morgan_kane Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hei, jeg leker meg litt med det å lage hjemmesider, men lurer på om det er visse begrensinger i html, f. eks kan jeg lage databaser med innlogging og slikt? Med det lurer jeg på om jeg heller skal lære meg php fra scratch? Har begynnererfaring fra Visual basic, C, Ladder Html. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 HTML er ikke et programmeringsspråk, men noe du bruker for å (enkelt forklart) vise nettsider. Hvis du skal ha dynamiske nettsider, som innlogging og lignende, må du bruke et programmeringsspråk som f.eks. PHP. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 PHP + MySql som databasen. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2012 Åkei, Det jeg egentlig vil er å kunne logge meg inn direkte på websiden for så å laste opp bilder og diverse, slik at det kun er jeg som kan laste opp bilder. Jeg vil også lage meg en gjestebok med bloglignende funksjoner. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2012 Hey igjen, mitt webhotell har ikke støtte for MySQL, hva gjør jeg nå? hvilke muligheter går jeg glipp av? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hva er de støtter? Ett annet kjent alternativ er Postgresql. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2012 Se her under abbonomanget mini http://hosting.accmera.no/ Er ikke så inn på dette så vet ikke helt om jeg har behov for database, eller jeg forstår ikke helt hva jeg bruker databaser til. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Du har rett, den støtter ikke MySQL, men det koster deg 10,- skarve kroner i måneden for å få det Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 En database brukes til å lagre data. Hvis du skal kunne dynamisk oppdatere innlegg på siden din, og la andre brukere generere innhold på din side trenger du en database. (du kan også lagre i tekstfiler o.l) men det er bare tungvindt. 10kr mnd er det verdt å få sql-tilgang Lenke til kommentar
PineApple Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Kan også være en fordel å lære seg litt css, kreves ikke mye og tar ikke lang tid å lære før du får litt bra utseende som er lett å endre på/vedlikeholde. Javascript kan også være en fordel å kunne, vil generelt be deg ta en titt her http://www.w3schools.com/. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Skal du ha gjestebok og blogg er du nesten nødt til å ha en database, eventuelt kan du klare deg med tekstfil (csv-fil), for å lagre dataene. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2012 Holder på å opppgradere abbonomanget mitt Skal nok få det her til 45kr, ekstra, så nå er jeg på totalt 250kr. Kan litt CSS, men jeg slår for det meste opp i http://www.w3schools.com/. som nevnt når jeg trenger hjelp Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hey igjen, mitt webhotell har ikke støtte for MySQL, hva gjør jeg nå? hvilke muligheter går jeg glipp av? Det finnes CMS / bloggverktøy som kan bruke flate filer som database. Et eksempel er PivotX. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 PHP har SQLite innebygd, det er fin database som er meir funksjonell og raskare enn MySQL http://www.php.net/m...nstallation.php Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 HTML er et programmeringsspråk, men riktig at det brukes til hvordan websider skal vises. Du sier du kan noe CSS og HTML? HTML -> CSS -> PHP -> SQL -> Javsscript Har skrevet opp javascript til slutt. Selv mener jeg at PHP og SQL basics er MYE lettere å lære seg enn Javascript. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå