Gå til innhold

Err beskjed på Nikon D70s med Nikkor AF-S f1.4, kamera eller objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig kjøpt et Nikkor AF-S 1.4G fra nettbutikken til Japan Photo til mitt D70s.

Problemet er at kamera gir meg en Err beskjed når jeg bruker mindre blender enn f2.8. Jeg har allerede vært hos Japan Photo og testet det samme objektivet, med samme resultat.

Så tilsynelatende skulle man jo tro at det var noe galt med kamera, men hvorfor fungerer da mitt gamle objektiv perfekt på akkurat de samme blenderåpningene (og generelle innstillinger)?

Er dette et kjent problem det går an å fikse eller må kamera inn til rep? Og isåfall hva kan være galt, og hvor mye vil dette koste?

Fyren hos Japan Photo mente det var et kjent problem etter et søk han gjorde på google, men selv finner jeg ikke noe særlig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja det er en 50 mm Så vidt jeg kan se finnes det ingen nye FW til D70s, kun D70. Feilmeldingen sier ingenting, det står ikke noe nummer eller noe annet bak "E r r"

Jeg finner ikke noe. Hva var det han mente var problemet? Jeg ville nok tro det var 50mm'ern din. Har selv en slik og den virker fint på D40.

Men sjekk det med firmware

Lenke til kommentar

Linsen funger mellom f1.4-2.8, noe mindre blender enn dette og kamera gir meg en feilmelding. Jeg var og testet et objektiv av akkurat samme type i butikken, og det samme skjedde, og jeg fikk beskjed om at det var kamera det var noe galt med, noe som forsåvidt er logisk nok i seg selv. Det er tross alt sjelden 2 objektiv har samme feil.

Saken er bare at et annet objektivet jeg har hatt helt siden jeg kjøpte kamera fungerer helt knirkefritt, og har aldri sett snurten av noen feilmelding. En skulle jo tro av hvis det var kontakten til kamera det var noe galt med så ville det samme skjedd på begge. Såvidt jeg kan se er både mitt gamle og dette nye 50mm objektivet av samme type (Nikon Nikkor DX G AF-S), bare med forskjellig størrelse på blender og mm/zoom.

Men ja, likevel har jeg på følelsen av at det er kamera som er problemet, uansett hvor irriterende og ulogisk det virker i mine øyne. Her har jeg brukt et kamera i 6 år uten problemer, og når jeg bestemmer meg for å kjøpe et nytt objektiv finner jeg ut at kamera har en kritisk feil...sigh.

Så spørs det bare hva som lønner seg, og reparere eller kjøpe nytt? Det virker ikke som om fyren i butikken visste så mye, egentlig var han vel mest opptatt med å bevise at det var kamera mitt som var problemet (men for all del en hjelpsom fyr likevel).

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Det lønner seg ikke å reparere, for mindre enn reparasjonen koster så kan du nesten garantert kjøpe et nytt (brukt) kamera.

Nikkor AF-S 1.4G skal fungere fint på D70 serien. Hvis du har prøvd to objektiver med samme resultat så er det veldig stor sannsynlighet for at det er kameraet det er noe krøll med. For en tid tilbake hadde du problemer med et annet objektiv også.

Bruk objektivet på de blenderåpningene det fungerer på og spar opp noen kroner og oppgrader kameraet når du får råd. Hvis du ikke har noe i mot å kjøpe brukt så vil Nikon D90 være en finfin oppgradering på alle måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...