fra en avtale, vil være forpliktet til å erstatte det tap som

selgeren lider som følge av et slikt kontraktsbrudd. Selgeren må imidlertid dokumentere at det

foreligger et tap og størrelsen av dette. I dette tilfellet kan utvalget ikke se at Bankhaug har

dokumentert noe tap.

Der taper bilselgeren, men bare fordi han har brukt bilen i mellomtiden og det derfor ikke har vært noe tap.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet i norsk rett er avtalefrihet, noe som blant annet innebærer at det ikke stilles krav om at en avtale må være inngått i kontrakts form for å være gyldig. Det avgjørende vil være om du som selger har hatt "rimelig grunn" til å tro at avtale er inngått (jf. høyesterettspraksis). Sentralt vil også være om vesentlige punkter i avtalen er avklart, særlig hentetidspunkt, betalingsform og pris.

Jeg tolker det du skriver dithen at det ovennevnte var avklart. I så fall er det ikke slik at kjøper uten videre kan trekke seg.

En annen sak er - dersom avtale anses inngått - om rusten utgjør en "mangel" etter kjøpsloven. I ytterste konsekvens kan en slik mangel være hevingsgrunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg tolker det du skriver dithen at det ovennevnte var avklart. I så fall er det ikke slik at kjøper uten videre kan trekke seg.

Ja, han har sett på bilen, vi har pratet på telefon og vi har også en sms på at han har bestemt seg for å kjøpe bilen vår.

En annen sak er - dersom avtale anses inngått - om rusten utgjør en "mangel" etter kjøpsloven. I ytterste konsekvens kan en slik mangel være hevingsgrunnlag.

Skjønner den. Bilen skulle selges "som den er" der vi har vært ærlige om alt og kjøper har vært og inspisert den en tid i forveien.

Om kjøper hadde kjøpt bilen og oppdaget denne rusten i ettertid, ville det da vært grunnlag for heving av kjøpet?

Jeg vet hverken hvor mye rust det er eller hvor "skummel" den er, og har ærlig talt aldri sett rusten det er snakk om.

Lyskaster: At kjøper ikke uten videre kan trekke seg er klart. Spørsmålet er egentlig hvilke rettsvirkninger det i praksis får.

Ja, ser for meg det kan bli vanskelig å tvinge igjennom noe. Og sikkert mer styr enn det er verdt, da putter jeg heller tilsvarende energi inn i og få solgt russebilen for en bedre pris.

Surt å måtte annonsere på nytt osv., den regninga kan han gjerne ta..

Tenkte å ringe han i dag, og i hvert fall banke i bordet med at vi har en avtale han ikke kan gå i fra uten videre, og får så høre hva han har å si.

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar

Forsøk å få gjennomført avtalen. I praksis blir det vanskelig å tvinge han, men om du argumenterer godt og virker overbevisende så gir han seg kanskje.

Hvis ikke sender du selvfølgelig annonseregninger og andre direkte merutgifter du har på at han trekker seg, og trur selvfølgelig med at dersom du finner en annen kjøper nå som vil betale noe mindre, så får han regningen på mellomlegget også.

Klarer du ikke å få solgt den nå, men beviser at du faktisk prøver, så kan du få en bilkyndig til å se på verdifallet fram til neste år, og kreve han for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk fro svar. Har nå pratet med kjøper og sagt at det gir oss merutgifter og mulig tap, og at vi hadde en avtale.

Han virket til å ha peiling på biler og hadde funnet feil vi selv ikke visste om. Burde kanskje funnet de på første inspeksjon, men han argumenterte i hvert fall godt for hvorfor han følte han kunne avbryte kjøpet og jeg må si jeg godtar det han sa.

Slik det virket på meg i går var det bare en kjip unnskyldning for å slippe unna et kjøp en hadde angret seg på, men etter å ha pratet en stund skjønner jeg at han virkelig hadde ønsket bilen hadde det ikke vært for det han fant.

Vi har hele tiden vært ærlige i det minste, og kommer til å fortelle hva han har funnet til nye kjøpere. Kjøperen hadde faktisk ordnet en rattstamme til kjøpet som ikke ble noe av, da den må byttes. Så han har nok vært i god tro. Sa også vi kunne kjøpe den av han eller fortelle evt. nye kjøpere at vi har en de kan bruke.

Så kjipt han trakk seg, men like kjipt for han at han ikke kunne bruke bilen slik den var. Så stopper saken der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...