Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaringer med Melatonin?

Lemongrass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir nok ikke avhengig, men etter noen mnd kan de være greit og stoppe ei uke eller 2 før en begynner på igjen. Ihvertfall det rådet vi fikk når gutten her skulle ta melatonin pga. innsovings problemer. Han tar de bare på ukedager ca en time før det er sengetid.

Lenke til kommentar

Melatonin er vel så ufarlig som det kan bli. Det er bare et naturlig innsovningshormon som kroppen produserer selv også, og neppe noe man blir avhengig av.

Vet ikke hva du fikk av instruksjoner om bruk, men start med 3 (a 3mg) tabletter før du trapper ned til det som fungerer - om du kan trappe ned, da.

Et tips er å be legen om den uregistrerte versjonen, som bare heter "Melatonin". Må ha ekstra søknad med resepten, men sist jeg sjekket, så var den uregistrerte varianten en del billigere. Tror jeg betaler rundt 120,- for 60 tabletter a 3mg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Melatonin funker bra det, gjør meg trett som bare f***. Fikk også høre av legen (og jeg tror det står i pakningsvedlegget) at man ikke skal ta det sammenhengende i mer enn to uker sånn ca (er kanskje mer, vet ikke). Om dette er på grunn av at det faktisk er ''farlig'' å ta melatonin for lenge eller bare paranoia er en annen diskusjon.. er så vidt jeg vet ikke registrert noen form for avhengighetsskapende effekt av dem. I USA så får du forresten dobbelt så sterke melatonintabletter over disk som du får på resept i norge! :p

Lenke til kommentar

Mener legen her sa at det var etter 90 dager vi skulle ta en pause, er vel mest pga av at en blir resistent over lengre tid. Vi kjøpte på apotek uten resept, bor i utlandet så en får div som en må ha resept på i norge uten problemer over disk ;) Guttungen har brukt de i snart 1 år nå og har ingen problemer med det, er et stoff som heter Vallergan som har ca samme effekt som melatonin som vi kunne bruke som alternativ til melatonin.

Lenke til kommentar

Melatonin er jo et hormon, og forsvinner ut av kroppen på en helt annen måte enn vanlige sovemedisiner, så det er rart du har "bivirkninger", egentlig.

Det er ikke depot-kapsler du bruker, sånn at Melatoninen porsjoneres ut, istedet for at du får alt på en gang om kvelden? Og hvor mye tar du på kvelden?

Lenke til kommentar

Melatonin er jo et hormon, og forsvinner ut av kroppen på en helt annen måte enn vanlige sovemedisiner, så det er rart du har "bivirkninger", egentlig.

Det er ikke depot-kapsler du bruker, sånn at Melatoninen porsjoneres ut, istedet for at du får alt på en gang om kvelden? Og hvor mye tar du på kvelden?

Ja, tar en 2 mg depot-kapsel i 23.00-tiden, 1 og en halv time før jeg legger meg.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer deg med 2mg, så burde du nesten klare deg uten, egentlig. Spesielt siden de fleste må opp på 6-9mg i starten før de trapper ned. Du kan jo evt istedet bruke det bare dersom du sliter med å sovne, istedet for å bruke det fast?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Et tips er å be legen om den uregistrerte versjonen, som bare heter "Melatonin". Må ha ekstra søknad med resepten, men sist jeg sjekket, så var den uregistrerte varianten en del billigere. Tror jeg betaler rundt 120,- for 60 tabletter a 3mg.

Beklager på forhånd necroen.

Men så til posten: Finner ikke den i felleskatalogen?

Lenke til kommentar

Har brukt melatonin av-på i et og et halvt år grunnet forsinket søvnfasesyndrom. Når døgnrytmen min blir virkelig skrudd (altså sovne i 08:00-tiden), har melatonin null effekt, så da må jeg "kickstarte" med imovane i ca. to uker, før jeg går på 6 mg en stund, så 3 mg og så prøver jeg uten. Får egentlig liten effekt generelt av 3mg, men viss rytmen er god er det akkurat nok. På pillene jeg fikk av legen stod det at jeg skulle ta det ca. 5 timer før jeg la meg, mens på de jeg kjøpte i USA stod det 30 min før, så litt usikker her. Kan være at de ene er kapsler mens de andre er tabletter elns.

Melatonin er ikke avhengighetsskapende, siden det er en tilførsel av hormoner som kroppen produserer selv. Men du bør ikke gå på sterke doser alt for lenge sammenhengende, siden kroppen da kan bli vandt til å få veldig mye melatonin tilført. Den vil ikke slutte å produsere likevel, men vil trenge mer for å oppnå samme trettheten. Men om du skulle få dette problemet vil det også gå over etterhvert (OBS: Er rimelig sikker på denne informasjonen, men kan ikke gå 100% god for den, siden jeg fikk den fra en lege som ikke hadde mye erfaring innenfor dette området!)

Noe som kan være effektivt å bruke i tillegg til melatonin, er slike lamper som en bruker mot vinterdepresjon (5000 lux ellerhvadetnåer?). Sitt foran en slik (veldig nært) i ca en halvtime rett etter du har stått opp, det vil pushe døgnrytmen lenger tilbake (siden det simulerer dagslys) :)

Lykke til!

Endret av Thad
Lenke til kommentar

Melatonin er vel så ufarlig som det kan bli. Det er bare et naturlig innsovningshormon som kroppen produserer selv også, og neppe noe man blir avhengig av.

Vet ikke hva du fikk av instruksjoner om bruk, men start med 3 (a 3mg) tabletter før du trapper ned til det som fungerer - om du kan trappe ned, da.

Jeg er ikke enig i at det er så ufarlig som det kan bli. Jeg prøvde melatonin i forbindelse med søvnproblemer og opplevde at jeg fikk depresjoner og smerter i kroppen av det. Dersom du har nevropati e.l. så er det ikke ambefalt. Det kan også gi depresjon. Bivirkninger har alle preparater og ikke alle får dem, men akkurat på dette preparatet fikk jeg det. Men samtidig så er det nok mange som har fått god hjelp av melatonin.

Nå skal det også sies at Nocebo-effekt er like betydningsfult som Placebo så det er viktig å tro på at det kan funke. Men det er litt farlig å si at det ikke kan medføre problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...